Hoppa till huvudinnehåll

Webbplats ska locka turister till Västnyland

SDP-politikern Arja Alho med företagarna Jeanette Bäckström och Susanne Ekström vid Purnus ådal.
SDP-politikern Arja Alho med företagarna Jeanette Bäckström och Susanne Ekström vid Purnus ådal. SDP-politikern Arja Alho med företagarna Jeanette Bäckström och Susanne Ekström vid Purnus ådal. Bild: Yle/Monica Slotte jeanette bäckström

Västnyländska företagare i turistbranschen hoppas på mera synlighet via den nya webbplatsen Visit South Coast Finland. I framtiden hoppas de att mer asiatiska turister ska hitta till Västnyland.

Susanne Ekström har företaget SE-Action i Sjundeå. Företaget satsar på mötes- och upplevelseturism för grupper, Men också enskilda turister är viktiga för företaget.

Hon hoppas att Purnus Ådal i Sjundeå ska bli en viktig turistattraktion och att turismsatsningen Visit South Coast Finlands ska kunna hjälpa till.

Samarbete viktigt

Westerby gård är än så länge det enda företaget i Ingå som är med på webbplatsen. Företaget har restaurang, hotell, mötesrum och kafé i Ingå kyrkby.

Jeanette Bäckström berättar att företaget betalar 700 euro per år för att få synlighet via webbplatsen. Hon tycker att det är viktigt att de västnyländska företagen samarbetar.

- Jag är absolut av den åsikten att gemensam är stark. Jag tycker att det är viktigt för hela regionen att samarbeta och inte tänka att vi är konkurrenter. Vi samarbetar och får folk att komma till regionen och hitta oss

Rekommenderar andra företag

Också Susanne Ekström betonar vikten av samarbete.

- Om jag har fullt eller till exempel inte kan komma så rekommenderar jag någon i området. Jag låter inte bli att rekommendera utan jag säger att de kan åka till någon annan. De kanske kommer till mig nästa gång.

Bäckström säger att det är upp till företagen själva hur mycket de vill påverka och aktivera sig på webbplatsen.

- Om man själv är aktiv så får man mera ut av det.

Små blir stor helhet

Hon betecknar de nya webbsidorna som en sillsallad. Det här är en början och de kommer att utvecklas.

- Man vill att allt ska synas genast i stället för att vi skulle ha det enligt tema.

Visit South Coast Finland är ett försök att gemensamt marknadsföra Västnyland. Susanne Ekström beklagar att det inte finns företag som kan marknadsföra regionen.

- Om vi skulle ha ett jättestort företag som skulle dra det här skulle vi inte behöva det här. Men vi har inte det. Det är det som är problemet. Nu måste vi alla små gå ihop för att bli en stor helhet. Vi syns inte så bra på kartan nu.

”Pengarna finns i Asien”
Susanne Ekström hade mycket ryska turister i sina stugor innan krisen i Ukraina blossade upp. Hon hoppas att situationen ska förändras och att de ryska turisterna ska hitta tillbaka. Men nu sneglar hon längre bort.

- Min nya kundgrupp är faktiskt från Asien. Det är där som pengarna finns nu. Vi jobbar nu med kineserna

Också Jeanette Bäckström ser en potential i de asiatiska turisterna.

- Precis som Susse sade är det Asien som är en kommande marknad. Via turismsamarbetet Lumo (Länsi-uudenmaan matkailu) hade vi besök av asiater från Kina och Hong Kong för en dryg månad sedan. De var främst ute efter att sälja den finländska sommaren till asiater. Vintern drar redan bra där.

Viktigt för Sjundeå

Det är det västnyländska turismsamarbetet Lumo som står bakom den nya webbsatsningen. De västnyländska kommunerna och flera företag är med i Lumo.

Sjundeås kommunfullmäktigeordförande Arja Alho (SDP) tycker att den gemensamma webbsatsningen Visit South Coast Finland är viktig. Hon säger att Sjundeå är en liten kommun som inte har så stora resurser att stöda företag inom turismen.

- Jag tycker att det är ett mycket viktigt steg. Det finns kanske inte en identitet för västra Nyland. Vi har diskuterat samarbete i många år, men inte fått några konkreta resultat.

Läs också:
Regionens turism får nya webbsidor
Tidlös charm ska locka turister till Västnyland
Vacker natur ska förena och sälja Västnyland

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland