Hoppa till huvudinnehåll

Wasaline kan förlora 20 000 passagerare

Umeås miljözon ställer till det för Wasaline och de österbottniska bussbolagen. Kraven på miljövänligare bussar kan leda till att Wasaline i år tappar 20 000 passagerare.

Miljözonen infördes redan i fjol men då fick de finländska bussarna dispens. Wasalines vd Peter Ståhlberg var av den uppfattningen att dispensen skulle få en fortsättning också i år.

- Jag fick ett mejl som jag tolkade som att det skulle bli en fortsättning, säger Ståhlberg.

Peter Ståhlberg
Peter Ståhlberg Peter Ståhlberg Bild: Yle/Markku Hautala peter ståhlberg

Men så blev det inte. Allt hopp är ändå inte ute. I dagarna tog Västerbottens Kuriren upp frågan och kommunalrådet Hans Lindberg i Umeå säger till tidningen att man kommer att lyfta frågan till kommunstyrelsens arbetsutskott.

Nu ställer man sig alltså frågan om dispenstiden bör förlängas.

Om dispensen inte får en fortsättning innebär det ett stort avbräck för Wasaline.

- Förra året hade vi 204 bussar mellan mars och maj och i år har vi 66. Det blir ett bortfall på över 10 000 passagerare, säger Ståhlberg.

Ståhlberg uppskattar att man tappar minst 20 000 passagerare under hela året. Siffrorna kan också bli betydligt fulare.

Bussarna i Finland för gamla

Miljözonens bestämmelser baserar sig på EU:s miljöklassning av fordon.

Förenklat kan man säga att en nyare buss är miljövänligare. Äldre bussar har inte den miljöklassning som krävs för att få röra sig i miljözonen.

Medelåldern för de bussar som är i trafik i Finland var strax under 12 år i slutet av år 2013.

Av Oravais Trafiks fjorton bussar uppfyller hälften de krav som Umeås miljözon ställer.

- Det är bussar från 2007 eller nyare som når upp till kraven, säger vd Niklas Iso-aho.

Niklas Iso-aho, vd på Oravais Trafik.
Niklas Iso-aho Niklas Iso-aho, vd på Oravais Trafik. Bild: Yle/Markku Hautala niklas iso-aho

Äldre bussar kan nå upp till kraven men då krävs det att de uppgraderas med nya reningssystem.

Att man värnar om miljön har Iso-aho inget emot. Men i det här fallet har allt gått för snabbt och informationen från Umeå har enligt Iso-aho varit dålig.

- Vi måste ju få tid på oss att skaffa bussar som uppfyller kraven, säger Iso-aho.

När det är lågsäsong räcker bussarna till. Men sen när det drar igång på allvar mellan maj och september kan det bli svårt.

Hur många passagerare kommer ni att tappa?

- Svårt att säga. Men det kommer helt säkert att ha betydelse. Vissa gånger måste vi helt enkelt skippa resor till Umeå för att bussarna behövs på annat håll.

Dålig luft i Umeå

Karin Isaksson, park- och gatuchef på Umeå kommun, säger att man införde miljözonen eftersom Umeå har problem med luftkvalitén.

- Det här är en av flera åtgärder för att få bukt med det, säger Isaksson.

Hur väger man då miljömedvetenhet mot att Wasaline kan tappa 20 000 passagerare?

- Det är en fråga för våra politiker att ta ställning till, säger Isaksson.

En buss eller femton bilar

Peter Ståhlberg anser att man inte gjort en ordentlig konsekvensbedömning av miljözonen. Vad är egentligen mer miljövänligt, en buss eller flera personbilar?

- Bussen kör till hotellet, släpper av passagerarna och står sedan parkerad och väntar på att köra tillbaks till hamnen. Om alternativet då är kring femton personbilar så tycker jag att det sliter mer på miljön och vägarna än en buss.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten