Hoppa till huvudinnehåll

Det första nya metrotåget är här

Det första av de tjugo nya metrotågen som beställts för västmetron har anlänt med båt från Spanien till Nordsjö hamn, och har därifrån åkt vidare på flak till metrodepån i Kasåker. Nu står tåget inne i depåhallen i väntan på att monteras ihop för testkörning.

Vid första anblicken ser det nya metrotåget väldigt bekant ut. Samma orangea ton som på de gamla 80-talstågen och en liknande form som på de nyare tågen från början av 2000-talet.

- Den största skillnaden till de gamla tågen är att alla fyra vagnar bildar ett gemensamt utrymme på 88 meter, berättar HST-metrotrafikens chef Tapio Hölttä.

I de äldre tågen är vagnarna åtskilda från varandra, men i det nya ska man kunna gå genom hela tåget från vagn ett till vagn fyra. Dessutom finns luftkonditionering, sprinklersystem och övervakningskameror, vilket saknas i de gamla tågen.

Det första tåget är fortfarande i fyra bitar och kommer att monteras ihop den här veckan för att sedan tas i testbruk på depån. I övrigt är allt redan färdigt i tåget, till och med linjekartorna har klistrats på plats i Spanien. Trots det kommer det ännu att ta en tid innan passagerarna får hoppa ombord.

- Det är svårt att säga när det blir. Tanken är att vi inom en till två månader ska kunna ta tåget på testkörningar, främst säkert på veckosluten, säger Hölttä.

I beställningen ingår sammanlagt tjugo nya tåg. De byggs i Spanien av Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), men är gjorda med de äldre Helsingforstågen som modell. Hölttä tror inte att det faktum att tågen är spanska kommer att vara ett problem.

- Vi har haft klara krav på att tågen ska klara av att användas i nordiska förhållanden. CAF har tidigare gjort tåg åt VR så de vet nog hur det är här i Finland.

Det andra tåget kommer att levereras i maj, ifall det inte uppstår några problem i testkörningen. Efter det kommer tågen att levereras med några veckors mellanrum så att sammanlagt 15 tåg står färdiga i augusti 2016 då västmetron ska tas i bruk. De återstående fem tågen kommer sedan att levereras under hösten 2016.

Automatisering i framtiden?

Då tågbeställningen gjordes skulle tågen vara automatiska, men då det blev klart att automatiseringen drar ut på tiden fick man sätta in en förarhytt. Ifall automatmetron blir av i framtiden ska det ändå gå att göra om tågen till automatiska utan några större problem.

- Tågen har en tillfällig förarhytt som skiljts åt från passagerarutrymmet med en mellanvägg. Den väggen kan tas ned och chaufförens bänk kan bytas ut mot en passagerarbänk. På den tekniska sidan måste man kanske också göra små åtgärder, säger Hölttä.

Själva körpanelen ska täckas över med ett låsbart lock. Även om tågen skulle göras automatiska behöver man kunna köra dem manuellt både på depån och i nödsituationer, och därför ska styrutrustningen lämnas kvar.

Läs också:
Sista spiken i kistan för avtalet om automatmetron

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen