Hoppa till huvudinnehåll

Sparkrav bakom Norwegians pilotstrejk

Flygsäten i flygplan
Flygsäten i flygplan Bild: Lehtikuva flygsäte

Norwegians piloter i Skandinavien strejkar i dag. Sammanlagt 650 piloter strejkar i protest mot ledningens sparprogram. Sedan lördagen är redan 70 piloter i strejk.

Sparprogrammet innebär bland annat sämre anställningsvillkor än tidigare, frysta löner och försämrade pensionsvillkor.

De strejkande piloterna är anställda hos Norwegians dotterbolag Norwegian Air Norway. Strejken leder till att inrikesflyg i Norge, Sverige och Danmark ställs in.

Alla flyg mellan huvudstäderna inhiberas vilket påverkar några flyg från Helsingfors.

Norwegian har uppmanat resenärer att följa med bolagets Flight status-sida på webben för den senaste informationen.

Piloter vill ha avtal direkt med moderbolaget

Norwegian består av ett moderbolag, Norwegian Air Shuttle, och tre dotterbolag, varav Norwegian Air Norway har hotats av nedläggning eller konkurs. Norwegian Air Norway flyger i Skandinavien.

Piloterna är anställda vid dotterbolaget men vill nu sluta ett kollektivavtal direkt med moderbolaget, något som Norwegian inte går med på enligt nyhetsbyrån AFP.

Allt hårdare konkurrens

Tom Christides jobbade länge för SAS och Blue 1. Som en utomstående betraktare - i dag verksam som konsult - noterar han att en tidigare hård konkurrens blivit allt hårdare.

- Många av de stora flygbolagen har haft tid att skära ner på sina kostnader. Nu är konkurrensen så hård att passagerarna inte gör skillnad på lågprisbolag och traditionella bolag.

Företagsledningen vill pressa ned personalkostnaderna

Norwegian uppvisade i fjol en förlust på 186 miljoner euro. Nu vill företagets ledning få ner personalkostnaderna. Det ska ske genom mer flexibla villkor och justeringar i pensioner.

Man planerar också att anlita bemanningsbolag, dit Norwegians nuvarande piloter kunde söka sig.

Tom Christides vet hur företagsledningen tänker.

- I många olika branscher använder man inhyrd arbetskraft, varför inte inom flygbranschen också?

Pilotföreningen varnar för osund företagskultur

Den svenska pilotföreningen befarar att det kan bli problem med säkerhetstänkandet och osund företagskultur om Norwegian i allt större utsträckning anlitar bemanningsföretag.

De är också oroade över att bemanningsföretag medför risker i flygsäkerheten. Christides är inte lika bekymrad på den punkten.

- Både piloterna och flygbolagen måste ha rätt licens. De övervakas inom landet och måste följa internationella regler.

"Bättre service till ett lägre pris"

Flygbolagen eftersträvar också billigare service. Det gäller hela servicekedjan, säger Christides.

- Det förekommer mycket inhyrd personal och man vill ha bättre service till ett lägre pris.

- Flygbranschen är ännu i en slags pubertet, det är svårt att säga hur det går.

Läs också