Hoppa till huvudinnehåll

Sauri: Tallinntunneln kostar vad den kostar

Pekka Sauri är biträdande stadsdirektör i Helsingfors.
Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri Pekka Sauri är biträdande stadsdirektör i Helsingfors. Bild: Yle / Ted Urho morgonöppet

Det behövs definitivt en snabb förbindelse mellan Norden och Centraleuropa på den östra sidan om Östersjön. Men bara tiden kan utvisa vilken inverkan en tunnel till Tallinn skulle ha på diskussionen om alkoholpolitiken och spritrallyt till det södra grannlandet.

Det säger biträdande stadsdirektör i Helsingfors, Pekka Sauri. Sauri är en av förespråkarna till den så kallade Tallinntunneln.

Både den planerade Rail Baltic, en järnväg från Tallinn till Mellaneuropa, och den så kallade Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland gör Tallinntunneln aktuell, menar Sauri. En första bedömning av prislappen sätter budgeten för Tallinntunneln på 9-13 miljarder euro.

- Den kostar vad den kostar, men nu har vi för första gången en preliminär budget för projektet. Hektaren är ungefär de samma som i Fehrman Bält-förbindelsen, vilket visar att det är realistiskt, säger Sauri.

Fehrman Bält-förbindelsen uppskattades år 2010 kosta totalt 6,1 miljarder euro.

Helsingfors och Tallinn – ett gemensamt arbetsområde

Om tunneln blir verklighet öppnar det upp för en snabb förbindelse till Centraleuropa. Resan till Tallinn beräknas ta 30 minuter, och på under två timmar är man i Riga. Meningen är att prissättningen ska vara sådan att tågen kan konkurrera med lågprisflygen, säger Sauri.

Tunneln innebär också att Helsingfors och Tallinn som städer kommer närmare varandra.

- De två städerna blir ett gemensamt arbetsområde. Idag tar det minst två timmar att resa över och så ska man också ta sig till och från hamnarna. Ingen vill göra den resan fram och tillbaka dagligen. Men om man kan ta ett tåg under Finska viken blir Tallinn mera som Hyvinge, Träskända eller Riihimäki, säger Sauri.

Spritrallyt ett mysterium

Diskussionen om Finlands alkoholpolitik har gått extra het den senaste tiden, bland annat på grund av de nya reglerna för alkoholreklam och Centerns förslag om att mellanöl bara ska få finnas i Alko.

Om en resa till Tallinn bara tar 30 minuter, kan det finnas en risk att spritturismen eskalerar?

- Jag har ingen aning. Vi talar nu om 2030-tal, vem vet hur spritregleringen inom EU ser ut då. Det är nog för tidigt att bekymra sig om det i det här skedet, konstaterar Sauri.

Läs också: Det lönar sig att utreda Tallinntunneln

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen