Hoppa till huvudinnehåll

Är dieselskatten rättvis?

Bensinslangar
Bensin- och dieselpriset närmar sig varann. Bensinslangar Bild: Yle/Sofia Ekblom e10

Priset på bensin har gått ner den senaste tiden medan priset på diesel inte har sjunkit lika mycket. I och med att bränslepriserna närmar sig varandra tycker många dieselbilägare att den dieselskatt som trafikmyndigheten Trafi uppbär börjar kännas orättvis.

Yle Nyheters reporter Rolf Streng besöker en bensinstation i Helsingfors och konstaterar att dieseln kostar 1,25 euro litern och 95:ans bensin 1,35 euro litern.

- Under åren har skillnaden mellan diesel och bensin rört sig kring dryga 30 cent, säger Pasi Nieminen vid Automobilförbundet. Men skillnaden har också varit mycket liten - under tio cent.

Kunderna har svårt att förstå

I Finland handlar det ändå om bränsleaccisen som är lägre för diesel. Därför betalar de som kör dieselbilar en drivkraftsskatt, före detta dieselskatt.

Kunderna har svårt att förstå arrangemanget, här några röster från bensinmacken:

- Båda borde beskattas på samma sätt. Tunga trafiken borde ersättas på något annat sätt. Som det nu är uppfattas det som orättvist.

Lägre priser ändrar inte på något

Trafikprofessor Nils-Erik Nylund säger att det handlar om skattepolitik.

- Det att priserna på bränsle har kommit ner ändrar inte på förhållandet mellan skatt i dieselbränsle och skatt i bensin.

Är det här ett rättvist system?

- Systemet finns där för att den tunga nyttotrafiken ska ha lite lägre bränslekostnader. Därför har vi lägre energiskatt på dieselbränsle, säger Nylund.

Läs också:
Caj Rönning: Oljepriset - vinnare och förlorare
Linus Hoffman: Oljepriset sjunker men kunderna får vänta

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes