Hoppa till huvudinnehåll

Sitter löst i kundtjänsten

Jobbet på kundtjänsten ger Kasper Peterzens ett välbehövligt tillskott vid sidan om studierna. Men så fort hans arbetsgivare förlorar en offertrunda kan han flyga ut.

– Då mitt team drabbades av samarbetsförhandlingar slog verkligheten mig i ansiktet, säger Kasper Peterzens.

Då fick han ett sämre kontrakt med färre timmar än tidigare.

– Det spelar ingen roll hur bra jag är utan ibland är det bara så att ”nu måste vi minska”. Antingen tar du emot det eller så är du utan jobb.

Ständig konkurrens

Kasper Peterzens studerar fysik vid Helsingfors universitet och jobbet är något han gör vid sidan om.

Granska arbetslivet med oss

mittjobb logo
mittjobb logo mittjobb
  • Svenska Yle granskade arbetslivet tillsammans med publiken.
  • I sociala medier användes #MittJobb.
  • Granskningen pågick 19.1 - 17.2.2015.
  • Svenska.yle.fi/mittjobb finns alla artiklar samlade.

Företaget som Kasper är anställd av erbjuder kundtjänster åt andra företag. Kundtjänsten konkurrensutsätts naturligtvis och därmed finns det sällan garantier för att något kontrakt är särskilt långvarigt.

När hans arbetsgivare förlorar en upphandling kan det finnas för många arbetstagare i bolaget.

– Förr gjorde ju smeder spikar när de inte hade annat att göra. Men vi kan ju inte bara ringa folk och fråga om de behöver hjälp med något.

Ändå är kundtjänst något som i princip behövs för det mesta.

– Ibland har jag tänkt att människor bara cirkulerar från ett företag till ett annat. Om min arbetsgivare inte längre kan erbjuda jobb så betyder det ofta att ett annat företag har tagit över någon kundtjänst och behöver fler arbetare.

Måste multitaska

Kasper Peterzens märker av ett tryck på att öka produktiviteten, som på många andra arbetsplatser. Han måste vara beredd att göra flera saker samtidigt.

Förutom att tala i telefon och skriva mejl kan det snart bli aktuellt med att också bevaka en chatt. Allt fler företag börjar nämligen erbjuda kunder som vill kontakta kundtjänsten att göra det via ett chattfönster.

– Vissa människor som ringer in kan tala nonstop i två minuter. Först när jag kan ställa en fråga kommer vi framåt i processen. Ibland kan det ta tio minuter i telefon att förklara hur något ligger till. Om du ska förklara en sådan grej för en kund i chatten vet jag inte hur effektivt det sist och slutligen är. Men vi får se.

Läs också

Mitt jobb