Hoppa till huvudinnehåll

Du måste koncentrera dig!

Flicka som mediterar i park.
Ommmmmmm. Att meditera är ett bra sätt att träna upp koncentrationsförmågan. Flicka som mediterar i park. Bild: CC meditation

Minnessjukdomar kan förebyggas med sunda vanor och hjärngymnastik. Men du måste också lära dig en annan, svårare sak, nämligen att koncentrera dig.

Ett stort finländskt forskningsprojekt visar att minnessjukdomar som alzheimers kan förebyggas med hälsosamt leverne och olika hjärnövningar. Intresset för hjärnan är stort just nu, tack vare nya forskningsrön, som gör att vi lär oss allt mer om den.

Reidar Wasenius är en av dem som intresserar sig för hjärnan. Han arbetar med hjärnträningsmetoder och kallar sig själv personal brainer, och han ska hjälpa oss förbättra vårt minne.

Reidar Wasenius i Aamu-tv.
Reidar Wasenius vill att vi minskar på vår multitasking. Reidar Wasenius i Aamu-tv. Bild: YLE reidar wasenius

Koncentrationsförmågan är det som vi främst måste jobba på, tycker Reidar. Vi gör helt enkelt för många saker samtidigt och vi måste lära oss att slappna av. Gör vi inte det lider vårt arbetsminne. Du kanske glömmer att ringa det där samtalet, eller ta med dig boken du lånat av din kompis.

- Människor har länge gjort saker som yoga, orientering och löst korsord eller virkat, för att uppnå ett sinnestillstånd där de glömmer allt annat.

När man koncentrerar sig på en sak grämer man sig inte över det förflutna, och är inte rädd för framtiden.

- Om man är koncentrerad är man också avslappnad, säger Reidar.

Timeboxing

Att multitaska är något man blir skickligare på ju mer man jobbar på det, men att bränna ut sig själv lönar sig såklart aldrig. Reidar berättar att företag som vill undvika att bränna ut sina anställda allt mer sysslar med något som kallas timeboxing.

Det innebär att du delar in arbete och pauser i olika lådor. Till exempel kan en arbetslåda vara 50 minuter, medan en pauslåda är tio minuter lång. Sedan jobbar du effektivt i 50 minuter, och pausar i tio minuter.

Träna minnet

  • En annan hjärngympare är Gabriella Wejlid, som skrivit flera böcker i ämnet. Här är två minnestips som hon skrivit om.
  • Ointressant information, som till exempel en kod med siffror och bokstäver, är svår att spara i långtidsminnet. Försök istället göra koden intressant, genom att knyta den till en händelse eller olika ord, och försök se händelsen framför dig. Till exempel kunde man tänka på koden Bg2ä så här: Den stora Bananen är Gul och har 2 Ändor.
  • Gör saker annorlunda. Ta en annorlunda väg till jobbet, eller rita med fel hand. Det här ökar din koncentrationsförmåga.

- Det betyder också att när klockan är till exempel fem så säger man att nu är det dags att gå hem, och så fortsätter vi i morgon.

Istället för att ströjobba lite här och där under arbetsdagen jobbar man effektivt, och slappnar också av effektivt.

- Det är fråga om att vara strukturerad och systematisk, och det är inte lätt för oss människor, säger Reidar.

Våga ta det lugnt

Det är också fråga om att våga ta det lugnare och vakna till insikt om att man egentligen inte sparar tid.

- Ligger jag tio minuter för länge i sängen, och istället rusar iväg och tappar och glömmer saker blir jag fem minuter sen. Då har jag ingen koll på vad jag gör, utan tänker istället bara framåt. Lösningen till allt det här är samma saker som japanerna redan länge sysslat med, som judo, aikido, iaido, kendo …

Vi kommer fram till att allt med do i sig verkar vara en bra grej, och Reidar berättar att ”do” faktiskt är det japanska ordet för väg.

- Det är en väg i livet, genom att man utvecklar sig.

Det är alltså fråga om tekniker och metoder för att kunna koncentrera sig bättre. Att vara skicklig på att göra endast en sak åt gången.

- Bara då jag är koncentrerad på exakt det jag gör här och nu, mår jag väl och gör väl ifrån mig.

Här ser du hur det kan gå till när man tränar hjärnan.

Läs mer här: Hjärngymnastik och sunda vanor förebygger minnessjukdomar

Nyligen publicerat - X3M