Hoppa till huvudinnehåll

The Real Group firar 30 år

The Real Group
The Real Group Bild: Copyright © Doris Beling, All Rights Reserved. Detta fält får inte ändras eller raderas enligt 6 kap enligt lag (1960:729) the real group

Första gången jag såg The Real Group var i en gymnastiksal i Kristinestad i början av 90-talet. Det var innan hela världen hade insett storheten i de fem svenskarna som senare skulle erövra världen med sin a capellasång. Nu firar The Real Group 30-årsjubileum med en turné som den 14 mars når Helsingfors.

Katarina Henryson är en av de tre originalmedlemmarna i sånggruppen som skapades på Musikhögskolan i Stockholm på 80-talet. Tillsammans med Anders Edenroth och Anders Jalkéus bildar hon stommen i detta bejublade sångfenomen som till dags dato har gett ut 17 skivor och turnerat över hela världen. Hur har det varit att jobba ihop med dessa två män under trettio år?

- Det händer ungefär dagligen att vi kommer ihop oss men lyckligtvis är vi ganska bra på att lösa konflikter och så är det tur att vi håller på med musik. Detta kan låta lite klichéaktigt men musiken har en helande kraft och det är väldigt bra då man jobbar så mycket tillsammans. Jag vill också säga att vår ljudtekniker Jan Apelholm också har varit med från början så egentligen är vi fyra typer som varit med om hela resan.

The Real Group
Katarina Henryson har sjungit i The Real Group i trettio år. The Real Group Bild: The Real Group (foto: Tina Axelsson) katarina henryson

Från okända till världskända

Under trettio år och otaliga konserter hinner man såklart samla på sig en hel del minnen men finns det något speciellt som ligger extra varmt kring hjärtat?

Det är naturligtvis så att a capellasångens form kräver att man måste utgå från en ganska hög precision för att överhuvudtaget få ihop låten― Katarina Henryson

- De där första åren när vi var oförberedda på den uppskattning vi fick var speciella. Jag minns att då vi gjorde våra diplomkonserter på Musikhögskolan i Stockholm så var det kö vid dörren och tusen personer kom inte in. Vår första reaktion var att det måste vara ett skämt men efter ett tag började vi inse att vi antagligen gör någonting rätt. Sedan så har det också funnits stunder som varit speciella på ett rent personligt plan, en stark musikalisk upplevelse eller då någon kommit fram och berättar att vår musik har haft en inverkan på deras liv.

The Real Group är kända för sin musikaliska perfektion men händer det någonsin att de är rent ut sagt dåliga?

- Jamen visst, typ dagligen! Det beror helt på dagsformen. Men det är klart, vi repeterar ju otroligt mycket och då lär man sig hantera misstag och även att vara öppen för att de kan ha en musikalisk kvalitet. Överraskningar över huvudtaget är dessutom en förutsättning för att musiken ska leva. Jag upplever inte att vi sjunger så perfekt alls och det är heller inget mål men det är naturligtvis så att a capellasångens form kräver att man måste utgå från en ganska hög precision för att överhuvudtaget få ihop låten. Så det där med perfektion är ett tve-eggat svärd i vår genre.

”Vi måste ju börja öva ordentligt någon gång”

Under sina trettio år har The Real Group uppnått det mesta man kan, de har sjungit för kungar och kändisar, tilldelats otaliga priser och turnerat över hela världen. Hur håller man sig motiverad i längden?

- Jag känner att det finns hur mycket som helst kvar att göra! Jag tänker att ”vi måste ju börja öva ordentligt någon gång” och är ständigt sugen på nya låtar…det har inte förändrats på trettio år. Jag blir fortfarande exalterad av vår musik - vilket är avgörande för motivationen för den känslan kan man inte fejka. Det är ett fantastiskt privilegium att ha ett sådant jobb som jag har så min enda önskan är att fortsätta göra det vi gör, förtjäna ett uppehälle och få behålla kontakten med alla fantastiska människor vi får möta.

The Real group uppträder på Kulturhuset i Helsingfors lördagen 14 mars 2015. Katarina Henryson intervjuades av Hannah Norrena.

The Real Group - Pass me the jazz

Mer från programmet

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje