Hoppa till huvudinnehåll

Posten missbrukar monopolställning

Rullbanden på posten.
Näthandlare i Sverige får en konkurrensfördel via lägre postavgifter. Rullbanden på posten. Bild: Yle / Ted Urho julkortssortering

Företagarnas missnöje med Posten har även nått bolagets förvaltningsråd. Men det är inte lätt att ändra på ett bolag som har en monopolliknande position.

Riksdagsledamot Lars-Erik Gästgivars sitter i Postens förvaltningsråd sedan år 2012. Under årens lopp har han ofta kontaktats av företagare som har beklagat sig över Posten. Missnöjet har handlat om såväl priserna som brist på personlig betjäning.

– Den personliga servicen håller på att försvinna från samhället, det gäller inte endast posten. Det är beklagligt att den försvinner, men tyvärr finns det saker som blir sämre, konstaterar Gästgivars.

Transpoint blev dyrt

Ett annat ämne som väcker förargelse är prishöjningar. Posten tog över det statliga transportbolaget Transpoint för något år sedan. För Posten var det här en dålig affär.

– Transpoint har kostat posten otroligt mycket och de här pengarna ska tas från något håll. Nu är det postens kunder som har betalat för den affären.

Näthandeln har gett Posten fler kunder. I synnerhet på glesbygden är Posten nästan det enda alternativet om paketen ska sändas till kunder i hela Finland.

Konkurrerar med Sverige

Finländska näthandlare kunde vidga sin marknad genom att sälja utanför landets gränser. Men här blir postens prissättning ett problem. Svenska näthandlare har en betydlig prisfördel genom lägre postavgifter.

– Om man jämför med Sverige till exempel så blir det dyrare för våra företag. Vi måste erbjuda konkurrenskraftiga priser i jämförelse med Sverige. Det här är nog på agendan för förvaltningsrådet.

Läs mer:

Företagare kräver bättre postservice och sänkt porto

Företagare förbannad på dålig postservice

Posten klarar inte egna målsättningen

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle