Hoppa till huvudinnehåll

Var blev tåget?

Vandalism, datafel och snö orsakar tågförseningar. Passagerarna menar att informationen oftast uteblir. VR skyller ifrån sig, men vems fel är det när man står på perrongen och inget tåg syns till?

Oändliga timmar av frustration, stress och otrygghet har blivit vardagsmat för passagerare som pendlar i när- och fjärrtågstrafiken, berättar man i Obs i februari 2010. VR skyller på en ovantligt tuff vinter, men pendlarna tycker att VR ska kunna sköta trafiken ändå. Martina Landén-Westerholm pendlar från Raseborg till Helsingfors varje dag. Hon har fått nog av stressen och otryggheten. I Obs får hon debattera tågförseningar med Antti Jaatinen, direktör för persontrafiken på VR. Att informationen om förseningarna uteblir irriterar mest av allt.

Den vanligaste orsaken till tågförseningar är snö och köld. I januari 2002 hade man ett sällan skådat snökaos, med flera dagars tågförseningar.

Men förutom kallt vinterväder drabbas VR av förseningar av de märkligaste orsaker.

I april 1997 stannade tiotals tåg för timmar på grund av ett datafel. Det visade sig vara ett gem som hade fastnat på tangentbordet till datamaskinen som användes för service och kontroll. Till sist kraschade systemet och tågtrafiken var tvungen att stoppas.

Också 2011 ställde datorerna till det. Då var det ett fel i fjärrstyrningen som åstadkom flera timmars förseningar och inställda tåg.

Tekniska fel på tågen stoppar oftast tågtrafiken totalt. Passagerarna menar att informationen om förseningarna aldrig löper. Trafikchef Mauno Haapala erkänner att man kunde förbättra sig. Många passagerare söker ersättning för förseningar. Har passagerarna haft utgifter för sin arbetsresa kan man få ersättning berättar Hanna von Wendt på VR:s informationsavdelning.

Om tågen inte har tekniska eller datatekniska problem kan busiga ungdomar göra så att tågtrafiken strular till sig. I Räckhals, Vanda förorsakade några ungas vandalism flera dagars förseningar i juni 2010.

VR satsade 10 miljoner euro för förbättra vintertrafiken 2011. Reparationer på banorna, längre resetider på vintern än på sommaren och bättre möjligheter att ta hand om tågen. Men vädret påverkar ändå alltid mest, och det kan man aldrig förutse, påpekar man på VR.

Däremot har VR inte haft problem med strejker så ofta. 1986 stoppade en tjänstemannastrejk tågtrafiken, men då olika bussbolag strejkar med jämna mellanrum har inte VR påverkats i stor grad.

Mera om kommunikationer:

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

  • Ge oss sexualupplysning!

    "Jag var 14 år när jag blev gravid."

    "Jag var 14 år när jag blev gravid, jag hade aldrig hört talas om preventivmedel." Så säger en anonym kvinna 1968.

  • Att vara en ogift ung mamma på ett mödrahem

    Vad gör man om man märker att man väntar barn 1980?

    Den månatliga skräcken för att vara gravid har inte försvunnit trots p-pillren. Och vad gör man om man märker att man väntar barn 1980? Om man inte har bostad, man eller jobb? För vissa kan Ensikoti vara en hjälp i nöden.

  • Våren 1986 spred Tjernobyl radioaktivitet och skräck

    Tjernobylolyckan 1986 räknas som den värsta någonsin.

    Natten till lördagen den 26 april 1986 exploderade en av reaktorerna i kärnkraftverket i Tjernobyl. Moln med radioaktiv strålning spred sig i östra Europa och Norden. Men i Finland ville myndigheterna inte skapa panik.

Nyligen publicerat - Arkivet