Hoppa till huvudinnehåll

Cykeltrender 2015: Feta däck och aerodynamiska ölmagar

Cyklist
Petter Sandelin listar årets cykeltrender och varnar för feta cyklar samt aerodynamiska ölmagar. Cyklist Bild: Yle/Ann-Catrin Granroth penling

Det är vår och hög tid att damma av cykeln. Redaktionens cykelfantast Petter Sandelin listar trenderna i år. Här är trenderna för dig som vill börja cykla till jobbet eller spendera söndagarna i sadeln.

1. Äventyrscykeln är den enda cykeln du behöver

För fem år sedan var cykelbloggarna fyllda av fastnavsnötande cykelbud från New York. Framtänderna var utslagna och kroppen söndertatuerad. Tatueringarna sitter kvar, men idag är bloggosfären fylld av bilder på stjärnklara nätter i tält, kaffepauser framför elden och igenvuxna grusvägar.

Det jag kallar äventyrscykel är ofta en cykelcrosshoj eller en touringcykel. Cykeln liknar alltså en landsvägscykel med bockstyre, men med plats för bredare däck och stänkskärmar/väskor. Det kan också vara en lätt mountainbike utan bakfjädring. Äventyrscykelns naturliga element är en grusväg, men den går också fint på asfalt.

Det fina med äventyrscykeln, förutom att det blir snygga bilder i bloggarna, är att den är en väldigt mångsidig cykel. Cykelindustrin är sorgligt bra på att hitta på trender som inte har någon praktisk betydelse, förutom att vi blir av med våra pengar. Det här är däremot en cykel som fyller många behov i ditt liv. Jag lovar. Om det finns plats för dubbdäck kan du ta den till jobbet året runt. En stänkskärm fäster du när det blir lervälling på cykelvägarna. Med ett par tunna däck är det här en fullgod landsvägshoj som du kan träna på eller till och med köra motionslopp med på sommaren. Bäst av allt går den på grus och med ett tält på pakethållaren.

Cykel
Cykel ute på äventyr (vid sidan av vägen). Cykel Bild: likeablerodent / CC BY-SA 2.0 touring bike


2. Fatbike är en cykel du inte behöver

När du går in i en cykelaffär idag är risken stor att ögonen fastnar på en fatbike. Plötsligt känns plånboken lätt. Du känner igen fatbiken genom att däcken är typ dubbelt så breda som de bredaste cykeldäck du någonsin sett. Håll hårt i plånboken, det här är en konsumtionspryl vars användningsområde är mikroskopiskt. I Finland kommer en fatbike på sin höjd till rätta på riktigt jobbiga vandringsleder, i fruktansvärt snöväder och eventuellt på stränderna när havsvattenståndet är lågt.

Att ta en fatbike till jobbet är ungefär lika smart som att åka terrängbil i staden. Du ser ut som en pengastinn idiot i cityjeep. Om du jobbar på ett fjäll är det okej att åka fatbike till jobbet.

Fatbike
Fatbike är ett fordon man använder för att korsa polarisar och fjäll, inte något man använder på nylagd cykelväg. Fatbike Bild: Anthony DeLorenzo / CC BY 2.0 licens fatbike

3. Cykeljackan - det viktigaste plagget

Cykeljackan är så trendig att till och med de massproducerande modekedjorna börjat sälja den. Jackan har ofta en ficka på ryggen och hänger ner över rumpan så att du slipper grus i ändalykten (och som bonus behöver du inte frysa om ryggen). Ärmarna är tillräckligt långa för att inte åka upp när du böjer armbågarna på cykeln. Den lite udda jackan är lika snygg i staden - så länge du undviker neonfärgerna. Köp en tunn jacka som tål vatten så kan du variera värmen genom att använda olika tröjor under.

Cyklist
Cykeljackan hindrar att du får grus i rumpan när du glömt stänkskärmen. Petters nötta jacka är så gammal att den kommer från tiden när Lance Armstrong och gula detaljer var ett säljande argument. Cyklist Bild: Yle/Ann-Catrin Granroth penling

4. Skivbromsar - inte bara för Ninja Turtles

Skivbromsar är de där runda sakerna mitt i hjulet som liknar ett ninjavapen. Nästan alla mountainbikes har skivbromsar, de blir allt vanligare på stadscyklar och snart tar de också över på landsvägssidan. Skillnaden mellan skivbromsar och vanliga bromsar (klossarna som trycker mot hjulets fälg) är omdebatterad.

Jag brukar förenkla det hela så här: skivbromsar är bättre.

Med bättre menar jag att de fungerar effektivt i alla väder och är enkla att sköta. Alla regler har undantag men skivbromsar är faktiskt en grej det är värt att kolla efter när du köper cykel.

5. Ägghjälmen är tillbaka

Den fruktade ägghjälmen är tillbaka. Aerotrenden smittar av sig på hjälmarna i proffsklungan på Tour de France och det har visat sig att äggformen fungerar bra i vindtunneln. Eftersom den utrustning proffsen använder nästan alltid sprider sig till vanliga cyklister på några år så kan vi se fram emot att åka med 80-tals ägg på huvudet om några år. Alternativt kan vi redan nu börja skämmas.

Fabian Cancellara
Äggformen på hjälmarna är tillbaka. Fabian Cancellara bär årets modell inför Strade Bianche som kördes i lördags. Fabian Cancellara Bild: EPA/Daniel Dal Zennaro trek

6. Aerodynamik - inget för oss med ölmage

På landsvägssidan ska allt vara aerodynamiskt just nu. Med smala landsvägsdäck blir luftmotståndet den största kraften du försöker övervinna och därför finns det mycket att vinna på att glida som en pil genom vinden. Trots det hör aerotrenden till det där säljsnacket som du inte nödvändigtvis ska lyssna på. För det första är det lätt att skriva aero på en produkt utan att ha några som helst belägg för att luftmotståndet blir mindre. För det andra kan man testa en produkt i en vindtunnel, men ute på vägen blåser det kors och tvärs och då kan produkten bete sig annorlunda. För det tredje kan aerodynamiskt också bli opraktiskt, t.ex. när man döljer bromsar och försvårar mekandet med cykeln.

Viktigast av allt är kanske att sekunderna du jagar med bättre aerodynamik lätt övervägs av ett till träningspass eller genom att göra ölmagen ett kilo lättare.

6. Krockkudden

Ett svenskt företag har utvecklat en hjälm som fungerar som en krockkudde. Hjälmen är en enkel krage som vecklar ut sig när du krockar. Oberoende tester visar att den är många gånger bättre på att skydda ditt huvud än alla traditionella hjälmar. Slipper vi nu bära hjälm? Tyvärr är den nya hjälmen svindyr. En hjälm kostar 300 euro och det är ju lika mycket som många människor kan tänka sig att sätta på en cykel. Ett alternativ för den som har en läkarlön och under inga omständigheter kan tänka sig att spänna på sig en hjälm.

Petter Sandelin på cykel
Viktigast av allt: Cykelsporten är en prylsport men den måste inte vara det. Cykeln är det billigaste färdmedlet du kan ta till jobbet och ett underbart verktyg för att komma längre på söndagspromenaden. Det är meditativt att cykla. När du är hemma har du redan glömt dagens jobbstrul. Ingen tvingar dig att köpa ett kolfibermonster, det duger lika bra med lite olja och en ny kedja till mormors cykel som stått i garaget i tjugo år. P.S. Jag skäms för att jag inte har hjälm på bilderna. Jag hade ingen hjälm den här dagen. Jag lovar att ta hjälm imorgon. Petter Sandelin på cykel Bild: Yle/Ann-Catrin Granroth penling

Vi har avpublicerat ett av videoklippen som ingick i den ursprungliga artikeln och ersatt det med en bild, eftersom klippet innehöll direkta referenser till ett varumärke.

Nyligen publicerat - X3M