Hoppa till huvudinnehåll

30 000 kilometer på skotercrossens villkor

Linn Sjöberg och Viktor Hertén, par i snowcross.
Linn Sjöberg och Viktor Hertén, par i snowcross. Linn Sjöberg och Viktor Hertén, par i snowcross. Bild: YLE/AnttiKoivukangas hertén

Viktor Hertén och Linn Sjöberg är sambon och delar en passion för att köra hårt med snöskoter. För Viktor är det stora målet just nu en VM-medalj medan Linn har börjat skörda framgångar efter ett par säsonger på skoterryggen.

Yle Sporten träffar Linn och Viktor i hemknutarna i Vexala. Viktor har nyligen återvänt från en lagtävlingsresa till Ryssland och i veckoslutet åker de på tävling tillsammans till Trondheim.

– Vi ligger kring 30 000 kilometer på landsväg per vinter, så det blir ett antal dygn på vägen. Tävlar man varje helg hinner man kanske med en körträning i veckan och sen är det underhållsarbete och service på skotrarna dessutom. Och så skall man hinna jobba lite mellan varven också, belyser Viktor.

Den fysiska belastningen av att åka skotercross är stor, och både Linn och Viktor ser det som oerhört viktigt att under sommaren och hösten hålla sig i god form för att helt enkelt orka.

– Hela kroppen tar stryk och man måste orka bra för att köra. Dessutom kräver det en hel del styrka att hållas fast på skotern och ta emot smällar när det går upp och ner, förklarar Linn och får medhåll av Viktor.

– Det är oerhört tungt att köra. Om man har kört två dagar under ett veckoslut går måndagen åt till att återhämta sig från träningsvärken.

Under inledningen av karriären tävlade Viktor Hertén, 27, tillsammans med sin äldre bror Fredrik, men de senaste åren har han alltså haft sällskap av sambon Linn, som härstammar från Monäs på andra sidan Monässundet.

– Det är oerhört intressant att vi kan ha ett gemensamt intresse och att hon blev så pass intresserad att hon ville köra i tävlingarna. Det är riktigt roligt när vi kan köra och resa runt tillsammans.

Skotercross är en fartfylld gren där det händer och sker saker. Många stora maskiner kämpar om väldigt lite utrymme i höga hastigheter, men Viktor kan ta det lugnt när Linn är på banan.

– Klart man är lite orolig ibland, men jag vet att hon är en kapabel förare. Det är ju jag som har lärt upp henne hur hon skall köra, så på det sättet känns det tryggt, skrattar Viktor.

Civilt arbete som motvikt till adrenalinstinna helger

Viktor jobbar själv på ett automationsföretag i Jakobstad och påpekar att flexibiliteten hos arbetsgivaren är en av orsakerna till att han kan satsa så hårt som han gör.

Linn arbetar som frisör i centrum av Nykarleby, men till veckosluten byter hon ut saxen och sprayflaskan mot motoroljan och skiftnyckeln.

– Jag tycker motorerna är väldigt intressanta. Det är lite mysigt att sitta i garaget och skruva ibland. Det är bra för att hitta en jämvikt i livet, skrattar Linn.

25-åriga Linn Sjöberg började själv köra skotercross för ett par år sedan, eftersom hon tyckte att det såg roligt ut.

– Först köpte jag en egen skoter för att köra på hobbynivå, men jag fick blodad tand. Det såg häftigt ut, det var det som ursprungligen fascinerade. Man får en oerhörd adrenalinkick av åkandet, förklarar Linn.

Hon har också nått fina framgångar under sin korta tid som förare. Helgen innan vann hon den första FM-deltävlingen för i år i damklassen och ifjol blev hon sjua i damernas World Cup.

– I Sverige är grenen populär och startfältet kan tidvis innehålla upp emot 20 damer och samma gäller Norge. I Finland har det varit ganska litet, det var först ifjol som damklassen kom igång här hemma, förklara Linn.

Viktor vill vinna på VM

FM-deltävlingarna rullar på ända in i april och för tillfället toppar alltså paret Hertén-Sjöberg sammandraget i dam- och herrklassen.

För Viktor hägrar säsongens andra huvudmål i Sverige i slutet av mars. Ifjol förlorade han kampen om FM-titeln med en poängs marginal och fick nöja sig med silver.

I prisskåpet finns redan ett FM-guld från 2012 samt EM-guld och SM-guld från 2013. På VM-nivå har han hittills inte fått kliva upp på prispallen.

En VM-deltävling var inprickad i kalendern i slutet av februari i Tuuri, men den ställdes in.

– Det hade varit otroligt roligt att åka VM i praktiken på hemmaplan, så visst var det trist när det inte blev av. Nu har svenskarna och Älvsbyn trätt in som arrangör i slutet av mars, så det är roligt att det blir ett mästerskap överhuvudtaget.

– Att vara i topp tre i VM skulle vara otroligt viktigt. Min bästa placering hittills är en fjärde plats (2008), så det finns helt klart en plats i prisskåpet för en VM-medalj.

När snön väl smälter kunde man tänka sig att paret Hertén-Sjöberg vill ha lite distans till bensindoften, varvmätarna och adrenalinkickarna, men så är faktiskt inte fallet.

– Jag skaffade en motocrosscykel förra sommaren för att hålla igång även då tillsammans med Viktor, skrattar Linn.

Viktors förarprofil på teamets webbplats.
Linns förarprofil på teamets webbplats.

KOLLA IN ETT KLIPP FRÅN VM I TUURI 2011

Läs också