Hoppa till huvudinnehåll

En gång tvilling - alltid tvilling

Nina Roos i tv-studion.
Nina Roos i tv-studion. Bild: Yle nina roos

Nina Roos är en av Nordens mest lysstarka målare. Med minimalistiska medel har hon skapat en egen värld. Med på ett hörn finns alltid Ninas tvillingsyster, konstkritikern Rita Roos.

Jag träffade en ung Nina Roos för första gången tillsammans med hennes syster i mitten på 70-talet. Det var på en dansföreställning som kallades ”Yksin yhdessä” - ”Ensam tillsammans”.

Namnet på föreställningen får en alldeles speciell innebörd när jag tänker på tvillingsystrarna Rita och Nina Roos. Nina Roos blev bildkonstnär och Rita Roos konstkritiker. Rita, som var en strålande konstkritiker med en ovanligt vass penna, gick tragiskt bort i en akut hjärnhinneinflammation, bara 39 år gammal. Trots att Rita inte längre finns, lever hon ändå starkt vidare i Ninas arbeten.

Om man är tvilling är man alltid tvilling, människan försvinner ju inte fastän hon har gått bort, hela ens psykiska struktur är ju programmerad som tvilling

- Jag tror att jag har utvecklat några av hennes drag, som kanske var mer typiska för henne än för mig, berättar Nina. Om man är tvilling är man alltid tvilling, människan försvinner ju inte fastän hon har gått bort, hela ens psykiska struktur är ju programmerad som tvilling. Jag kan inte uppleva ensamhet, fastän jag kan vara fysiskt ensam under väldigt långa perioder. För att som tvilling är man på något sätt dubblerad, ända från barndomen.

Bakom bilden: Nina Roos

I Bakom bilden berättar Nina Roos om sitt liv som bildkonstnär, men också om sin syster. Nina har skapat sig en stark profil som målare och bland annat fått Nordens största konstpris, Carnegiepriset. Hon har ställt ut i gallerier och museer i ett trettiotal städer i världen, bl.a. New York, Berlin, Venedig, Toronto, Köpenhamn, Stockholm och nyligen målade hon en altartavla i en kyrka i Chengdu i Kina.

- Jag tycker att en av de största utmaningarna är att verkligen ta fasta på det där speciella tänkande som finns i konst för det håller ju på att försvinna, konst håller på att sugas upp i någon slags marknadsekonomi, ingen bryr sig. Måleriet kräver ett så annat sätt att betrakta en bild än vad en medial bild gör och då kan det bli väldigt problematiskt fastän båda medierna handlar om bild. Men det är ju bilder som opererar på helt olika sätt.

Bakom bilden: Nina Roos på Yle Fem & Arenan

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje