Hoppa till huvudinnehåll

Yle bröt inte mot god sed i nyhet om Mervento

Yle på Abborrvägen i Vasa.
Yle på Abborrvägen i Vasa. Bild: YLE/Anna Ruda abborrvägen

Yle Österbotten bröt inte mot god journalistisk sed då redaktionen i september 2014 publicerade en nyhet om turbintillverkaren Merventos ekonomiska situation. Det konstaterar Opinionsnämnden för massmedier.

Nyheten handlade om att Mervento saknade kapital och om svårigheterna att starta upp bolag som utvecklar ny teknik. Merventos teknologidirektör Patrik Holm sade i intervjun att bolaget bara klarar sig några månader utan finansiering och att bolaget vid tidpunkten för intervjun inte hade någon fortsatt finansiering.

Artikeln hade rubriken "Mervento närmar sig konkurs". Opinionsnämnden anser att rubriken och ingressen var en tillspetsad tolkning av intervjun, men att det i artikeln och inslagen framgick vad det var frågan om.

Grundlös anklagelse

Opinionsnämnden konstaterar att ordet konkurs gav negativ publicitet, men att Yle Österbotten erbjöd Merventos vd Jarmo Saaranen möjlighet att kommentera saken. Saaranen vägrade svara på Yles frågor.

Yle Österbotten citerade i stället en intervju i Vasabladet där Saaranen dementerade Patrik Holms uttalanden.

Merventos vd påstod i sin klagan till Opinionsnämnden att en redaktör på Yle Österbotten tillhör en grupp som motsätter sig Merventos vindkraftverk och att det påverkat nyheten. Opinionsnämnden konstaterar att anklagelsen saknar grund.

Läs också:
Opinionsnämndens beslut
Mervento går mot konkurs
Merventochef dementerar - se hela intervjun!

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten