Hoppa till huvudinnehåll

En avdammad Svansjön

Dammig och gammalmodig, så har performancekonstnären Annika Tudeer ofta uppfattat den klassiska baletten Svansjön.

- Historien är ju inte riktigt klok, med en ung man som på sin födelsedag blir kär i en svan. Han drömmer om en sylfid där han sitter i ett slott i Skottland och sover. På natten beger han sig ut i skogen och söker kärleken.

Samtidigt måste Tudeer medge att Svansjön är den intressantaste av de klassiska baletterna. Den går att omforma och tolka på så många olika sätt.

- Utgångspunkten är att vi har en manlig utvecklingsberättelse. I den klassiska Svansjön handlar allt om makt.

I sin egen Svansjön tar hon bland mycket annat fasta på sin egen utvecklingsgång, med influenser ända från tiden som dansare av nutidsdans på 1990-talet till tiden med litteratur- och genusstudier därefter och nu senast vistelsen på Mykorhizzia residenset på Uferstudios i Berlin.

- Jag kan använda all den kunskap jag har från att ha varit lärare i danshistoria till att ha studerat på universitetet och skrivit essäer om bland annat Svansjön. Dessutom finns det en slags utvecklingsberättelse också här, om man så vill.

För trettio år sedan gjorde Annika Tudeer en monolog på svenska med Studentteatern. De senaste femton åren har hon uppträtt på engelska. Därför upplever hon det nu som mycket lustfyllt att få göra sitt solo på sitt modersmål. Och merparten av hennes Svansjön består av tal. Bara i en femtedel ingår rörelser och pauser.

Tudeer fyllde femtio år på hösten. Hon tänker sig att också det nu har inspirerat henne att titta bakåt och framåt. Allt hon berättar i Svansjön bygger på sanna händelser i hennes liv. Här har de bara fått en viss fiktiv form, säger hon.

Frågan om hur man kan kombinera teori med praktik upptog Tudeer länge. I och med grundandet av den internationella performanceteatern Oblivia år 2000 löste det sig. Och i ”Annika gör Svansjön” har många element nu smultit samman till en Svansjön som garanterat är annorlunda än sin förlaga.

”Annika gör Svansjön” har premiär fredagen den 27 februari 2015 på performance centret ESKUS i Södervik i Helsingfors. Den sista föreställningen på svenska är den 19 mars. Sedan blir det ytterligare några föreställningar på engelska.