Hoppa till huvudinnehåll

"Jag förlorade firman på grund av hälsocentralens vårdfel"

patientskada,
patientskada, Bild: privat gips

En kvinna Yle Huvudstadsregionen talat med anklagar Kyrkslätts hälsostation för ett vårdfel som i längden ledde till att hon förlorade alla sina kunder. Permitteringarna i Kyrkslätt kan ha påverkat vården, säger patientombudsman Birgitta Gran.

Kvinnan bröt handen i en ridolycka i september, gipsades på hälsostationen, men handen slutade inte värka och hon uppsökte hälsostationen flera gånger för att bli omgipsad. Enligt kvinnan gipsades handen felaktigt, mot läkarens order. Och värken i handen blev bara värre. Till sist gick hon till privatläkare som skickade henne till en kirurg på Jorv.

- Kirurgen tittade på min hand och på röntgenbilderna i några sekunder och sa att min hand borde ha opererats genast. Han tittade på samma röntgenbilder som Kyrkslätts hälsostation gjorde.

Kvinnan som nu har sju skruvar och titaniumplåt i sin hand har gjort en skadeanmälan till patientförsäkringscentralen.

- Patientförsäkringscentralen har godkänt att jag vårdades fel och jag kommer att få ersättning för värken. Men beslut om ersättning för ekonomisk skada fattas först om några månader, säger hon.

Enligt Patientförsäkringscentralens rapporter och specialläkare borde handen ha opererats genast efter olyckan.

röntgenbild på mellanhandsben
Efter olyckan försökte kvinnan lindra smärtan med hästens isomslag när värkmedicinen inte hjälpte. Efter operationen har handen sju skruvar och titaniumplåt. röntgenbild på mellanhandsben Bild: Privat mellanhandsben

Förlorade firman

Kvinnan, som är privatföretagare kunde inte använda handen i sitt jobb under den tid hon var sjukskriven, och firman gick omkull.

Jag har jobbat jättehårt för att få goda kunder och nu var läget så osäkert att jag tvingades skicka dem till andra.

- Jag har jobbat jättehårt för att få goda kunder och nu var läget så osäkert att jag tvingades skicka dem till andra.

Eftersom hennes sjukledighet blev så lång fick hon bara den lägsta sjukdagpenningen.

- Min ekonomi gick helt åt stjärten! Jag hade så ont i handen hela tiden, blev nedstämd och hade ont i magen hela tiden. Jag blev till sist så trött på hela situationen och vårt system att jag beslöt att flytta till Spanien, säger kvinnan.

Idag, fyra månader efter benbrottet, kan hon rida igen. Hon jobbar i Spanien och har inga höga tankar om Finlands välfärdssystem.

"Vården är bra"

tf Överläkare för öppenvården Anna-Kaija Hannula
Kaija Hannula tf Överläkare för öppenvården Anna-Kaija Hannula Bild: Yle/Helena von Alfthan kaija hannula

Överläkare Kaija Hannula på Kyrkslätts hälosstation kan inte kommentera det enskilda fallet. Hon anser dock inte att fjolårets permitteringar i kommunen inte lett till att vården försämrats.

- Permitteringar eller inte, jag tycker att vården här har hållit en hög nivå. Det beror inte på permitteringar om det hänt något, säger hon.

Patientskador är svåra. Ibland är det svårt att avgöra om det brustit i vården eller om sjukdomen eller skadan är svårvårdad.

Enligt Hannula är det väldigt sällan patientskadeansökan leder till beslut om att en patient får ersättning på grund av bristande vård.

- Det är jättesällan, mer sällan än en gång per år, som sådana allvarligare händelser det händer här hos oss.

"Förstås har permitteringarna drabbat vården"

Kommunens patientombudsman Birgitta Grahn säger att man i Kyrkslätt jobbat hårt för att få till stånd en kontinuitet bland läkarna på läkarstationen.

- Men förstås har permitteringarna i Kyrkslätt också drabbat vården, säger Gran.

Varje år görs det drygt 7000 patientskadeanmälningar, men endast var tredje leder till att patienten får ersättning.

Läs också: Patientskadesystemet glömde patienten

Läs också