Hoppa till huvudinnehåll

Framtidens Nationalmuseum - mindre text och mera action

Elina Anttila, överdirektör för Nationalmuseet
Elina Anttila är Nationalmuseets överdirektör Elina Anttila, överdirektör för Nationalmuseet Bild: Yle/Julie Ebbe elina anttila

Framtidens museum ska vara en helhetsupplevelse där föremålen inte omges av så mycket text. Nationalmuseet ska få en ny logo och personalen ska lära sig att tänka på ett nytt sätt.

Björnstaty vid ingången till Finlands nationalmuseum.
Nationalmuseets grantiborg på Mannerheimvägen. Björnstaty vid ingången till Finlands nationalmuseum. Bild: YLE/Rolf Granqvist finlands nationalmuseum

Nationalmuseet har förnyat sin strategi och satsar samtidigt på en ny logo. Målet är att vara Finlands främsta varumärke inom museiverksamhet.

Ordet nationalmuseum får de flesta att tänka på det gråa slottet vid Mannerheimvägen med sin spira. I själva verket består nationalmuseet av flera museer, många av dem i Helsingfors. Bland annat hör den populära Fölisön till nationalmuseet. Alla museer som hör till Nationalmuseet ska få en gemensam logo.

- Det är viktigt att göra förändringar som börjar på djupet. Vi som arbetar i museet, vi måste själva lära oss att tänka på ett annorlunda sätt. Vi har i två år arbetat med strategin och gjort omorganiseringar. Vi har en ny struktur och börjar göra annorlunda saker, säger Elina Anttila som är överdirektör på Nationalmuseet.

Enligt Anttila måste museet ha följa med vad som händer i samhället och veta vilka behov det finns.

Digitala tjänster allt viktigare

Barnfamiljer tycker om Fölisön. fölisön

En stor förändring är att allt mer material kommer att finnas på internet. Till exempel går det att hitta bilder på Nationalmuseets samlingar i nationalbiblioteket Finna.

- Du kan söka med något ord och så hittar du alla böcker som har med det att göra och också föremål i museer. Det går inte så snabbt att föra alla föremålen till nätet. Vi har 500 000 föremål i Nationalmuseet och bara en liten del av dem finns på nätet, men det går framåt.

Nationalmuseet har ingen stor budget för att lägga upp bilder på museiföremålen i de digitala tjänsterna. Det görs istället som enskilda projekt.

Nationalmuseet om fem år

I själva museerna kommer det alltid att finnas montrar med föremål. Men hur de inramas kan förändras så att det ser annorlunda ut på museerna om fem år.

- Vi ställer förstås ut föremål som alltid, där finns det ingen skillnad. Men det som förändras är sättet på hur vi ställer ut föremålen. Det är kanske inte så mycket texter på väggarna. Man kan bara uppleva utställningen utan att läsa så mycket, säger Elina Anttila.

Läs också