Hoppa till huvudinnehåll

Studerande utvecklar segelbåtbranschen

Segelbåtar i Vasa.
När seglaren ska ha igång motorn i båten kan den komma att gå tystare än vad den gör idag tack vare ett projektsamarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och Baltic Yachts. Arkivbild. Segelbåtar i Vasa. Bild: Yle/Filip Sten segelbåtar

I framtiden ska segelbåtarna gå tystare när motorn är igång. En grupp studerande vid Yrkeshögskolan Novia håller på och tar fram en vibrationsisolator som minskar bullernivåerna.

Vibrationsisolatorn ska användas i ett generatoraggregat som hör ihop med en dieselmotor.

Vibrationsisolator i ett generatoraggregat som studerande vid Yrkeshögskolan Novia utvecklat för att användas i Baltic Yachts segelbåtar. Det ska minska buller och vibration.
Nu testas vibrationsisolatorn i en generator. Vibrationsisolator i ett generatoraggregat som studerande vid Yrkeshögskolan Novia utvecklat för att användas i Baltic Yachts segelbåtar. Det ska minska buller och vibration. Bild: Yle/Sofi Nordmyr generatoraggregat

Rent konkret försöker studerande lösa bullret från aggregatet så att segelbåtens besättning också ska kunna sova ombord trots att motorn är igång.

De gör det inte bara för studiernas skull utan också för båtbyggaren Baltic Yachts skull.

- Det har varit intressant men inte så lätt som jag trodde det skulle vara. Först har vi fått ta fram teori som vi testat i pratkiken och lärt oss vartefter, säger Jim Backull som studerar maskinkonstruktion för tredje året på Novia.

Jim Backull
Studerande Jim Backull Jim Backull Bild: Yle/Antti Kuusiniemi backull

Halvvägs har bullret sänkts

Projektet inleddes i höstas och de har ännu fem veckor på sig att komma till ett resultat.

Testkörningar har visat att bullernivån redan sänkts.

- Nu gör vi olika tester där vi simulerar vågor och spända segel för att se att bullernivån hålls låg trots det, säger lektor Kaj Rantanen på Novia.

Kaj Rintanen
Lektor Kaj Rantanen Kaj Rintanen Bild: Yle/Antti Kuusiniemi kaj rintanen

Resultatet kommer att finnas i en 130 fot lång segelbåt som byggs i Jakobstad och Larsmo.

- Tanken med generatorn är alltså att den ska kunna köras även nattetid. Något liknande med så låg bullernivå finns inte på marknaden, säger Mikael Nyberg på Baltic Yachts.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten