Hoppa till huvudinnehåll

Ökad förlust för Finnair

Finnair-flygplan på Helsingfors-Vanda flygplats.
Finnair-flygplan på Helsingfors-Vanda flygplats. Bild: Lehtikuva finnair

Fjolåret blev alltmer förlustbringande för Finnair. Totalt gick bolaget drygt 36 miljoner euro på minus under 2014.

Finnairs styrelse föreslår nu för bolagsstämman att det inte ska betalas ut någon utdelning för året.

Finnairs vd Pekka Vauramo förklarar de sjunkande siffrorna med att både passagerar- och frakttrafiken har minskat. Därtill bidrar den minskande försäljningen vid resebyrån Aurinkomatkat.

Vauramo berömmer ändå bolagets sparåtgärder.

- Vi uppnådde inte bara vårt sparmål på 200 miljoner euro, vi överskred det med 17 miljoner. Nu är vi i ett bra läge för att skapa tillväxt, säger han.

Dessutom hjälper både en svagare eurokurs men framför allt prisraset på olja till en ökad framtidstro. Men eftersom Finnair liksom många andra flygbolag garderar sig mot prisfluktuation, kommer den positiva utvecklingen med fördröjning.

- Effekterna syns ännu inte till fullo, men inom några månader kommer vi att gynnas allt mer både av eurons lägre värde och den billiga oljan, säger Vauramo.

I höst kommer de första två av totalt 19 nybeställda Airbusplan av typen A350. Förutom en avsevärt större passagerar- och fraktkapacitet är de också mycket bränslesnålare. Den förnyade flygplansflottan kommer också på sikt att förbättra lönsamheten för bolaget, räknar Vauramo med. Listpriset på A350:orna ligger kring 270 miljoner euro, men på Finnair uppger man att köpesumman varit mycket fördelaktig.

- Vi har gjort beställningarna för tio år sedan och kommer inte att ha problem att finansiera planen. Vi är helt övertygade om att vi fått ett bra pris som vi kan vara mycket nöjda med, säger Vauramo.

För passagerarna kommer nya tilläggstjänster stegvis att bli tillgängliga för en tilläggskostnad. Det handlar både om utökad service som trådlöst nät ombord på planet, men också förnyade business lounger.

- VI har frågat våra passagerare och förstått att kunderna vill kunna skräddarsy avgiftsbelagda tilläggstjänster. Det kan också betyda att vi kan se billigare biljetter för dem som är villiga att avstå de tjänster som traditionellt hört till biljettpriset, säger Vauramo.

Läs också