Hoppa till huvudinnehåll

NYT: Facebook förhandlar om nyhetsinnehåll på sin sida

Facebook vill ha mera innehåll. Bild: EPA/ALI HAIDER like

Enligt The New York Times förhandlar Facebook med amerikanska mediebolag om att inleda samarbete, vilket skulle betyda att nyheterna skulle publiceras på Facebook istället för på mediebolagens egna webbplatser.

Enligt NYT förhandlar bland annat The New York Times, Buzzfeed och National Geographic om samarbete med Facebook.

Förändringen skulle betyda att Facebook inte längre skulle styra trafiken vidare till mediebolagens webbplatser som de gör idag, utan att nyheterna skulle publiceras direkt i Facebook-flödet.

Facebook har idag 1,4 miljarder användare.

Åtta sekunder för lång tid för att vänta på en nyhet

Facebook vill förkorta tiden konsumenten är tvungen att vänta på att sidor laddar.

Enligt NYT tar det i snitt åtta sekunder för en artikel att laddas på en extern webbplats. Facebook strävar efter att göra upplevelsen på webben smidigare för användare genom att göra sig av med den fördröjningen.

Förväntat drag av Facebook

Mattias Erkkilä, webbchef på Svenska Yle, berättar att Facebook i nuläget genererar en stor del av trafiken till Svenska.yle.fi.

− Det är Facebooks fördel att vi skapar material för dem. Deras algoritm prioriterar etablerade mediebolag eftersom nyheter intresserar människor, säger Erkkilä.

En hotbild som Erkkilä ser med den nya modellen är ifall Facebook ändrar algoritmen så att endast samarbetsparterna prioriteras i flödet.

− Det var förväntat att Facebook vill börja göra pengar på att generera trafik. Det är en lite knepig sits för public service-bolag, eftersom vi inte sysslar med reklamvinster, säger Erkkilä.

Kamp om annonsörernas pengar

Om trafiken på mediebolagens hemsidor minskar blir det också mindre lockande för annonsörer att köpa annonser på mediebolagens webbplatser.

Enlig NYT:s anonyma källor är tanken att dela på annonsvinster med mediebolagen. Att dela annonsvinster är nytt för Facebook som traditionellt bara har genererat trafik till webbplatser.

När Yle Nyheter kontaktar det PR-bolag som sköter Facebooks nordiska presskontakter svarar de att bolaget inte har några kommentarer.

Bildchat-tjänsten Snapchat har redan tidigare lanserat en liknande tjänst. Tjänsten uppdateras en gång i dygnet och presenterar nyheter i sitt flöde. Bland annat CNN, Vice News och National Geographic finns med bland samarbetsparterna.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes