Hoppa till huvudinnehåll

Politisk teater och nya former på tysk teaterfestival

Theatertreffens hemmascen finns i Berlins Festspelhus. I publikvimlet inför ännu en föreställning råkar Theatertreffen-chefen Yvonne Büdenhölzer fastna på bild, hon står längst fram till höger.
Theatertreffens hemmascen finns i Berlins Festspelhus Theatertreffens hemmascen finns i Berlins Festspelhus. I publikvimlet inför ännu en föreställning råkar Theatertreffen-chefen Yvonne Büdenhölzer fastna på bild, hon står längst fram till höger. Bild: Yle/Tomas Jansson hon står längst fram till höger

Jelinek, Brecht, Castorf och Beckett. När årets Theatertreffen-program offentliggjordes på måndagskvällen, var det bekanta namn som dominerade. Men det som utlovas är mycket politik, nya teaterformer, och en möjlig teaterskandal.

Theatertreffen är världens viktigaste nationella teaterfestival.

Årligen väljs tio uppsättningar ut av en kritikerjury, som i år hade tittat igenom 379 (!) produktioner från 54 städer i Tyskland, Österrike och Schweiz. Men det är fortfarande de stora teaterstäderna som dominerar; München, Hamburg, Wien och Berlin deltar alla med två produktioner var.

Elfriede Jelinek aktuell igen

Nobeldramatikern Elfriede Jelinek är ett standardnamn under Theatertreffen.

I år är hon aktuell med pjäsen Die Schutzbefohlenen, där hon har utgått från ett antikt drama av Aischylos som hon sedan har fyllt med kommentarer till en av 2010-talets många tragedier utanför medelhavsön Lampedusa när 390 båtflyktingar drunknade. En typisk Jelinek-pjäs således, där hon jobbar med ett flöde av associationer.

Elfriede Jelinek
När får vi för första gången se en pjäs av nobelpristagaren Elfriede Jelinek på en finlandssvensk teaterscen Elfriede Jelinek Bild: EPA/APA Ulrich Schnarr elfriede jelinek

Ett annat återkommande festivalnamn är regissören Frank Castorf, som i år kommer till Berlin med en över fyra timmar lång version av Bertold Brechts Baal, som kan bli festivalens stora kontrovers. Castorf har nämligen tryckt in Vietnamkriget i Brechts text, och det är ännu osäkert om Brechts arvingar kommer att tillåta att Castorfs version alls får spelas under festivalen.

Klassiker av Ibsen och Beckett

Ett par pjäsklassiker har också valts till festivalen; Henrik Ibsens John Gabriel Borkman och Samuel Becketts I väntan på Godot.

Själv ser jag dessutom fram emot den nyaste unga regissörstjärnan Susanne Kennedys Warum läuft Herr R. Amok, som baserar sig på en film av Rainer Werner Fassbinder och Michael Fengler.

Kennedy var fjolårets sensation under Theatertreffen, med sin estetik där hon skapar teater som liknar en konstinstallation – skådespelarna hade förvandlats till statyer och alla repliker var inspelade på förhand. Årets gästspel lär bygga på samma regiidé, och varför inte eftersom greppet i fjol fungerade osannolikt bra,

Också en annan filmadaption ryms med; Thomas Vinterbergs Festen.

Äntligen uppmärksammas Maxim Gorki

Dessutom är jag glad för att Berlinteatern Maxim Gorki uppmärksammas under festivalen med uppsättningen Common Ground som behandlar 90-talets Jugoslavienkrig – min största teaterupplevelse i fjol.

Orit Nahmias, Vernesa Berbo, Dejan Buèin, Jasmina Musiè, Aleksandar Radenkoviè, Mateja Meded och Niels Bormann i Common Ground.
Scenshot från Common Ground Orit Nahmias, Vernesa Berbo, Dejan Buèin, Jasmina Musiè, Aleksandar Radenkoviè, Mateja Meded och Niels Bormann i Common Ground. Bild: Thomas Aurin. aleksandar radenkoviè

Festivalen arrangeras i Berlin mellan den 1 och 17 maj. Hela festivalprogrammet finns här:

Tomas Janssons recension av Common Ground hittar ni här:

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje