Hoppa till huvudinnehåll

Nio meter broderad fotohistoria

Leena Sarastes fotoutställning är en fantastisk cocktail av färggranna finländska modebilder, svartvita Mellanösternfotografier och som pricken på i:et nio meter broderad fotokonsthistoria!

Det är något uppgivet och samtidigt hoppfullt över palestiniern som sitter i en verkstad och tittar på benprotesen han just har gjort till sig själv.

Beirut 1980. En palestinier som gör sig en protes av trä. Bilden är tagen i ett palestinskt flyktingläger i Libanon.
Beirut 1980. Beirut 1980. En palestinier som gör sig en protes av trä. Bilden är tagen i ett palestinskt flyktingläger i Libanon. Bild: Leena Saraste beirut 1980. en palestinier som gör sig en protes av trä. bilden är tagen i ett palestinskt flyktingläger i libanon.

Fotokonstnären Leena Saraste fångade honom i ett läger för palestinska flyktingar i Libanon år 1980.

Ännu mera uppgiven blir man när man tänker på att bilden kunde vara tagen i dag.

En av de första

På fotokonstmuseet i Kabelfabriken i Helsingfors pågår som bäst en utställning med arbeten från Leena Sarastes långa och mångfacetterade karriär. Hon är en av de tidiga banbrytarna inom finländsk fotokonst.

Sarastes arbeten har en utvecklingsbåge från 1950- och 60-talens färggranna och nydanande modefotografier till 1980-talets svartvita bilder från hennes många resor till Mellanöstern. Mitt bland utbombade byggnader har hon människorna i centrum på sina foton.

Sorgens många skepnader

Här har hon fångat till exempel olika sätt att sörja. På en bild ser vi en grupp kvinnor tillsammans med en gråterska. Kvinnorna rör varandra också rent fysiskt. Deras förtvivlan kanaliseras kollektivt.

Fångad mitt i steget, ensam på en väg, ser vi en man med sitt barn i famnen. Snart måste han lämna barnet ifrån sig. Förtvivlan och sorgen i den här bilden känns mycket privat och sårbar. Fadern är fullständigt utlämnad.

Flera verksamheter

Förutom fotokonstnär och filosofie doktor är Leena Saraste bildjournalist, pedagog, forskare och utvecklare av den konstnärliga forskningen. Hon är författare till flera böcker, bland annat om fotografiets historia i Finland.

Sarastes arbeten Valokuva, pakenevan todellisuuden kuvajainen 1980 och Valokuva tradition ja toden välissä 1996 har blivit klassiker inom finländsk fotokonst. 2010 uppdaterades de två verken i Valokuva, muisto – viesti – taide.

Sarastes doktorsavhandling Valo, muoto vai elämä 2004 är en grundlig undersökning av hur fotokonsten professionaliserades under 1950-talet. I den tar hon också upp kameraföreningarnas verksamhet.

Förutom i Finland var Saraste en av de första kvinnliga fotograferna i Syrien, Libanon och på palestinska områden. I början av 1980-talet samlade hon sina Mellanösternbilder i fotoboken Rakkaani, Palestiina.

Vad är fotokonst?

Enligt Saraste har fotokonsten förändrats enormt. Ännu på 1960-talet handlade mycket om att få fotokonsten erkänd. Allt som Saraste skrev fram till mitten av 90-talet gick ut på att försöka förklara hur fotografiet är eller kan vara konst. Men plötsligt behövdes det inte mera, säger hon.

-Sedan blev det ändå helt annorlunda än vi tänkte oss. I början tänkte man att om en bild är bra, kan den uppfattas som konst. Vanliga bilder lyftes då in i konstvärlden. I dag krävs det konstutbildning hos fotografen för att man ska uppfatta en bild som konstnärlig. Ungefär så här.

Naturen på fredens öar

Leena Sarastes åländska landskapsbild
En åländsk skogsglänta Leena Sarastes åländska landskapsbild Bild: Leena Saraste åland landskap

I en tredje sektion på Sarastes utställning i Kabelfabriken finns två längor med gröntonade fotografier. De är alla tagna på Åland. Syftet har varit att dokumentera förändringarna i naturen.

Här stannar till exempel bilden av en skogsglänta i Åttböle i Finströms kommun kvar på min näthinna. Skogen är trolsk och också husen på ytterligare en bild utandas frid. Men är friden en chimär?

Efter olika antal år har Saraste återvänt till exakt samma ställe i naturen och det är fascinerande att se hur topografin har förändrats. I regel är vegetationen mycket rikligare. Flera ställen har också varit direkt svåra att hitta tillbaka till.

Flitig också med nål och tråd

På sin utställning i fotomuseet i Kabelfabriken har Saraste också flera av sina handarbeten utställda. Här finns kläder som hon själv har dekorerat med korsstygn. Och en nio meter lång löpare på vilken hon har broderat fotografiets historia.

Längst in i utställningsrummet har Saraste inrett en soffhörna där hon varje dag sitter och handarbetar. För den som vill prata med henne är det bara att slå sig ned här. Saraste diskuterar gärna livet och sina fotografier med den som vill.

Leena Sarastes utställning på fotokonstmuseet i Kabelfabriken i Helsingfors pågår fram till och med den 12 april 2015. Lördagen den 11 april är utställningen en del av den långsamma konstens firande. Saraste välkomnar då alla att komma och lyssna på högläsning och handarbeta med henne, om man så önskar. På söndagen den 12 april utlovas förutom diskussioner och konstupplevelser också karameller för den som har anmält sig.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje