Hoppa till huvudinnehåll

Het debatt om svenskan i riksdagen

Pirkko Ruohonen-Lerner (SF) under riksdagens debatt om skolsvenskan den 5 mars 2015.
Enligt Pirkko Ruohonen-Lerner (SF) är det onödigt att satsa så mycket resurser på svenskan. Pirkko Ruohonen-Lerner (SF) under riksdagens debatt om skolsvenskan den 5 mars 2015. Bild: Lehtikuva skolsvenska

Riksdagen diskuterade skolsvenskans framtid på torsdagen. Diskussionen handlade dels om förslaget att göra svenskan till ett valfritt skolämne, dels om begränsade försök med valfrihet i Östra Finland. Avgörande omröstningar om frågorna blir det i riksdagen på fredag.

Kulturutskottets ordförande Raija Vahasalo (Saml) inledde torsdagens debatt. Utskottet förkastade initiativet om att göra skolsvenskan frivillig med rösterna 12-3 i slutet av februari.

Vahasalo nämnde att frivillig skolsvenska enligt initiativet skulle stöda intresset för att studera andra språk. Enligt Vahasalo finns inga belägg för detta. Utskottet stöder i sin helhet inte att initiativet godkänns.

Nylander: Språkkunskaper en investering

Enligt Sannfinländarnas Kauko Tuupainen har det gjorts uträkningar om att tvångssvenskan kostar 3 miljarder euro årligen. Peter Östman (KD) kontrade med att fråga om någon räknat ut vad kunskaperna i svenska sin tur producerar årligen.

Stefan Wallin (SFP) under riksdagens debatt om skolsvenskan den 5 mars 2015.
Stefan Wallin under debatten. Stefan Wallin (SFP) under riksdagens debatt om skolsvenskan den 5 mars 2015. Bild: Lehtikuva skolsvenska

Enligt Pirkko Ruohonen-Lerner (SF) hämmar svenskan inlärningen av andra språk. Enligt Ruohonen-Lerner är det är onödigt att använda så mycket resurser på svenskan. De här resurserna kunde enligt henne användas på språk som är viktiga globalt sett. 75 procent av finländarna motsätter sig tvångssvenskan. Det är slöseri att alla finländare ska lära sig en liten minoritets språk, tycker Ruohonen-Lerner.

Stefan Wallin (SFP) undrade hur skulle det kännas om man talade på detta sätt om det finska språket. Kimmo Sasi (Saml) påpekade att svenskan är ett nyttospråk, till exempel inom handeln. Mikaela Nylander (SFP) sade att det är konstigt att tala om kostnader när man talar om kunskaper. Språkkunskaper måste kunna ses som en investering, enligt Nylander.

Enligt Pauli Kiuru (Saml) har obligatoriet inte lett till sådana språkkunskaper som man hoppats på. Tvång och ointresse stöder inte inlärningen. Enligt Peter Östman (KD) är det helt vilseledande att använda ordet "tvång" endast ifråga om undervisningen i svenska.

Niinistö: Grundlagen förutsätter inte obligatorisk svenska

Jussi Niinistö (SF) påpekade att grundlagen inte förutsätter en obligatorisk undervisning i svenska. Då Sverige och Finland kommer att inleda försvarssamarbete kommer det gemensamma språket inte att vara svenska, utan engelska. Niinistö är ordförande för riksdagens försvarsutskott.

Enligt undervisningsminister Krista Kiuru (SDP) måste man föra en bredare diskussion om språkundervisningen i Finland och inte ställa olika språk mot varandra. Enligt justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP) borde man fokusera på att barnen lär sig fler språk, inte färre. Ingen människa säger att den kan för många språk, sade Henriksson.

Delade åsikter om regionala försök

Tuomo Puumala (C) tog upp Centerns förslag om begränsade försök i till exempel Östra Finland där eleverna kunde välja ryska istället för svenska.

Pauliina Viitamies (SDP) undrade ändå varför barnen i det här området ska utsättas för ett experiment, som riskerar att de i framtiden inte är jämställda på arbetsmarknaden. Mikaela Nylander (SFP) ville i sin tur veta på vilket sätt undervisningen i svenska utesluter att barn i östra Finland också lär sig ryska.

Se Tv-nytts inslag om debatten:

Obs debatt om skolsvenskan:

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes