Hoppa till huvudinnehåll

Kontroller recenserar Shelter 2 och Hotline Miami 2

I veckans avsnitt av Kontroller möter vi Benny, Susanne och Ted. Överlevnadsspel och ett av de mest våldsamma spelen står på agendan.

Benny Holmström har slagit pannan blodig mot actionspelet Hotline Miami 2: Wrong Number. Susanne Linström är tillbaka för andra veckan i rad, den här gången agerar hon lodjursmamma i Shelter 2. Och Ted, ja han är fet och hoppar på stockar. Vi får också reda på vilka spel trion ser fram emot allra mest just nu.

Shelter 2

Recenserat av Susanne Lindström
Format: PC (testat), Mac

Shelter 2 är uppföljaren till Shelter, ett spel om en grävlingshona som vill skydda sina barn. I uppföljaren får vi spela som ett lodjur istället, vilket ärligt talat är häftigare. Stockholmsbaserade Might and Delight har utvecklat båda spelen, och de kan med fördel beskrivas beskrivas som överlevnadsspel. Eller överlevnadsskräck om man frågar Kontrollers recensent Susanne.

Hon tycker att spelet är vidrigt. Hon vill inte döda söta kaniner och ge dem till sina fyra söta lobarn för att de ska överleva. Sakta tynar de bort i grottan, ropande efter mamma, och Susanne blir mer och mer stressad . Till slut biter hon ihjäl en söt kanin, men tyvärr har hon glömt bort var hon bor. Det här är en stor brist med spelet, lodjur borde faktiskt ha koll på var de lämnat sina barn. Till slut hittar Susanne hem, och allt är frid och fröjd. Barnen är mätta och belåtna, men Susanne vägrar spela vidare och utsätta dem för risk igen.

Hon är med andra ord inte särskilt imponerad av Shelter 2. Spelet rekommenderas främst för katt- och kaninhatare, som vill se söta djur svälta ihjäl i en grotta. Susanne identifierar sig inte med den gruppen.



Hotline Miami 2: Wrong Number

Recenserat av Benny Holmström
Format: PC (testat), PS4, PS3, PSV, Linux, Mac

Hotline Miami 2: Wrong Number är uppföljaren till den älskade indiehitten Hotline Miami från 2012. Båda spelen skapades av svenskarna Jonatan Söderström och Dennis Wedin under namnet Dennaton Games. Originalet väckte stor uppmärksamhet, och betraktas än i dag som ett av de mest våldsamma spelen någonsin. Tvåan är ännu våldsammare.

Men Kontrollers recensent Benny Holmström tycker våldet fungerar. Den retrodoftande fulsnygga grafiken i kombination med färgerna och musiken bildar en surrealistisk helhet som Benny beskriver som "en dålig tripp". Egentligen har Benny ingen aning om vad han talar om, eftersom han inte brukar knarka. Spelmomenten bygger på trial-and-error – försök, försök och försök igen. Spelaren är oerhört sårbar, och kan dö av ett enda skott eller slag. Det här är en av de bästa sakerna med spelet enligt Benny, det skänker spelet en unik mentalitet man inte hittar någon annanstans. När man lyckas sätta sin plan i verket är spelet djupt tillfredsställande.

Den höga svårighetsgraden föder också en hel del frustration, och Benny slet ofta sitt hår på grund av de nya supersnabba fienderna. Spelet rekommenderas för dem som gillade originalet (Benny håller det som det bättre spelet) och personer som inte har något emot att spela en bana tusen gånger innan de klarar den. Masochister och femåringar bör känna sig träffade. Och lodjur.



Se hela avsnittet på Arenan



I avsnitt 1 recenserades spelen Zombie Army Trilogy och Cities: Skylines. Veckans diskussion berörde karaktärsdesignen i Blizzards kommande spel Overwatch.

Nyligen publicerat - X3M