Hoppa till huvudinnehåll

Påfrestande väglag för både bilister och plogbilar

Plogbil plogar snö.
Lovisas hela plogkapacitet är inkallad. (Arkivbild) Plogbil plogar snö. Bild: Yle/Erica Vasama plogbil

De senaste dagarnas ymniga snöfall har frestat hårt på både bilister och plogbilar.

Bilisterna har fått köra på landsvägar med hårdpressad snö i kombination med snömodd och slask. Den hårdpressade ofta gropiga snön uppstår då bilar kör på oplogade vägar. När det på det gropiga underlaget faller mera snö bildas snömodd och slask vilket gör föret synnerligen påfrestande.

Många timmar bakom ratten

Kjell Trogen - en av Lovisa stads plogbilschaufförer - berättar att han jobbade 18 timmar i söndags. Följande arbetspass inledde han redan natten mot måndag och kommer att avsluta arbetspasset först måndag kväll.

- Nog blir man trött, säger Trogen. Vi arbetar sju dygn på raken och efter det byter vi mannar.

Tufft väglag

Om den hårdpackade, gropiga snön kräver sitt av bilisterna så gör den det också av plogbilarna. Plogbladets bett slits nämligen snabbt i väglag som det vi har nu. Den blöta, hårdpressade snöyta som trafiken åstadkommit, sliter hårdare på plogbettet än plogning av torr och kall snö. Därför måste bettet bytas ut med jämna mellanrum.

- Jag kör en så kallad cityplog och på de kan man inte installera hårdmetallbett. Min bil har ett vanligt järnbett och det slits ner rätt snabbt, säger Trogen.

Nattarbete

De vägar som plogas först är de med prioritet ett - det vill säga huvudleder och sådana vägar som trafikeras av bussar. Det finns ytterligare två klasser - vägar som är av mindre vikt. Hit hör till exempel glest trafikerade landsortsvägar och byvägar.

Att vägarna plogas på nätterna beror inte enbart på att de ska vara så farbara som möjligt då trafiken på morgonen kommer igång. På natten är det också bekvämast att ploga då trafiken är glesare.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland