Hoppa till huvudinnehåll

Squash, pumpa och gurka är lättodlade i vårt nordiska klimat

Jättepumpa i nyckelhålsträdgård
Jättepumpa i nyckelhålsträdgård Bild: Yle nyckelhålsträdgård

Pumpa, squash och frilandsgurka är lättodlade i vårt nordiska klimat och brukar ge stora skördar. I slutet av sommaren står man där med enorma mängder zucchini och pumpor som tycks ha tagit över hela trädgården. Då är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång att lägga in, frysa ner och fylla förråden.

Squash kommer ursprungligen från Amerika, och utgjorde tillsammans med bönor och majs basen i både urbefolkningens och nybyggarnas föda. Indianerna kallar dem för de tre systrarna.

Pumpa tillhör samma familj, och zucchini är egentligen en sorts squash som heter zucchini så länge den är liten och späd. Pumpa och de varianter av squash som har orange fruktkött är de nyttigaste eftersom de innehåller höga halter av betakaroten.

Pumpa för äldre män

Det orange köttet i pumpan är väldigt rikt på antioxidanten betakaroten, och är därför antiinflammatoriskt och stärker cellernas försvarsmekanismer. Pumpafröna har samma effekt men stärker också lederna, hjärtat och blodcirkulationen.

Mest intressanta är de kanske för att de kan motverka godartad prostataförstoring, ett ämne i fröna hämmar ett enzym som påverkar tillväxten i prostatacellerna. Några portioner pumpa varje vecka och en eller två matskedar pumpafrön om dagen kan alltså vara välgörande särskilt för äldre män.

Helt obehandlade kan pumpafrön vara lite tråkiga, ungefär som att tugga på en bit kartong. De gröna är godast, och om man rostar dem en stund i en stekpanna tills de börjar poppa (som popcorn) blir de härligt knapriga och får en fin nötsmak. Rostade pumpakärnor är goda att strö över en sallad, eller bara äta som snacks. Eftersom de innehåller en hel del fett är de ganska mättande, vilket ju kan passa bra i en sallad.

Mättande fibrer

Squash och zucchini är inga näringsbomber och brukar oftast användas som utfyllnad i mat. De innehåller liknande ämnen som pumpa, men inte lika mycket. Däremot är det mycket energi i squash, och fibrerna ger en bra mättnadskänsla.

Testa att ugnsrosta squash, grilla den i tunna skivor eller panera och steka squashskivor som ett alternativ till stekt strömming för vegetarianer. Zucchini passar bra i raw-mat, och man kan göra en fräsch zucchinipasta som är helt glutenfri och går att använda istället för vanlig pasta till bolognese, carbonara eller lasagne.

Bra vätskeersättning

Gurka har mer att bidra med än man kan tro. Den är väldigt rik på mineraler och vätska, så en gurka kan fungera som vätskeersättning under varma dagar, efter hårda träningspass eller vid diarré. Gurka innehåller också kalium och magnesium som motverkar benkramper, något som lätt uppstår vid uttorkning.

Fibrerna i gurkan hjälper till vid matsmältningen och kan lindra eller motverka förstoppning. De ger också en bra mättnadskänsla. Låt skalet på gurkan vara kvar, eftersom det är där de flesta mineralerna sitter. Hela gurkan är basbildande i kroppen och kan motverka sur mage.

Och det där med att ligga och vila med gurkskivor på ögonen? Jo, där finns faktiskt en poäng. Fruktköttet i gurkan dämpar hudirritationer och innehåller inflammationshämmande C-vitamin.

Näringsinnehåll

Squash och zucchini - vitamin B1, B2, B6, C, K, betakaroten, folat, koppar, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer

Pumpa - vitamin B1, B3, B5, B6, C, betakaroten, folat, koppar, mangan, kalium, fibrer, omega 3

Pumpafrön - vitamin E, K, koppar, järn, magnesium, mangan, selen, fosfor, zink, omega 3, protein, steroider, steroler

Gurka - vitamin A, C, folat, magnesium, mangan, molybden, kalium, kisel, fibrer

Läs också

Inlagd gurka

Trädgård

Nyligen publicerat - Trädgård