Hoppa till huvudinnehåll

NYT och AFP: En av piloterna låstes ut ur förarkabinen

Räddningsarbetare märker ut ställen efter flygkraschen i franska alperna.
Räddningsarbetare vid olycksplatsen. Räddningsarbetare märker ut ställen efter flygkraschen i franska alperna. Bild: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO seyne-les-alpes

Haverikommissionen i Frankrike har inte kommenterat uppgifterna om att en av de två piloterna ombord på Germanwings olycksplan skall ha låsts ut från förarkabinen eller cockpit, strax före kraschen i tisdags.

Nyhetsbyrån AFP och The New York Times citerar anonyma källor inom haveriutredningen som beskriver undersökningen av ljudbandet från förarkabinen så här långt.

Enligt källorna kan man höra hur de två piloterna pratar lugnt med varandra i början av flygningen från Barcelona till Düsseldorf.

Sedan lämnar en av piloterna kabinen av okänd anledning.

När han ska ta sig in igen går dörren inte att öppna, enligt bandet.

Piloten knackar först lätt på dörren utan att få svar, sedan knackar han allt hårdare och till slut försöker han slå in dörren, enligt källorna.

Pekka Henttu, Trafiksäkerhetsverket Trafis luftfartschef, medger att förklaringen låter logisk med tanke på hur lite kommunikation man hörde på bandet. Att ena piloten inte befann sig i förarkabinen skulle kunna förklara tystnaden.

Enligt de europeiska reglerna får piloterna bara lämna förarkabinen för att besöka toaletten.

Dörren ska alltid vara låst efter 9/11

Enligt internationella regler som infördes efter attackerna den elfte september i USA, ska dörren till cockpit alltid vara låst.

Utredarna har inte ännu kommenterat uppgifterna eftersom undersökningen av den ena färdskrivaren fortsätter i Paris.

I dag fortsätter spaningarna efter innehållet i den andra färdskrivaren eftersom man bara har hittat höljet.

Franska utredare hoppas få fler ledtrådar om man kan finna apparaten som registrerar teknisk data från flygningen.

Dörren till cockpit kan öppnas av kabinpersonalen vid ett nödläge - förutsatt att ingen i cockpit blockerar deras försök att komma in. Om piloten inte vill släppa in kabinpersonalen eller den andra piloten, kan ingen av dem öppna dörren.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes