Hoppa till huvudinnehåll

Du kan inte ringa din mamma

Flygplan.
Åtta minuter kan vara både lång, och väldigt kort tid när ett flygplan störtar. Flygplan. Bild: Fredrik Von Erichsen / EPA flygtrafik

Vad händer ombord på ett flygplan när det störtar? Vi pratar med flygkaptenen Stefan Vikström.

Det pratas allt mer om dödliga flygkrascher, och allt fler blir osäkra inför att flyga. I går fick vi ta del av ännu en tragisk nyhet om en flygplansolycka. Den här gången handlade det om Germanwings passagerarplan som störtade i de sydfranska alperna.

För att ta reda på vad som egentligen händer i ett flygplan innan det kraschar, tog vi hjälp av flygkaptenen Stefan Vikström.

Stefan Wikström
Stefan Vikström är en erfaren pilot. Stefan Wikström Bild: Yle / Camilla Fagerholm stefan wikström

Ett samtal med en flygkapten

Hur skulle du beskriva situationen inne i ett flygplan innan en flygkrasch?

- Det är svårt att ge ett enkelt svar. Det är en väldigt traumatisk händelse, och jag tror att de flesta kan gissa sig fram till hur det känns när det smäller. Det är som en bilolycka. För piloternas del finns det olika procedurer för olika typer av fel. I det här fallet har de uppenbarligen påbörjat en så kallad emergency descent av någon anledning, och då har man klart definierade uppgifter. Den ena flyger planet och sköter radiotrafik, medan den andra börjar hantera felet, säger Stefan.

Vad är det första man märker som passagerare? Att planet lutar? eller skakar?

- Man kan inte på det sättet säga att nu börjar vi störta, för det finns så oerhört många situationer som kan leda fram till ett så stort problem.

Sällan vet man i ett tidigt skede att man kommer att störta.

Enligt experter tog det åtta minuter för det tyska planet att störta. Är åtta minuter en lång tid?

- Ett flygplan rör sig snabbt, så på åtta minuter hinner ganska mycket hända. Ur pilotens synvinkel har man ett allvarligt problem framför sig, som man försöker åtgärda, så då kan tiden gå ganska snabbt.

När ska man meddela kabinen att planet håller på att störta?

- Sällan vet man i ett tidigt skede att man kommer att störta. Det finns vissa klara procedurer för alla tänkbara scenarion, och det finns också klar prioritering av uppgifterna. Den vanliga prioriteringen är "fly, navigate, communicate and manage". Före du gör något annat måste du flyga planet, och se till att det hålls i luften.

Skulle du meddela passagerarna om du kunde?

- Naturligtvis. Efter att man klarat av att hålla planet i luften, meddelat flygledningen, navigerat och hanterat felet, så meddelar man i första hand kabinpersonalen om vad man planerar att göra, och sedan naturligtvis också passagerarna.

Hur ser proceduren ut ur passagerarnas synvinkel?

- För passagerarna är det viktigt att de får klar information om att de bör lyda besättningens order. Kabinpersonalen är tränad att hantera alla tänkbara nödsituationer. Om syrgasmaskerna ramlar ner är det en indikation på att man tappat trycket i kabinen. Då ska man lägga på sig maskerna. Sedan är det bara att följa vidare order.

Man faller oftast från väldigt hög höjd. Betyder det här att man tappar medvetandet?

Jag är fortfarande mer rädd att köra bil på motorvägen till Borgå, än jag är att åka flyg till Bangkok

- Om man lägger på sig syrgasmasken tappar man inte medvetandet. Därför är det också viktigt att piloterna får på sig syrgasmaskerna så snabbt som möjligt.

Kan man ringa någon när man håller på och störtar?

- Inte nödvändigtvis. Ofta är det svårt för en mobiltelefon att få täckning så högt uppe i luften.

Ta det lugnt

Du kan alltså inte ringa en familjemedlem och säga hej då om du märker att slutet är nära. Men hur rädda ska vi då vara när vi flyger? Stefan lugnar ner oss.

- Flygning är fortfarande det överlägset tryggaste sättet att resa på. Inom branschen jobbar vi varje dag med att ta reda på allt som kan ske, och utveckla arbetsmetoder och procedurer som eliminerar och gör att vi kan hantera eventuella risker. Jag är fortfarande mer rädd att köra bil på motorvägen till Borgå, än jag är att åka flyg till Bangkok, säger Stefan.

Läs också: Så här farligt är turbulens

Nyligen publicerat - X3M