Hoppa till huvudinnehåll

Alexandras grönsaksguide

skördade grödor på fat
skördade grödor på fat Bild: Yle/Camilla Forsén-Ström skörd,bönor,trädgårdsodling,tomat,Strömsö (tv-program),trädgården på strömsö

Alexandra skriver kort om vilka vitaminer och mineraler våra vanligaste grönsaker och örter innehåller. Vi får också reda på vilka växter som hjälper mot vilka krämpor och vilka andra väntade och oväntade effekter de kan ha på oss och vår omgivning.

Alfalfagroddar

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitaminerna C, D, E och K, kalcium, järn, kalium, zink och fibrer.
Alfalfagroddar ger kroppen både näring och energi och förser oss med viktiga enzymer.

Aubergine

Innehåller vitaminerna B1, B3 och B6, folat, koppar, magnesium, mangan, kalium, antioxidanter och bitterämne.

Aubergine hjälper matsmältningen, sänker skadligt kolesterol samt är antibakteriell och antiviral.

Basilika

Innehåller vitaminerna A och C, kalcium, järn, magnesium, mangan, kalium, fibrer och eterisk olja.

De doftande bladen är bakteriedödande och bra mot brännsår. De hjälper både matsmältningen och aptiten, höjer humöret, är lugnande och lindrar inflammation. Basilika kan hämma tillväxt av antibiotikaresistenta bakterier inklusive matförgiftande och sårinfekterande bakterier. Fungerar också som insektsmedel.

Blomkål

Innehåller vitaminerna B5, B6 och C, folat, mangan, fibrer, Omega 3 och glukosinolater.

Blomkål stödjer levern och är utrensande och avgiftande. Glukosinolaterna ger bränsle och stödjer levern i avgiftningen.

Blåbär

Våra inhemska blåbär innehåller antocyanin, arbutin, garvämne, vitaminerna C och E, mangan och fibrer.

De odlade blåbären har ett lägre näringsinnehåll, framför allt när det gäller antioxidanten antocyanin. De blå bären bidrar till bättre minne, syn och nattseende och bromsar cellernas åldrande. Fibrerna hjälper peristaltiken (tarmdansen) och motverkar inflammationer i tarmen. Ät gärna bären färska eller frysta tillsammans med levande yoghurtkultur, studier har visat att de motverkar tarminflammationer bäst på det viset.

Broccoli

Innehåller vitaminerna A, B6, C, E och K, folat, magnesium, fosfor, kalium, fibrer och surforafan.

Broccoli skyddar mot magsår genom att döda skadliga bakterier. Den stödjer kroppens avgiftningsprocesser och stärker cellernas motståndskraft med ämnet surforafan.

Brysselkål

Innehåller vitaminerna B1, B2, B6, C, E och K, betakaroten, folat, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, Omega 3, protein, glukosinolater och fenoler.

Brysselkål stärker immunförsvaret, bekämpar sjukdomar och är bra för hyn.

Gröna bönor

Innehåller vitaminerna B1, B2, B3, C och K, betakaroten, folat, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, omega 3 och protein.

Brytbönor och haricôts verts är superbra när man tränar, eftersom de bygger upp och bibehåller både kondition och hälsa. De olika ämnena i bönorna förstärker varandras verkan: K-vitamin främjar läkning av sår och skador, C-vitamin stärker cellväggarna och B-vitamin håller nerver och energinivåer på topp. Mangan och magnesium stärker skelettet, järn ökar syreupptaget (kan finnas brister hos vegetarianer och folk som tränar mycket), zink stärker benstommen och skyndar på läkning av muskelskador. Ett bra intag av gröna bönor håller blodkärlen elastiska, starka och fria från kolesterolavlagringar.

Grönkål

Innehåller vitaminerna A, B6, C, E och K, betakaroten, klorofyll, kalium, kalcium, koppar, mangan, magnesium, omega 3, fibrer, svavel, lutein och zeaxantin.

Grönkål är en av våra absolut mest näringsrika grönsaker. Den ger ett kraftfullt försvar mot förkylningar och virus. Den är antiinflammatorisk och minskar risken för astmaatacker och ledvärk. Grönkål stärker benstommen och motverkar effekten av ett stillasittande vinterliv, den skyddar också ögonen vid kyla. Fibrerna stabiliserar blodsockret, och den är antioxidativ och utrensande. Jätteviktig för rökare som har svårt ta upp A-vitamin.

Gurka

Innehåller vitaminerna A och C, folat, magnesium, mangan, molybden, kalium, kisel och fibrer.

Gurka fyller på kroppen med mineralrik vätska. Fibrerna hjälper matsmältningen och kan lindra eller motverka förstoppning. Gurka fungerar som vätskeersättning vid diarré och vätskebrist. Den är basbildande i kroppen och kan motverka sur mage. Låt skalet vara kvar, eftersom det är där de flesta mineralerna sitter. Gurkköttet dämpar hudirritationer eftersom det innehåller inflammationshämmande c-vitamin och koffeinsyra.

Hallon

Innehåller vitaminerna B2, B3 och C, folat, koppar, magnesium, mangan, kalium, fibrer, antocyaniner flavonoider och antioxidanter.

Hallon kan hjälpa till både vid svampinfektioner och vid problem med matsmältningen, eftersom bären har antimikrobiella egenskaper som hindrar tillväxt av svamp och bakterier i matsmältningskanalen. De motverkar svampen Candida albans i munnen och underlivet, Candida kan vara en av orsakerna bakom IBS, Irritable Bowel Syndrome. Hallon skyddar synen, och lösliga fibrer stabiliserar blodsockernivån. Kärnorna river med sig gammal skit i tarmen och bidrar till en bättre fungerande mage.

Honung

Innehåller vitamin B2 och B6, järn, mangan och enzymer.

Honung läker sår, stödjer matsmältningen, förebygger munsår, är antiseptisk och hämmar tillväxt hos svamp och bakterier. Den minskar problem i tandköttet och motverkar matförgiftningsbakterier. De läkande egenskaperna förstärks om bina livnärt sig på läkande växter.

Jordgubbar

Innehåller vitaminerna B2, B5, B6, C och K, folat, koppar, magnesium, mangan, jod, kalium, järn, antocyaniner, flavonoider, fibrer, omega 3 och ellaginsyra.

Jordgubbar kallas ibland blodgubbar, eftersom de stärker blodet och är allmänt stärkande. Antioxidanterna i gubbarna kan stärka minnet och hjärnan. Det höga fiberinnehållet är en god hjälp vid viktminskning, eftersom de både ger energi, motverkar lusten att småäta och mättar.

Kronärtskocka

Innehåller vitamin B6 och C, kalcium, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, antioxidanter och eterisk olja.

Kronärtskocka är bra mot matsmältningsproblem som gaser, gallbesvär, IBS, illamående, förstoppning och diarré. Den stimulerar gallflödet, gynnar peristaltiken (tarmdansen) och hjälper till att spjälka fett. Kronärtskocka är också en detoxväxt, eftersom den motverkar upptag av gifter i levern och minskar risken för gallsten. Ät kronärtskockor när de är i säsong och gör en tinktur av växtens blad, för det är egentligen bladen som har störst medicinsk verkan. Det gör alltså inte så mycket om kronärtskockan i trädgårdslandet aldrig hinner få blomknoppar.

Kål

Innehåller vitaminerna A, B1, B2, B6, C och K, folat, kalcium, magnesium, mangan, kalium, svavel, fibrer, omega 3 och protein.

Alla kålarter är nyttiga på så sätt att svavlet binder sig till skadliga ämnen i kroppen och gör dem vattenlösliga så att de kan transporteras ut. Kål hjälper levern att rensa ut gifter ur kroppen, motverkar onormal celldelning och bekämpar led- och ögonsjukdomar. I rödkål finns antioxidanten antocyanin som motverkar demenssjukdomar. Fibrerna håller magen igång. Kål bör stå en stund efter att man hackat den, eftersom oxidationen bildar nyttiga ämnen.

Körsbär

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, C-vitamin, kalcium, kalium, antocyanin, ellaginsyra, flavonoider, fibrer och melatonin.

Körsbär är stärkande för ben och leder, motverkar värk i muskler och leder, skyddar hjärtat och kan motverka sömnsvårigheter.

Lök

Innehåller vitamin B6 och C, folat, krom, koppar, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, eterisk olja med allicin och svavel.

Alla sorters lök är antiinflammatorisk, och motverkar luftvägsbesvär, nästäppa, bronkit, astma och infektionssjukdomar. Fibrerna i löken hjälper matsmältningen.

Mangold

Innehåller hela B-vitaminkomplexet och vitaminerna A, C, E och K, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, fibrer och protein.

Som alla mörka bladgrönsaker är mangold stärkande, ger fin hy och stärker skelettet. Växten innehåller kalium som skyddar hjärtat och betakaroten som skyddar cellernas DNA. E-vitaminet håller huden ung och minskar risken för demenssjukdomar.

Morot

Innehåller vitamin C och K, betakaroten, kalium och fibrer.

Morötter stärker ögon och syn och ger framför allt bättre mörkerseende. De stärker slemhinnorna, motverkar solskador och ger friskare hud. Morötter har hårda cellväggar och har därför svårt att släppa ifrån sig näringen. Det bästa näringsupptaget får man genom att göra morotsjuice eller koka dem. Ät gärna morötter med lite olja för att hjälpa kroppen att ta upp betakarotenet.

Palsternacka

Innehåller vitamin C och K, folat, mangan, kalium och saponiner.

Saponinerna i palsternackan renar blodet och ökar näringsupptaget i tarmen genom att göra tarmludden mer genomsläppliga. Palsternacka är en härlig smaksättare i mat och råsaft.

Paprika

Innehåller vitamin B6, C och K, betakaroten, andra karotenoider och lykopen (beroende på färg).

Antioxidanten betakaroten omvandlas i kroppen till A-vitamin. Paprika skyddar lungorna från infektioner och astma, skyddar synen och minskar risken för ögonsjukdomar.

Potatis

Innehåller vitamin B6 och C, koppar, mangan, kalium, fibrer och kolhydrater.

Vitamin B6 mobiliserar kroppens glykogenreserver och hjälper kroppen att omvandla protein till muskler.

Pumpa

Innehåller vitaminerna B1, B3, B5, B6 och C, betakaroten, folat, koppar, mangan, kalium, fibrer och omega 3.

Pumpa stärker cellförsvaret och pumpaextrakt har visat sig kunna motverka godartad prostataförstoring. Pumpa är också antiinflammatorisk.

Pumpafrön

Innehåller vitamin K, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, zink, omega 3 och protein.

Pumpafrön stärker lederna, hjärtat och blodcirkulationen. De motverkar prostatabesvär och är antiinflammatoriska.

Purjolök

Innehåller vitamin B6 och C, folat, järn, mangan, fibrer.

Purjolök kan hjälpa till att hålla nere blodtrycket, minska risken för stroke och hjärt-kärlsjukdomar samt förhindra lagring av fett i artärerna.

Rosmarin

Innehåller eterisk olja, kalcium, järn, mangan, bioflavonoider och fibrer.

Rosmarin stärker minnet och koncentrationen och är fokuserande. Den eteriska oljan ökar cirkulationen och är värmande. Rosmarin är bra att använda i massageolja och värmande te. Rosmarinsyra ökar flödet av syrerikt blod till hjärnan och förbättrar på så sätt koncentrationen och vakenheten. Försök har visat att människor gör bättre ifrån sig vid minnestester och är mer alerta när de arbetar i ett rum där det doftar rosmarin. Samtidigt känner de sig mer avslappnade och tillfreds.

Ruccola

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, C och K, betakaroten, folat, kalcium, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, fibrer och bitterämne.

Ruccolablad är mycket näringsrika och stärker skelettet.

Rödbeta

Innehåller vitamin C, folat, koppar, järn, magnesium, mangan, kalium, fosfor, fibrer, saponiner och betacyanin (antioxidant).

Rödbetor renar cellerna genom att öka leverns produktion av avgiftningsenzymer. Saponinerna stödjer njurarna och ökar näringsupptaget i tarmen.

Rödvin

Innehåller vitaminerna B1, B6, C och E, mangan, kalium, flavonoider och polyfenoler.

Rödvin är bra för hjärtat och blodkärlen, sänker kolesterol och blodtryck, håller hjärtmuskeln smidig och förebygger blodproppar. Ett glas om dagen sägs minska risken för Alzheimers genom att förhindra uppkomsten av plack i hjärnan.

Sallat

Innehåller vitaminerna B1, B2, C och K, betakaroten, folat, krom, järn, mangan, molybden, fosfor, kalium och fibrer.

Forskare har sett att äldre kvinnor som äter sallat varje dag drabbas hälften så ofta av höftfrakturer än de som äter sallat mindre än en gång i veckan. Det är K-vitaminet som är hjälten. Mörka blad har högre näringsvärde än ljusa, men även den nästan vita sorten isbergssallad är nyttig, eftersom den är basbildande i kroppen.

Selleri

Innehåller vitaminerna B1, B2, B6 och C, betakaroten, folat, kalcium, järn, magnesium, mangan, molybden, fosfor, kalium, natrium och fibrer.

Selleri är särskilt bra för den som tränar mycket. Den stärker cellväggarna och hjälper kroppen att läka överansträngda vävnader. Natrium och kalium hjälper till att återställa vätskebalansen efter ett hårt träningspass.

Sparris

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitaminerna A, C och K, folat, koppar, mangan, fosfor, kalium, fibrer, protein.

Sparris kan hjälpa vid trötthet och nedstämdhet.

Spenat

Innehåller vitaminerna B2, B3, B6, C, E, och K, betakaroten, folat, kalcium, koppar, magnesium, mangan, järn, fosfor, kalium, selen, zink, fibrer, omega 3, protein och tryptofan.

Spenat är särskilt bra att äta vid järnbrist eller svårighet att ta upp järn ur maten. Tryptofan är en aminosyra som hjälper kroppen att producera melatonin som får oss att sova gott och serotonin som får oss att känna oss glada och lyckliga. Spenat stärker också skelettet.

Tomater

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitaminerna A, C, E och K, folat, krom, koppar, järn, magnesium, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, lykopen och protein.

Tomater innehåller mycket antioxidanter och hjälper till med kroppens mineralbalans.

Tranbär

Innehåller vitamin C och K, mangan, fibrer, flavonoider och proantocyaniner.

Tranbär är bakteriedödande och motverkar urinvägsinfektioner och infektioner i mun och mage. Proantocyaninerna hindrar bakterier från att fästa i urinvägarnas slemhinnor och förhindrar infektioner i mun och mage på samma sätt. Användes förr till att putsa silver med.

Vitlök

Innehåller vitaminerna B1, B6 och C, kalcium, koppar, järn, mangan, fosfor, kalium, selen, protein, eterisk olja med allicin och svavelföreningar.

Vitlök är bra att äta om man vill gå ner i vikt. Löken kan sänka blodtrycket och motverka åderförfettning. Vitlök är antiinflamatoriskt, antibiotiskt och motverkar infektioner i luftvägarna. Saften från vitlök påskyndar sårläkning.

Zucchini

Innehåller vitaminerna B1, B2, B6, C och K, betakaroten, folat, koppar, magnesium, mangan, fosfor, kalium och fibrer.

Zucchini ger mycket energi i förhållande till födointaget. Fibrerna mättar bra.

Ärter

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitamin C och K, betakaroten, folat, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, fibrer och fullvärdigt protein.

Ärter är mycket fiberrika och därför mättande. Fibrerna stabiliserar blodsockernivån. Det fullvärdiga proteinet gör också ärter viktiga i vegetarisk och vegansk kost.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Strömsö söker ny kock

    Är du den passionerade matkreatören vi söker till vårt team?

    Är mat din största passion? Behärskar du matlagning på alla områden och har stor kunskap om olika råvaror? Gillar du dessutom att dela med dig av din kunskap åt andra? Då är just du den vi söker till vårt kreativa team.

  • Återanvänd schampoflaska och garn i ett armband

    Bli en superåtervinnare!

    Schampoflaskor och tvålförpackningar av hård plast är utmärkt pysselmaterial. De fungerar fint som botten till de här armbanden. Passligt pyssel att göra med barn och unga eller som små presenter att ge bort.

  • Vaklucka - lucka till isvak

    För regelbundet bad i vaken hela vintern.

    Det hela började med att Elin sade sig vilja vinterbada regelbundet. Men för att vinterbada behöver man en vak, och de kan vara rätt arbetsdryga att hålla öppna. Jim byggde därför en lucka till isvaken.

  • Lekfulla fönsterdekorationer

    Rita direkt på fönstret och skapa magi!

    Det är mörkt ute. Fönstren gapar som svarta hål. Dags att plocka fram fönstertuschen och skapa fantasifulla mönster som piggar upp!

  • Lägg citrusfrukter på burk - de håller i månader

    Passar bra till glass ostbricka eller som marmelad.

    Att lägga frukt på burk och täcka med sockerlag är ett bra sätt att konservera. När man tillagar frukten hel på det här sättet håller den sig flera månader och kan användas till allt från ostbricka, kött, sallad, glass till en härlig chokladkaka.

  • Gör om gamla lampor i fyra nyanser av brunt

    Fixa höstens mysigaste belysning med saker du har hemma.

    Ofta har vi mer saker i skåpen än vad vi använder. Gör en spaning och plocka fram bortglömda bordslampor och dekorationer. Förändra dem till en snygg helhet genom att använda en gemensam färg.

  • Lampa av betonglera

    Skulptera din egen lampskärm av lufttorkande lera.

    Med en hobbylera som ser ut som betong kan man fritt skulptera vad man vill. Leran torkar över natten och kan målas eller lackas vid behov. Här har Lee gjort en lampskärm samt dekorationsstenar med stämplad text.

  • Virka lampskärm av återanvända värmeljuskoppar

    Gör en egen unik lampskärm

    Den här lampskärmen gör Lee av skräpet från brända värmeljus och en gammal lampa. Genom att ta vara på botten i aluminiumhållarna, sy och virka runt och foga ihop delarna så får man en modern lampa som ger ett spännande skuggspel på väggen.

  • Energikick med superpulver

    Så mixar du ihop ett nyttigt mellanmål.

    Maquibägare, macabollar eller kanske en spirulinadrink? Här är tipsen för hur du kan använda superpulver i nyttiga mellanmål och energishots.

  • Nyttiga nötter och eget nötsmör

    Mättande, proteinrika och energigivande – nötter är perfekta till mellanmål eller som tillskott i maten. Och hemmagjort nötsmör är hur gott som helst på smörgåsen, i smoothien eller i bakverk. Go nuts!

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Laga vegetarisk hot dog av purjolök

    Vegetarisk version på hot dog.

    Purjolök är en fantastisk grönsak som alltför ofta får spela en biroll i matlagning. Beroende på hur man tillagar purjolöken kan man få fram väldigt olika smaker. I den här rätten får lökarnas konung för en gångs skulle spela huvudroll. Den enda hjälpen den behöver är en vällagad majonnäs.

  • Gravad lax "cheese cake" med färskost, dill och pepparrot

    Ett härligt alternativ till fiskbordet.

    Den första av två fräscha varianter på den gravade laxen: en krämig ostkaka blir ett härligt alternativ till fiskbordet. De traditionella julrätterna kommer faktiskt mer till sin rätt i kontrast med den friska smaken av den här välbalanserade nykomlingen.

  • Imponera med gubbröra deluxe - en billig matklassiker i ny tappning

    Passar till brunch, lunch, förrätt och läskande nattmat.

    Brynt smör är magiskt med sina kolatoner och rätt gjord lyfter det vilken enkel rätt som helst. Vår gubbröra presenteras vackert upplagd som en matig sallad istället för en röra, och är lätt att anpassa för många lunchgäster. På det här viset balanseras ansjovisens dominerande smak och alla råvarorna får träda fram.

  • Baka salta frökex med glögginlagda fikon

    Glutenfria snacks som också passar till ostbricka.

    Krispiga hemgjorda salta kex - finns inte mycket som slår det en mysig kväll i gott sällskap. Fröna i kexen ger en härligt rostad smak tillsammans med t.ex. kryddiga glögginlagda fikon och en klick ädelostkräm.

  • Bygg ett vitrinskåp av gamla fönster och ett bord

    Ett vitrinskåp av återvunna fönster och ett gammalt bord.

    Det var nog inte till ett skåp snickaren gjorde fönstren för över hundra år sedan. När saker har tjänat ut sin tid på ett ställe kan de få ett nytt liv på ett annat.

  • Krämig raclette - hur gör du det lätt? Testa ny vardagsmat

    Vi bjuder på en schweizisk klassiker i klass med fondue.

    Ursäkta det halvtaskiga rimmet. Men vi är så glada att kunna presentera ett sätt att göra den schweiziska racletten tillgänglig för alla - den är nämligen utmärkt vardagsmat. Normalt används raclettegrillar då man tillreder den här rätten. Men man klarar sig bra också utan den utrymmeskrävande grillen. Lite småpyssel och så in i ugnen – lättare blir det inte.

  • Lyxig frukost med långbakad frukt

    En smakexplosion vid dagens viktigaste mål.

    Äpplen och päron bakade i låg värme över natten ger komprimerad fruktsmak till en lyxig frukost. Kommer man bara ihåg att ställa in dem i ugnen kvällen innan har man en ljuvlig upplevelse följande morgon. Knaprig mysli går snabbt att göra.