Hoppa till huvudinnehåll

Musik mot övervakningssamhället

ATR
ATR Bild: Atari Teenage Riot/Digital hardcore recordings atari teenage riot

Atari Teenage Riot vill beröra människor med sin brutala musik, få dem att känna och se världen ur en ny synvinkel. Den elektroniska musiken bör vara feministisk och vi alla måste förhålla oss till det faktum att övervakningen av internet är verklighet. Bandet är fortfarande djupt politiskt och medmänskligt, men vill inte stelna i gamla former utan istället ständigt skapa nya ljud, ny musik.

Atari Teenage Riot, som grundades för över 20 år sedan, har sedan starten varit ett djupt politiskt band, med anti-nazism som en viktig byggsten. Bandet har inte ändrat inställning. De arbetar fortfarande genom sin musik mot kränkningar av människor, men riktar blicken mot det kontrollsamhälle som vuxit fram kring internet under de senaste åren.

Bandet bemöter en skrämmande utveckling med hjärnstimulerande oljud och energi där techno, punk och medryckande melodier möts.

Internet och övervakningen

Under de fyra senaste åren har Atari Teenage Riot turnérat flitigt. I och med spelningarna mötte de hackers och insåg att internet höll på att förvandlas till en kontrollerad omgivning. Förhoppningarna på internet hade varit höga, berättar bandets grundare Alec Empire, och den information som Edward Snowden försåg världen med bekräftade att övervakningssamhället redan är här.

De här insikterna och känslorna formuleras på nya albumet Reset, som ändå inte är dystopiskt. Genom energi vill bandet aktivera människor, få dem att tänka och känna i nya banor.

Vi tror inte på konspirationer.
Alec Empire

Det förflutna

ATR är ett band med rötterna i den technoscen som växte fram i Berlin efter murens fall. Stilen man utvecklade kallas digital hardcore och är en brutal mix av techno och tunga, distade gitarrer och oljud. Låtar som ”Deutschland has gotta die!”, ”Hetzjagd auf Nazis!” och ”Start the riot!” är direkta politiska uppmaningar.

På nya albumet är attityden densamma, men uppmärksamheten riktad mot nätet och hur människor kommunicerar och umgås där. Samtidigt upplever jag albumet som ett ställningstagande för musik som inte görs för att underhålla eller spela på i bakgrunden. Den som lyssnar skall komma i kontakt med nya känslor.

Att göra en intervju över nätet kändes därför logiskt.

artisten Nic Endo
artisten Nic Endo Bild: Atari Teenage Riot/Digital hardcore recordings nic endo

– Vi kan fly genom musik, men också utmana oss själva genom den, menar oljudsmusikern, medlemmen sedan 1996, Nic Endo. Hon uppmanar människor att göra medvetna val online, att inte ge bort information som kan användas emot en själv.

Att massorna inte ännu förändrat sitt beteende på nätet har att göra med att de inte ser konsekvenserna av alltihopa, menar Endo.

Inte onda avsikter

Övervakningen av medborgare har visat sig vara större än någon kunde tro. Det här görs ofta i säkerhetens namn. Genom övervakning vill myndigheterna till exempel bekämpa terrorism. Priset är att individens integritet riskerar kränkas.

– Jag tror inte att någon har onda avsikter, vi tror inte på konspirationer, skriver Empire – men vi tror att saker kan växa väldigt snett.

De sociala medierna utvecklas mot större kontroll och bandet efterlyser lite gammal och hederlig hackeretik, där makten sprids

Bandets musik riktar sig till individen, uppmanar henne att ta makten över sitt eget liv och Empire bedömer inte människor i termer av etnicitet, religion eller andra grupptillhörigheter. Individen är någon som kan fatta sina egna beslut och konst och musik kan hjälpa människan att få nya perspektiv på världen.

– Våra låttexter väcker nyfikenhet i lyssnare. Om man inte förstår varför ett band sjunger om något viss ämne så kan det vara en bra början att fundera på varför de sjunger det de sjunger. Vilken är deras bakgrund?

Reflexsamtiden

Vi lever i ett samhälle där människor väldigt hastigt väljer om de gillar eller ogillar någonting. Allt är inom ett par klicks räckhåll. Tålamodet att förstå och sätta sig in i ämnen är ibland kort. ATR gjorde en animerad video till låter ”Modern Liars”, som behandlar frågor om sexism på nätet.

Atari Teenage Riot, som alltid varit starkt feministiskt blev nu kritiserat eftersom den animerade kvinnliga figuren uppfattades som sexualiserad. Empire och Endo förvånades över det här. Endo ansåg det antisexistiska budskapet vara kristallklart. Bandet har engagerat sig i frågor om trafficking som en form av modernt slaveri och den kommersiella exploateringen av sexualitet.

– Den elektroniska musikscenen bör vara starkt feministisk. Då du ser en stark feministisk artist och blir berörd, då förändras du själv långsamt, ger Empire som ett enkelt exempel.

Kampen är aldrig över.

Nic Endo

Trängd kreativitet

ATR var ett band med höga förväntningar på nätets möjlighet för kreativitet, konst och oberoende musik. YouTube angriper kreativitet då de fråntar oberoende musiker deras rättigheter. Betydelsen av det här kan bli enorm, det kan skada hela den oberoende musikens infrastruktur. Google beter sig på samma sätt, och Empire har lämnat Facebook sedan något år tillbaka.

– Varför funderar jag på det här? Jo eftersom innovation alltid har kommit ur den oberoende scenen, från bolag, artister och klubbarrangörer. Människor borde fundera mera och engagera sig i de här frågorna, som aktivister redan gör.

Att den nyskapande kulturen blir mera trängd är något som kommer att märkas också i mainstreamen, eftersom den är beroende av de kreativa riktningarna i marginalen. Den står sällan själv för det nyskapande.

Kulturdebatt är viktigt, betonar Empire. Då människor går samman kan man åstadkomma förändring. Men det finns en kollektivistisk fara också i musikscener. Det mobblika beteende uppmuntras här och för ATR är det viktigt att förhålla sig till människor som individer i första hand, inte som grupper.

Låten ”We are from the internet” handlar om det här.

Alec Empire
Alec Empire Bild: Atari Teenage Riot/Digital hardcore recordings alec empire

Den nya fascismen

Atari Teenage Riot har sedan bandet startade i Berlin 1992 varit starkt engagerad i den anti-fascistiska rörelsen. I dagens Europa ser man uttryck för antisemitism och ytterhögern växer sig stark. ’

Det är enkelt att låta ens känslor ta över och det gäller att vara tålmodig också om man känner sig arg eller frustrerad. På nätet jagar många sajter klick, och samma etik gäller här. Ta hellre ett steg tillbaka än att bete sig hatiskt uppmanar bandet, som ser ett mönster mellan den reflexaktiga nätilskan och livsfrustrationen hos människor.

– Varför bryr jag mig om det här? Jo, eftersom människor diskrimineras och attackeras också utanför nätet menar Alec.

Förnyelse

ATR är ett band som långt präglats och varit en del av Berlin och stadens kreativa och elektroniska puls. Den dystopiska och mörka, elektroniska känslan finns också som en grundström på det nya albumet Reset. Våra hjärnor älskar oljud, skriver Endo.

– Musik måste vara en fysisk upplevelse. Tyvärr är mp3 och andra format ofta så packade att oljudsfrekvenserna går förlorade. Då nte de frekvenserna når hjärnan, förlorar musiken sin poäng.

När folk kommer på en ATR konsert kan de inte tro att det är sådan skillnad i musikupplevelse. Bandets spelningar är kända för att vara ljudmättade och kaotiska. Men bandet vill inte leva på sitt rykte.

– Vi vill inte återskapa vårt förflutna, säger Alec Empire. Det är inte intressant.

bandet Atari Teenage Riot
bandet Atari Teenage Riot Bild: Atari Teenage Riot/Digital hardcore recordings atari teenage riot

Reset är ett album där man hör hur de olika medlemmarna Endo, Rowdy SS och Empire alla har frihet att prägla det nya soundet.

– Jag gillar den kreativa processen, att skapa nya ljud, skriva nytt. Då det är klart är jag färdig att gå vidare.

Musikers rädsla

Många musiker är idag rädda för att förlora sina fans, följare och popularitet. Mycket av det som skrivs och ges ut uttrycker den här rädslan. Samtidigt finns det så mycket aktivism som händer hela tiden.

– Jag hoppas att flere musiker skulle gå samman med oss, menar Empire, som ändå inte vill bedöma andras val.

-Kampen är aldrig över, enligt Endo, musiken fortsätter utvecklas.

Atari Teenage Riots nya album Reset uttrycker det här. Då jag lyssnar på det så stimuleras jag av ljuden och riffen och känner världens kuslighet då empire sjunger ”Face to the ground, face to the ground” i låten J1M1, vars budskap är ”låt dem inte krossa dig”. Jag föreställer mig anonyma myndigheter som i säkerhetens namn trycker ner en människa mot betongen.

Det är solidariskt och mycket bra. Albumet påminner om att vi genom våra val kan styra världen åt ett annat håll, att en annan värld alltid är möjlig.

Reset släpps den 9 februari.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje