Hoppa till huvudinnehåll

Telefoner och kläder sätter unga i skuld

En kund tittar på en topp i en butik
Arkivbild En kund tittar på en topp i en butik Bild: Yle klädstorlekar

Snabblån, kläder och telefoner. De är de största orsakerna till att en allt större skara ungdomar söker hjälp vid resurscentret Föregångarna. Konsekvenserna av skulderna som växer kan vara förödande, säger ekonomiska handledaren Angelica Löfqvist.

Internet har gjort det mycket enkelt att shoppa. Med några tryck har du gått med på en avbetalningsplan som du tror att du kommer att kunna följa.

Företagen gör sällan någon bakgrundskoll och har ingen aning om du faktiskt kommer att kunna betala dina skulder.

- Men det är inte bara avbetalningar på nätet som gör att de unga får allt större problem med sin ekonomi. Jag har märkt en ökning bland dem som inte lyckas betala sina telefonräkningar, säger Angelica Löfqvist på resurscentret Föregångarna.

- I dag köper du oftast en telefon på avbetalning. Efter en tid blir telefonen gammal, den kanske till och med går sönder och är oanvändbar, men där sitter du med räkningarna ändå. I värsta fall i ett par år eftersom många ofta väljer den allra längsta betalningstiden, säger Löfqvist.

- Då är förstås den månatliga fakturan lägre.

Företagen borde ta ansvar

Löfqvist menar att individen självklart bär ett ansvar över sina egna handlingar, men att även företagen ska ta ansvar för sina kunder.

- Det görs ju till viss del genom lagstiftning, till exempel gällande snabblånen där det sattes ett räntetak, men en del företag skulle behöva ta i beaktande kundens ställning och göra bättre bakgrundskontroll på sina kunder.

Bland annat gymföretagen borde bli bättre på det här.

- I stort sett alla som jag har hjälpt under de senaste åren har haft ett medlemskap i ett gym där de inte har haft möjlighet att betala månadsavgiften. Oftast binder man sig att vara medlem i minst två år för att få ner månadskostnaden. Tyvärr hinner det inte gå så länge innan man inte har råd att betala och då går räkningarna vidare till inkasso, säger Löfqvist.

Angelica Löfqvist är ekonomisk rådgivare på resurscentret Föregångarna.
Angelica Löfqvist Angelica Löfqvist är ekonomisk rådgivare på resurscentret Föregångarna. Bild: Yle/Kati Enkvist angelica löfqvist

Ekonomiångesten är stor

Pengabekymmer är ingenting som vi talar om. Det är skamligt att erkänna att man inte fått ekonomin att gå ihop.

- Jag önskar att det inte skulle vara så tabubelagt. Vi funderar alla på vår ekonomi. Oavsett hur mycket eller lite pengar vi har. Det skulle inte behöva gå så långt och bli så invecklat om vi sökte hjälp lite tidigare, säger Löfqvist som har träffat klienter som till sist slänger sina räkningar direkt i skräppåsen.

- Till sist spelar det ingen roll längre. Man vet ju att man inte kommer att kunna betala skulderna.

Många spenderar med måtta

Även om det finns många ungdomar som har stora ekonomiska problem finns det också de som redan i ung ålder har noga koll på sina slantar.

- Jag skulle aldrig ta ett snabblån. Räntorna är allt för höga, säger en 20-årig kvinna.

- Nej, inte jag heller! Om jag inte har pengar så shoppar jag ingenting. Jag har heller aldrig köpt någonting på avbetalning, säger en annan ung kvinna.

Läs också:
Österbottens TE-byrå satsar på unga och företagare
Unga förlorar kamp om jobben


Läs också

Österbotten

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Österbotten