Hoppa till huvudinnehåll

Nu fungerar FPA-taxin som den ska

Mona Svenblad och mamma Brita Mustonen.
Mona Svenblad och Brita Mustonen är glada över att det numera går bra att beställa FPA-taxi. Mona Svenblad och mamma Brita Mustonen. Bild: Yle/Malin Valtonen mona svenblad,Ekenäs

Folkpensionsanstaltens nya taxinummer fick massiv kritik i december för att det inte fungerade. I dag ser det bättre ut och både kunder och taxichaufförer är nöjda.

Folkpensionsanstaltens nya taxinummer i Nyland stötte på patrull direkt efter att tjänsten lanserades i december.

Då klagade kunderna på att det inte gick att nå fram. Bland annat Brita Mustonen i Ekenäs försökte upprepade gånger nå FPA-taxin men utan resultat.

En gång blev hon också kopplad till den finska linjen, vilket blev problematiskt eftersom Mustonen inte pratar finska.

I dag är Brita Mustonen riktigt nöjd med systemet. Nu för tiden går det riktigt bra att beställa taxi.

- Vi har kommit fram direkt, jag har fått betjäning på svenska och personalen har varit riktigt trevlig, säger en glad Brita Mustonen.

Stressen är borta

Mustonen beställer FPA-taxi till sin dotter Mona Svenblad som regelbundet behöver gå på fysioterapi. I december var både mor och dotter stressade över situationen, men nu är stressen försvunnen.

- Det känns riktigt bra, bättre än det gjorde förut, säger Mona Svenblad.

De har inget illa att säga om taxichaufförerna. De har varit trevliga och punktliga, säger Mustonen.

Mindre papperskrig

De tycker båda att det nya taxisystemet är riktigt bra nu när det fungerar. En stor fördel är att det är mycket mindre papperskrig.

- Vi behöver inte längre några taxiintyg från sjukhuset. Vi behöver inte heller föra några taxikvitton till FPA så det är mycket lättare, berättar Mustonen.

Lättare även för taxin

Att pappersjobben har minskat är något taxichaufförerna också gläds över. I Ekenäs har nästan alla drygt 20 taxichaufförer gått med i det nya FPA-systemet.

- I dag kommer det ett meddelande i vår apparat, sen kör vi och så får vi en kod som vi slår in i apparaten. Efter någon vecka har vi pengarna på kontot, berättar taxichauffören Leif Huldin.

Taxichauffören Leif Huldin vid sin bil i Ekenäs.
Leif Huldin kör FPA-körningar i Ekenäs. Taxichauffören Leif Huldin vid sin bil i Ekenäs. Bild: Yle/Malin Valtonen huldin leif,Ekenäs

Huldin kände sig tvungen att gå med i systemet och har inte ångrat sitt beslut.

- Utan FPA-körningarna så existerar man inte i dag. De är en så stor del av vår inkomst, berättar han.

Rättvist system

Taxichaufförerna hade, enligt Huldin, inte lika stora problem som kunderna när tjänsten togs i bruk i december. Han tycker att systemet flyter på bra i dag.

- Fördelen är att systemet är rättvist, den som är i tur så får körningen. Det negativa är att kunden inte längre kan välja taxi, säger Leif Huldin.

Folkpensionsanstalten införde också nya regler i december. De går bland annat ut på att patienter på väg till eller från ett sjukhus kan komma att dela taxi med någon annan. Enligt Huldin har det här systemet inte tagits i bruk än i Nyland.

Såvitt han vet så kommer de reglerna att börja gälla senare i vår.

Kortare samtal - mindre kö

Ilkka Kivisilta, som är projektansvarig för FPA:s nya taxilinjer, bekräftar att kötiderna har minskat märkbart sedan december både på den svenska och finska linjen.

En orsak är att samtalen har blivit kortare bland annat för att de som ringer nu är bättre förberedda på frågorna som ställs.

Som bäst utbildas ny personal till den svenska telefonlinjen. Det här är en åtgärd som ska utveckla och förbättra servicen på svenska.

Läs också:
Omöjligt att beställa FPA-taxi på svenska
FPA:s nya taxisystem tas i bruk

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland