Hoppa till huvudinnehåll

Vanda marknadsför sig med samma foto som en amerikansk plastikkirurg

Vanda stads varumärke
Vanda stad använder sig i sin marknadsföring av samma foto som en plastikkirurg i Texas i USA. Vanda stads varumärke Bild: Skärmdump/Collage vanda stad

I Vanda stads varumärkesbok är största delen av fotona inte från Vanda utan tagna ur globala bildbanker. Stadens näringsdirektör säger att boken bara är ett första utkast och att fotona nu ska bytas ut.

Grafikern Kasper Strömman uppmärksammar i sin blogg att Vanda stads varumärkesbok som publicerades i slutet av januari innehåller foton som inte har någonting med Vanda att göra. Fotona är tagna ur globala bildbanker. I boken finns tio olika foton och de hittas på olika webbplatser i hela världen.

Yle Huvudstadsregionen gick igenom fotona. Till exempel finns fotot med texten "Vanda för alla" på en webbplats för en amerikansk plastikkirurg. Fotot med texten "Vanda tid" och "Vanda frihet" används i sin tur på webbplatser för en australiensisk barnskyddsorganisation och ett amerikanskt försäkringsbolag medan andra foton hittas på en webbplats för marknadsföringsexperter och på en kanadensisk hälsoblogg.

Vanda stads varumärke
Bilderna som finns i Vandas varumärkesbok är inte fotade i Vanda Vanda stads varumärke Bild: Vandas varumärkesbok varumärke

"I den slutliga versionen är fotona från Vanda"

Näringsdirektör José Valanta vid Vanda stad har varit ordförande för varumärkesgruppen. Han säger att den bok som presenterades i januari inte är den slutliga versionen av stadens varumärke.

- Meningen är inte att de här ska vara de slutliga fotona. De är exempel på hur det kan se ut i den slutliga versionen. Vi har också berättat om att fotona inte är från Vanda, men det skulle kanske ha varit bra att det också stod i varumärkesboken. I den slutliga versionen kommer ändå alla foton att vara från Vanda, säger Valanta.

Valanta säger att tanken med bildbanksbilderna är att ge exempel på det visuella uttryckssättet.

- I den slutliga versionen ska fotona vara finurliga eller skojiga och bestå av två ord, typ "Vanda tid" eller "Vanda rum". Vi förklarar inte allt med ord utan litar på att fotot i samband med texten ger en positiv bild av staden. De slutliga fotona publiceras småningom på affischer och på stadens webbplats. Vi tror att de kommer att hålla för tidens tand.

Men varför var inte de slutliga fotona i varumärkesboken?

- Vad är slutligt? I samband med olika evenemang byts fotona ut fastän texten kommer att vara den samma.

Vanda stads varumärke
Så här ser ett av de nya fotona ut. Det här ska användas i samband med marknadsföringen av bostadsmässan. Vanda stads varumärke Bild: Vanda stad varumärke

"Vi skäms inte att visa upp Vanda"

Valanta säger att staden inte skäms för att visa upp Vandaborna i sina varumärkesfoton och att de nya fotona som nu tas ska visa upp Vandabor.

- Vi har inte använt oss av amerikanska foton för att vi skäms för Vandaborna. Tvärtom! Vi är otroligt stolta.

När varumärkesboken publicerades uppgavs att Vandaborna varit med i planeringen på bred front. Varför fick de inte vara med på fotona i så fall?

- I en perfekt värld och om vi hade haft tillräckligt med tid hade vi gjort så. Men för att vi skulle hinna inom tidtabellen valde vi nu att använda foton från en bildbank.

Enligt Valanta har staden inte betalat för de enstaka bildbanksbilderna eftersom de har tagits fram av Owal Group Oy som gjort varumärkesboken.

Sammanlagt har varumärkesboken kostat 74 000 euro för Vanda stad.

Läs också:

Vanda byter ut den gyllene fiskfenan mot en isbit