Hoppa till huvudinnehåll

Det lönar sig att utreda Tallinntunneln

Färja på väg till Tallinn
Färja på väg till Tallinn Bild: Yle tallink silja

En ny utredning visar att det skulle löna sig att utreda en tunnel från Helsingfors till Tallinn. Tunneln skulle enligt utredningen öka konkurrenskraften i både Finland och Estland på sikt.

Pekka Sauri är biträdande stadsdirektör i Helsingfors.
Pekka Sauri är en av Tallinntunnelns förespråkare. Pekka Sauri är biträdande stadsdirektör i Helsingfors. Bild: Yle / Ted Urho morgonöppet

I utredningen har man sett på huruvida tunnelbygget är tekniskt genomförbart och vilka de ekonomiska konsekvenserna skulle vara.

- Det här är det mest konkreta steg som har tagits sedan idén om Tallinntunneln föddes. Visst skulle det löna sig att utreda tunneln, åtminstone om planeringen av Rail Baltic också går vidare, säger Pekka Sauri, biträdande stadsdirektör i Helsingfors.

Den planerade tunneln till Tallinn skulle ha två skilda tunlar för tågtrafik och en för biltrafik.
Den planerade tunneln till Tallinn skulle ha två skilda tunlar för tågtrafik och en för biltrafik. Bild: Sweco Ympäristö Oy tallinntunnel

Rail Baltic är en planerad järnvägsförbindelse från Tallinn till Mellaneuropa.

Till Tallinn på 30 minuter

Det mest lönsamma skulle vara en halvtimmes resa mellan Helsingfors och Tallinn. Om Rail Baltic byggs tar det ytterligare närmare två timmar att resa vidare till Warszawa.

Den preliminära prislappen på tunneln är 9-13 miljarder euro. Och enligt utredningen borde 40-50 procent finansieras med statliga pengar och EU-bidrag.

På trettio minuter till Tallinn.
På trettio minuter till Tallinn. Bild: Sweco Ympäristö Oy zoner

Enligt utredningen skulle driftskostnaderna täckas genom indirekta inkomster som tunneln för med sig. Dessutom skulle de indirekta inkomsterna åtminstone delvis täcka investeringssumman.

Skulle det då löna sig för Helsingfors stad att investera i tunneln?

- Det är för tidigt att säga, säger Sauri.

Utredningen som Sweco, Kohateam och Finantsakadeemia har gjort beställdes av de finska och estniska trafikmyndigheterna.

Läs också:
Tunnel till Tallinn skulle kosta 5-10 miljarder
Tallinntunneln realistisk
Hfors-Tallinn-tunnel blir utan EU-pengar
Tunnel förbinder Hfors med Europa?

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen