Hoppa till huvudinnehåll

Rikssvensk Morbror Vanja till Tammerfors teaterfestival

scenbild ur uppsättningen av Morbror Vanja
Uppsala stadsteaters Morbror Vanja. scenbild ur uppsättningen av Morbror Vanja Bild: Micke Sandström tammerfors teatersommar

Rikssvenska teatergästspel är bristvara i Finland, men nu blir det två stycken på några månader. Förutom samarbetsprojektet ”Fosterlandet” (Svenska teatern i vår) kan man se fram emot en svensk/baltisk Tjechov-uppsättning i sommar. Det är nu klart att årets stora teaterfestival i Tammerfors inleds med en Morbror Vanja från Uppsala.

Finland är traditionellt Nordens Tjechovland nummer ett, men under det senaste året har Sverige kämpat sig jämsides. Repertoarerna är fyllda av Tjechovtolkningar.

I sommar får Finland besök av en av dem; den lettiska regissören Yana Ross´ regi av Morbror Vanja från Uppsala Stadsteater.

Här har Ross moderniserat texten. Det gamla godset är omarbetat till pensionat, handlingen har förflyttats till en odefinierad nutid, och här finns också gott om paralleller till andra Tjechov-pjäser – som att en mås hittas död på toaletten.

I Sverige lyfts uppsättningen upp som en av det senaste spelårets absolut viktigaste i och med att den får plats på den stora svenska Scenkonstbiennalen. Den arrangeras den här gången i Malmö, i maj.

På basen av recensionerna verkar Ross ha fått in en stor dos baltisk galenskap i den rikssvenska teatern, som ibland kan domineras av teknisk perfektionism. Svenska Dagbladets Lars Ring konstaterar exempelvis att Ross har lyckats ”spola bort det falskt melankoliska” ur pjäsen.

Yana Ross har varit gäst på Tammerfors teatersommar också tidigare, 2012 regisserade hon en lettisk version av Mika Myllyahos Kaaos.

Svenska gästspel däremot har sedan Vivica Bandlers tid som festivalchef blivit ovanliga. Det senaste stora dramagästspelet från Sverige är redan sju år gammalt, då besökte Riksteatern Tammerfors med ”24 timmar Berlin” av tyska Roland Schimmelpfennig. Sedan dess har Sverige representerats av nycirkusgruppen Cirkus Cirkör och monologföreställningen ”Mormors svarta ögon” (2011).

Läs Lars Rings recension i Svenska Dagbladet

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje