Hoppa till huvudinnehåll

Proteiner är bantarens bästa vän

Bönor till försäljning på skördemarknaden
Bland annat bönor och nötter är goda proteinkällor. Bönor till försäljning på skördemarknaden Bild: YLE/Johanna Överfors bönor

Proteiner är livets byggstenar som ingen kan leva utan. Speciellt viktiga är de under en graviditet, vid rehabilitering efter skador eller sjukdomar och när man bantar.

– Om man bantar t.ex. med lågenergidieter där man äter soppor på påse tappar man tyvärr en massa muskler. Ifall man äter endast de här påsarna och går ner 14 kilogram i vikt, är fyra av de kilogrammen muskler. Och det vill man ju inte, för det är ett jättelikt jobb att få tillbaka musklerna, säger läkare Robert Bergholm.

Enligt Bergholm behöver en människa normalt ungefär ett gram protein per kilogram kroppsvikt. Tränar man hårt kan proteinbehovet uppgå till mellan 1,5 och 2 gram per kilogram kroppsvikt. Men vissa soppdieter på påse innehåller bara 0,5 gram protein per kilogram kroppsvikt uträknat på en person som väger 80 kilogram.

Läkare hoppade på proteintåget

Bergholm menar att man inte så enkelt går upp i vikt av att äta protein, eftersom kroppen använder en hel del energi för att bryta ner proteinet i sina beståndsdelar till olika aminosyror. Aminosyrorna används sedan dels som energi och dels för att bygga upp muskler.

– Musklerna ser till att vi är i gott skick och förbränner socker, så det är jätteviktigt. Musklerna behöver en hel del protein både för att hålla massan och för att växa.

Enligt Bergholm är behovet av proteiner vid bantning något som många läkare börjat uppmärksamma först den senaste tiden.

– Det är inte så länge sedan man talade om att olika patientgrupper som t.ex. har problem med njurarna ska ha begränsat proteinintag. Men nu har man lärt sig att det kanske inte är så farligt med normalt intag av proteiner, speciellt om man får det t.ex. från bönor och nötter, där det dessutom finns goda fettsyror, säger han.

Grönt ljus för mera ägg

Bergholm säger att läkarnas inställning till ägg som proteinkälla har blivit positivare de senaste åren.

– Tidigare menade man att ägg innehåller så mycket kolesterol att det är ohälsosamt. Men nu har det visat sig att det inte är så farligt, ägg höjer inte på våra kolesterolnivåer nästan alls.

Robert Bergholm uppmanar ändå till is i hatten i proteinivern – mångsidig kost är fortfarande det som gäller – också då man tränar hårt eller vill gå ner i vikt.

– Om man har stor energiåtgång under träningen behöver man också kolhydrater. Om man blir trött och utmattad medan man tränar behöver man mera kolhydrater, säger Bergholm.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa