Hoppa till huvudinnehåll

Zombiearméer och stadsspel i Kontroller

I det första avsnittet av Kontroller möter vi programledaren Ted Forsström och recensenterna Susanne Lindström och Björn Karlsson.

Susanne har spelat tredjepersonsskjutaren Zombie Army Trilogy och Björn har koncentrerat sig på stadssimulatorn Cities: Skylines. Veckans diskussion berör karaktärsdesignen i Blizzards kommande spel Overwatch, och framför allt dess tolkning av kvinnor. Faller den våra recensenter i smaken?

Zombie Army Trilogy

Susanne och Ted testar spel i Kontroller.
Susanne och Ted testar spel i Kontroller. Bild: Yle susanne lindström
Recenserat av Susanne Lindström
Format: PS4 (testat), XBONE, PC

Zombie Army Trilogy är inte ett helt nytt spel. Det är ett samlingspaket bestående av två gamla spel – Nazi Zombie Army 1 och 2, som släpptes till Windows-datorer 2013 – och ett nytt.

De två gamla spelen har blivit uppdaterade för den kraftfullare hårdvaran i de nya konsolerna. Den tekniska grunden för Zombie Army Trilogy är densamma som i Sniper Elite V2 – brittiska Rebellion är ansvariga för båda spelserierna – vilket medför ett stenhårt fokus på detaljerade karaktärsmodeller som penetreras av krypskyttekulor på diverse smärtsamma sätt.

Kontrollers recensent Susanne Lindström, en uttalad zombiefantast, tycker ovannämnda scener är det absolut bästa med spelet, trots att hon hatar krypskytte. Spelet använder gott om slow motion för att visa exakt hur ont det gör att bli skjuten i ögat, vilket får spelaren att känna sig väldigt cool och stolt.

Historien utspelar sig i ett zombieinfesterat i Tyskland under andra världskriget, men det innebär inte att oskyldiga människor undkommer Susannes vrede (de flesta av dem förtjänar det, anser hon). En av de roligare detaljerna är att spelaren kan supa sig full, och därmed öka svårighetsgraden. Om man vill kan man även bjuda in tre kompisar till fyllefesten via internet, men spelet saknar tyvärr ett lokalt samarbetsläge.

Det sämsta med Zombie Army Trilogy enligt Susanne är handlingen, som aldrig riktigt engagerar, men den är å andra sidan inte särskilt viktig heller. Hon rekommenderar spelet åt personer som gillar zombier och krypskytte.


Cities: Skylines

Björn och Ted spelar spel i Kontroller.
Björn och Ted spelar spel i Kontroller. Bild: Yle björn karlsson
Recenserat av Björn Karlsson
Format: PC (testat), Mac, Linux

Alla som tidigare spelat Maxis klassiska spelserie Sim City kommer att känna sig hemma i Cities: Skylines. År 2013 släpptes det senaste spelet i Sim City-serien, men många fans blev besvikna. En av de största bristerna med spelet var den begränsade terrängen, hur stora städer spelaren kunde bygga.

Tammerfors-baserade Colossal Order, som tidigare utvecklat Cities in Motion och dess uppföljare, åtgärdar den här bristen med råge, något Kontrollers recensent Björn Karlsson är väldigt glad över.

Städerna i Cities: Skylines kan bli massiva, och det är mycket pyssel med trafik, elektricitet, kriminalitet, vägar och vatten (se bara till att avloppet placeras efter intaget!). Det är inte det lättaste att få en stad i funktionellt skick, men när den väl har alla nödvändigheter på plats sköter den sig själv, mer eller mindre. Björn gillar inte det här, det hade gärna fått finnas mer utmaning, bränder hade gärna fått sprida sig istället för att artigt kannibalisera ett hushåll i taget.

Cities: Skylines är dock väldigt öppet för modifikationer av användarna, så om man stör sig på en liten detalj är chansen stor att någon annan redan åtgärdat problemet i en nedladdningsbar modifikation.

Björn rekommenderar spelet åt alla som gillar Sim City-spelen, men även de som bara gillar att leka med små städer, bilar, hus och sandlådor. Femåringar och borgmästare med andra ord.


Se hela avsnittet

Text: Benny Holmström

Nyligen publicerat - X3M