Hoppa till huvudinnehåll

Ekenäs Energi vill gynna användning av elbilar

Elbolaget Ekenäs Energi vill följa utvecklingen och vara en del av elbilismen. Bolaget har installerat tre offentliga laddningspunkter för elbilar i Ekenäs centrum. En fjärde laddningspunkt är på kommande.

Ekenäs Energis vd Frank Hoverfelt säger att bolaget följer sin strategi och är aktiv där det händer inom elbranschen.

Han säger att elbilar representerar energieffektiv modern teknologi och passar i Ekenäs Energis verksamhet också tack vare sin miljövänlighet.

Tre laddningspunkter i Ekenäs

I Finland fanns i slutet av fjolåret knappa tusen elbilar. Elbilarnas antal är litet, men kraftigt på stigande.

I Västnyland har elbilarna inte ännu slagit igenom men Frank Hoverfelt tror att antalet stadigt ökar.

- Vi har nu installerat tre offentliga laddningspunkter i Ekenäs centrum och ska ännu installera en fjärde. Var den kommer att placeras är tillsvidare inte fastslaget.

Han säger att laddningspunkterna inte är någon lukrativ business. Inte minst för att en elbil kan laddas var som helst det finns el.

I hemmaförhållanden tar laddningen längre än vid de offentliga laddningspunkterna, om man inte äger än speciell billaddare för hemmabruk.

- Det tar nog flera år innan vår investering i laddningspunkterna har betalat sig tillbaka. Det här är nog en väldigt långsiktig investering, säger Hoverfelt.

Elbilarna blir flera

Varje år fördubblas antalet elbilar såväl i Finland som i hela världen. Trots det är eldrivna bilarnas antal väldigt litet ännu. I fjol såldes ungefär 300 000 elbilar i världen. Samtidigt såldes cirka 80 miljoner så kallade vanliga bilar.

Nils-Olof Nylund som är professor vid teknologiska forskningscentralen VTT ser fördelar med elbilismen.

- Elbilen är miljövänlig. Elproduktionen i Finland är så pass bra, att kör man elbil i Finland som går på genomsnittlig inhemsk el så sänker man koldioxidutsläppen betydligt, säger Nylund.

Raseborgs stad gör klokt

Nils-Olof Nylund är professor vid VTT
VTT-pörofessorn Nilos-Olof Nylund talar varmt för elbilar. Nils-Olof Nylund är professor vid VTT Bild: Yle/Bubi Asplund nils-olof nylund,Ekenäs

Han säger att elbilarna är dyra att skaffa, men billiga i drift. Nylund tror inte en elbil är det rätt valet för en vanlig ”medelsvensson” .

- Det gäller att använda bilen mycket för att få sin investering tillbaka.

Han säger att Raseborgs stad har gjort ett klokt drag då staden har skaffat sig en elbil.

- Eftersom bilen används mycket, får staden avkastning för den, säger professor Nylund.

Temadag kring elbilar

På onsdagen (28.1) ordnade Ekenäs Energi en temadag kring elbilar och elbilism. Elbolagets styrelseordförande Ann Storsjö konstaterade att Ekenäs Energi vill vara föregångare i energifrågor

- Vi tror att det i framtiden kommer att finnas utrustning för elbilsladdning i varje nybygge. Även i gamla hus kommer det att bli aktuellt med installation av billaddningsuttag, sade Storsjö bland annat.

Under temadagen presenterade också företaget Liikennevirta sitt laddningsnät för elbilar. Ekenäs Energis tre laddningspunkter i Ekenäs centrum hör till detta nätverk som omfattar totalt 60 laddningspunkter runt om i landet.

Liikennevirtas servicechef Jaakko Liesmäki berättar att företaget är grundat i december 2013 och är operatör för Virtapiste-laddningsnätet. Bolaget ägs av 18 elbolag i Finland. Ekenäs Energi är ett av ägarbolagen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland