Hoppa till huvudinnehåll

Alexandras grönsaksguide

skördade grödor på fat
skördade grödor på fat Bild: Yle/Camilla Forsén-Ström skörd,bönor,trädgårdsodling,tomat,Strömsö (tv-program),trädgården på strömsö

Alexandra skriver kort om vilka vitaminer och mineraler våra vanligaste grönsaker och örter innehåller. Vi får också reda på vilka växter som hjälper mot vilka krämpor och vilka andra väntade och oväntade effekter de kan ha på oss och vår omgivning.

Alfalfagroddar

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitaminerna C, D, E och K, kalcium, järn, kalium, zink och fibrer.
Alfalfagroddar ger kroppen både näring och energi och förser oss med viktiga enzymer.

Aubergine

Innehåller vitaminerna B1, B3 och B6, folat, koppar, magnesium, mangan, kalium, antioxidanter och bitterämne.

Aubergine hjälper matsmältningen, sänker skadligt kolesterol samt är antibakteriell och antiviral.

skördade auberginer
Aubergineskörden i trädgården på Strömsö skördade auberginer Bild: Yle/Monica Storm trädgårdsodling,äggplanta,Strömsö (tv-program),Aubergine,aubergine,trädgården på strömsö

Basilika

Innehåller vitaminerna A och C, kalcium, järn, magnesium, mangan, kalium, fibrer och eterisk olja.

De doftande bladen är bakteriedödande och bra mot brännsår. De hjälper både matsmältningen och aptiten, höjer humöret, är lugnande och lindrar inflammation. Basilika kan hämma tillväxt av antibiotikaresistenta bakterier inklusive matförgiftande och sårinfekterande bakterier. Fungerar också som insektsmedel.

Blomkål

Innehåller vitaminerna B5, B6 och C, folat, mangan, fibrer, Omega 3 och glukosinolater.

Blomkål stödjer levern och är utrensande och avgiftande. Glukosinolaterna ger bränsle och stödjer levern i avgiftningen.

Blåbär

Våra inhemska blåbär innehåller antocyanin, arbutin, garvämne, vitaminerna C och E, mangan och fibrer.

De odlade blåbären har ett lägre näringsinnehåll, framför allt när det gäller antioxidanten antocyanin. De blå bären bidrar till bättre minne, syn och nattseende och bromsar cellernas åldrande. Fibrerna hjälper peristaltiken (tarmdansen) och motverkar inflammationer i tarmen. Ät gärna bären färska eller frysta tillsammans med levande yoghurtkultur, studier har visat att de motverkar tarminflammationer bäst på det viset.

Skogsblåbär i gult durkslag
Färska skogsblåbär Skogsblåbär i gult durkslag Bild: Yle/Trädgården på Strömsö blåbär,trädgårdsodling,trädgården på strömsö

Broccoli

Innehåller vitaminerna A, B6, C, E och K, folat, magnesium, fosfor, kalium, fibrer och surforafan.

Broccoli skyddar mot magsår genom att döda skadliga bakterier. Den stödjer kroppens avgiftningsprocesser och stärker cellernas motståndskraft med ämnet surforafan.

Brysselkål

Innehåller vitaminerna B1, B2, B6, C, E och K, betakaroten, folat, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, Omega 3, protein, glukosinolater och fenoler.

Brysselkål stärker immunförsvaret, bekämpar sjukdomar och är bra för hyn.

Gröna bönor

Innehåller vitaminerna B1, B2, B3, C och K, betakaroten, folat, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, omega 3 och protein.

Brytbönor och haricôts verts är superbra när man tränar, eftersom de bygger upp och bibehåller både kondition och hälsa. De olika ämnena i bönorna förstärker varandras verkan: K-vitamin främjar läkning av sår och skador, C-vitamin stärker cellväggarna och B-vitamin håller nerver och energinivåer på topp. Mangan och magnesium stärker skelettet, järn ökar syreupptaget (kan finnas brister hos vegetarianer och folk som tränar mycket), zink stärker benstommen och skyndar på läkning av muskelskador. Ett bra intag av gröna bönor håller blodkärlen elastiska, starka och fria från kolesterolavlagringar.

Bönor i ett durkslag.
Blandade bönor Bönor i ett durkslag. Bild: Yle/Trädgården på Strömsö trädgården på strömsö

Grönkål

Innehåller vitaminerna A, B6, C, E och K, betakaroten, klorofyll, kalium, kalcium, koppar, mangan, magnesium, omega 3, fibrer, svavel, lutein och zeaxantin.

Grönkål är en av våra absolut mest näringsrika grönsaker. Den ger ett kraftfullt försvar mot förkylningar och virus. Den är antiinflammatorisk och minskar risken för astmaatacker och ledvärk. Grönkål stärker benstommen och motverkar effekten av ett stillasittande vinterliv, den skyddar också ögonen vid kyla. Fibrerna stabiliserar blodsockret, och den är antioxidativ och utrensande. Jätteviktig för rökare som har svårt ta upp A-vitamin.

Nyskördad grönkål i metallkorg
Alexandras nyskördade grönkål Nyskördad grönkål i metallkorg Bild: Yle/Trädgården på Strömsö grönkål,trädgårdsodling,Kål,Strömsö (tv-program),trädgården på strömsö

Gurka

Innehåller vitaminerna A och C, folat, magnesium, mangan, molybden, kalium, kisel och fibrer.

Gurka fyller på kroppen med mineralrik vätska. Fibrerna hjälper matsmältningen och kan lindra eller motverka förstoppning. Gurka fungerar som vätskeersättning vid diarré och vätskebrist. Den är basbildande i kroppen och kan motverka sur mage. Låt skalet vara kvar, eftersom det är där de flesta mineralerna sitter. Gurkköttet dämpar hudirritationer eftersom det innehåller inflammationshämmande c-vitamin och koffeinsyra.

Korg med mönstrade gurkor.
Sikkimgurka och djungelgurka Korg med mönstrade gurkor. Bild: Yle/Trädgården på Strömsö gurka,trädgårdsodling,Strömsö (tv-program),trädgården på strömsö

Hallon

Innehåller vitaminerna B2, B3 och C, folat, koppar, magnesium, mangan, kalium, fibrer, antocyaniner flavonoider och antioxidanter.

Hallon kan hjälpa till både vid svampinfektioner och vid problem med matsmältningen, eftersom bären har antimikrobiella egenskaper som hindrar tillväxt av svamp och bakterier i matsmältningskanalen. De motverkar svampen Candida albans i munnen och underlivet, Candida kan vara en av orsakerna bakom IBS, Irritable Bowel Syndrome. Hallon skyddar synen, och lösliga fibrer stabiliserar blodsockernivån. Kärnorna river med sig gammal skit i tarmen och bidrar till en bättre fungerande mage.

Trädgårdshallon i en skål.
Trädgårdshallon och buskblåbär Trädgårdshallon i en skål. Bild: Yle/Trädgården på Strömsö Hallon,hallon,Hallonsläktet,trädgårdsodling,Strömsö (tv-program),Hallon,hallon,trädgården på strömsö

Honung

Innehåller vitamin B2 och B6, järn, mangan och enzymer.

Honung läker sår, stödjer matsmältningen, förebygger munsår, är antiseptisk och hämmar tillväxt hos svamp och bakterier. Den minskar problem i tandköttet och motverkar matförgiftningsbakterier. De läkande egenskaperna förstärks om bina livnärt sig på läkande växter.

Honungskakor i skål.
Honungskakor ur bikupan i trädgården på Strömsö Honungskakor i skål. Bild: Yle/Trädgården på Strömsö honung,trädgårdsodling,trädgården på strömsö

Jordgubbar

Innehåller vitaminerna B2, B5, B6, C och K, folat, koppar, magnesium, mangan, jod, kalium, järn, antocyaniner, flavonoider, fibrer, omega 3 och ellaginsyra.

Jordgubbar kallas ibland blodgubbar, eftersom de stärker blodet och är allmänt stärkande. Antioxidanterna i gubbarna kan stärka minnet och hjärnan. Det höga fiberinnehållet är en god hjälp vid viktminskning, eftersom de både ger energi, motverkar lusten att småäta och mättar.

Jordgubbar i en skål
Jordgubbar i en skål Bild: Yle/Trädgården på Strömsö trädgården på strömsö

Kronärtskocka

Innehåller vitamin B6 och C, kalcium, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, antioxidanter och eterisk olja.

Kronärtskocka är bra mot matsmältningsproblem som gaser, gallbesvär, IBS, illamående, förstoppning och diarré. Den stimulerar gallflödet, gynnar peristaltiken (tarmdansen) och hjälper till att spjälka fett. Kronärtskocka är också en detoxväxt, eftersom den motverkar upptag av gifter i levern och minskar risken för gallsten. Ät kronärtskockor när de är i säsong och gör en tinktur av växtens blad, för det är egentligen bladen som har störst medicinsk verkan. Det gör alltså inte så mycket om kronärtskockan i trädgårdslandet aldrig hinner få blomknoppar.

Kål

Innehåller vitaminerna A, B1, B2, B6, C och K, folat, kalcium, magnesium, mangan, kalium, svavel, fibrer, omega 3 och protein.

Alla kålarter är nyttiga på så sätt att svavlet binder sig till skadliga ämnen i kroppen och gör dem vattenlösliga så att de kan transporteras ut. Kål hjälper levern att rensa ut gifter ur kroppen, motverkar onormal celldelning och bekämpar led- och ögonsjukdomar. I rödkål finns antioxidanten antocyanin som motverkar demenssjukdomar. Fibrerna håller magen igång. Kål bör stå en stund efter att man hackat den, eftersom oxidationen bildar nyttiga ämnen.

Spetskålhuvud skördas.
Violett spetskål Spetskålhuvud skördas. Bild: Yle/Trädgården på Strömsö Kål,Kål,trädgårdsskötsel (arbete),trädgårdsodling,Skörd,Spetskål,Kålsläktet,trädgården på strömsö

Körsbär

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, C-vitamin, kalcium, kalium, antocyanin, ellaginsyra, flavonoider, fibrer och melatonin.

Körsbär är stärkande för ben och leder, motverkar värk i muskler och leder, skyddar hjärtat och kan motverka sömnsvårigheter.

Lök

Innehåller vitamin B6 och C, folat, krom, koppar, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, eterisk olja med allicin och svavel.

Alla sorters lök är antiinflammatorisk, och motverkar luftvägsbesvär, nästäppa, bronkit, astma och infektionssjukdomar. Fibrerna i löken hjälper matsmältningen.

Mangold

Innehåller hela B-vitaminkomplexet och vitaminerna A, C, E och K, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, fibrer och protein.

Som alla mörka bladgrönsaker är mangold stärkande, ger fin hy och stärker skelettet. Växten innehåller kalium som skyddar hjärtat och betakaroten som skyddar cellernas DNA. E-vitaminet håller huden ung och minskar risken för demenssjukdomar.

Morot

Innehåller vitamin C och K, betakaroten, kalium och fibrer.

Morötter stärker ögon och syn och ger framför allt bättre mörkerseende. De stärker slemhinnorna, motverkar solskador och ger friskare hud. Morötter har hårda cellväggar och har därför svårt att släppa ifrån sig näringen. Det bästa näringsupptaget får man genom att göra morotsjuice eller koka dem. Ät gärna morötter med lite olja för att hjälpa kroppen att ta upp betakarotenet.

Palsternacka

Innehåller vitamin C och K, folat, mangan, kalium och saponiner.

Saponinerna i palsternackan renar blodet och ökar näringsupptaget i tarmen genom att göra tarmludden mer genomsläppliga. Palsternacka är en härlig smaksättare i mat och råsaft.

Paprika

Innehåller vitamin B6, C och K, betakaroten, andra karotenoider och lykopen (beroende på färg).

Antioxidanten betakaroten omvandlas i kroppen till A-vitamin. Paprika skyddar lungorna från infektioner och astma, skyddar synen och minskar risken för ögonsjukdomar.

gröna paprikor på träfat
Nyskördad paprika gröna paprikor på träfat Bild: Yle/Monica Storm trädgården på strömsö

Potatis

Innehåller vitamin B6 och C, koppar, mangan, kalium, fibrer och kolhydrater.

Vitamin B6 mobiliserar kroppens glykogenreserver och hjälper kroppen att omvandla protein till muskler.

Pumpa

Innehåller vitaminerna B1, B3, B5, B6 och C, betakaroten, folat, koppar, mangan, kalium, fibrer och omega 3.

Pumpa stärker cellförsvaret och pumpaextrakt har visat sig kunna motverka godartad prostataförstoring. Pumpa är också antiinflammatorisk.

Jättepumpa
Pumpa i trädgården på Strömsö Jättepumpa Bild: Yle/Monica Storm trädgården på strömsö

Pumpafrön

Innehåller vitamin K, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, zink, omega 3 och protein.

Pumpafrön stärker lederna, hjärtat och blodcirkulationen. De motverkar prostatabesvär och är antiinflammatoriska.

Purjolök

Innehåller vitamin B6 och C, folat, järn, mangan, fibrer.

Purjolök kan hjälpa till att hålla nere blodtrycket, minska risken för stroke och hjärt-kärlsjukdomar samt förhindra lagring av fett i artärerna.

Rosmarin

Innehåller eterisk olja, kalcium, järn, mangan, bioflavonoider och fibrer.

Rosmarin stärker minnet och koncentrationen och är fokuserande. Den eteriska oljan ökar cirkulationen och är värmande. Rosmarin är bra att använda i massageolja och värmande te. Rosmarinsyra ökar flödet av syrerikt blod till hjärnan och förbättrar på så sätt koncentrationen och vakenheten. Försök har visat att människor gör bättre ifrån sig vid minnestester och är mer alerta när de arbetar i ett rum där det doftar rosmarin. Samtidigt känner de sig mer avslappnade och tillfreds.

Ruccola

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, C och K, betakaroten, folat, kalcium, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, fibrer och bitterämne.

Ruccolablad är mycket näringsrika och stärker skelettet.

Rödbeta

Innehåller vitamin C, folat, koppar, järn, magnesium, mangan, kalium, fosfor, fibrer, saponiner och betacyanin (antioxidant).

Rödbetor renar cellerna genom att öka leverns produktion av avgiftningsenzymer. Saponinerna stödjer njurarna och ökar näringsupptaget i tarmen.

Rödbetsplantor
Späd rödbetsblast är också smakrikt Rödbetsplantor Bild: Yle/Trädgården på Strömsö rödbeta,trädgårdsodling,Strömsö (tv-program),potagere

Rödvin

Innehåller vitaminerna B1, B6, C och E, mangan, kalium, flavonoider och polyfenoler.

Rödvin är bra för hjärtat och blodkärlen, sänker kolesterol och blodtryck, håller hjärtmuskeln smidig och förebygger blodproppar. Ett glas om dagen sägs minska risken för Alzheimers genom att förhindra uppkomsten av plack i hjärnan.

Sallat

Innehåller vitaminerna B1, B2, C och K, betakaroten, folat, krom, järn, mangan, molybden, fosfor, kalium och fibrer.

Forskare har sett att äldre kvinnor som äter sallat varje dag drabbas hälften så ofta av höftfrakturer än de som äter sallat mindre än en gång i veckan. Det är K-vitaminet som är hjälten. Mörka blad har högre näringsvärde än ljusa, men även den nästan vita sorten isbergssallad är nyttig, eftersom den är basbildande i kroppen.

Selleri

Innehåller vitaminerna B1, B2, B6 och C, betakaroten, folat, kalcium, järn, magnesium, mangan, molybden, fosfor, kalium, natrium och fibrer.

Selleri är särskilt bra för den som tränar mycket. Den stärker cellväggarna och hjälper kroppen att läka överansträngda vävnader. Natrium och kalium hjälper till att återställa vätskebalansen efter ett hårt träningspass.

Sparris

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitaminerna A, C och K, folat, koppar, mangan, fosfor, kalium, fibrer, protein.

Sparris kan hjälpa vid trötthet och nedstämdhet.

Spenat

Innehåller vitaminerna B2, B3, B6, C, E, och K, betakaroten, folat, kalcium, koppar, magnesium, mangan, järn, fosfor, kalium, selen, zink, fibrer, omega 3, protein och tryptofan.

Spenat är särskilt bra att äta vid järnbrist eller svårighet att ta upp järn ur maten. Tryptofan är en aminosyra som hjälper kroppen att producera melatonin som får oss att sova gott och serotonin som får oss att känna oss glada och lyckliga. Spenat stärker också skelettet.

Tomater

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitaminerna A, C, E och K, folat, krom, koppar, järn, magnesium, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, lykopen och protein.

Tomater innehåller mycket antioxidanter och hjälper till med kroppens mineralbalans.

Tranbär

Innehåller vitamin C och K, mangan, fibrer, flavonoider och proantocyaniner.

Tranbär är bakteriedödande och motverkar urinvägsinfektioner och infektioner i mun och mage. Proantocyaninerna hindrar bakterier från att fästa i urinvägarnas slemhinnor och förhindrar infektioner i mun och mage på samma sätt. Användes förr till att putsa silver med.

Vitlök

Innehåller vitaminerna B1, B6 och C, kalcium, koppar, järn, mangan, fosfor, kalium, selen, protein, eterisk olja med allicin och svavelföreningar.

Vitlök är bra att äta om man vill gå ner i vikt. Löken kan sänka blodtrycket och motverka åderförfettning. Vitlök är antiinflamatoriskt, antibiotiskt och motverkar infektioner i luftvägarna. Saften från vitlök påskyndar sårläkning.

Zucchini

Innehåller vitaminerna B1, B2, B6, C och K, betakaroten, folat, koppar, magnesium, mangan, fosfor, kalium och fibrer.

Zucchini ger mycket energi i förhållande till födointaget. Fibrerna mättar bra.

Zucchiniplanta
Zucchinins vackra gula blommor är också ätliga Zucchiniplanta Bild: Yle/Trädgården på Strömsö zucchini,squash,Zucchini,zucchiniblomma

Ärter

Innehåller hela B-vitaminkomplexet, vitamin C och K, betakaroten, folat, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, fibrer och fullvärdigt protein.

Ärter är mycket fiberrika och därför mättande. Fibrerna stabiliserar blodsockernivån. Det fullvärdiga proteinet gör också ärter viktiga i vegetarisk och vegansk kost.

Lila ärtskida och grön bondböna i ärtbuskage
Ärter och bondbönor i trädgården på Strömsö Lila ärtskida och grön bondböna i ärtbuskage Bild: Yle/Trädgården på Strömsö bondböna,trädgårdsodling,ärt,trädgården på strömsö

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Svep ihop en vegetarisk tomatpasta som vardagsmat

    Gör tomatsåsen själv och frys ner för vardagsbehov.

    Den här pastan förutsätter att du redan kokat ihop Pauls mustiga tomatsås. Sedan är det en enkel match att svepa ihop denna läckra pastarätt.

  • Tomatstroganoff med korv - en smarrig vardagsrätt

    Mustig hemlagad tomatsås, lök, grädde och korv - voilá!

    Den här stroganoffen med korv förutsätter att du redan lagat en sats av Pauls mustiga tomatsås. Sedan tar det inte många minuter att skära upp korv och koka ihop denna ryskinspirerade rätt.

  • Låt tomatsåsen göra pizzan!

    En riktigt god hemlagad tomatsås är basen för läcker pizza.

    Pizzabaket börjar med att du kokar ihop Pauls mustiga tomatsås.

  • Pauls pizzakanter med tomatsås

    Frasiga och välkryddade till valfri god dipp.

    Pizzakanter låter inte som någon höjdare. Men om man gör enkom bara kanter blir det en riktig höjdare. Viktigt att man har en riktigt god tomatsås till, någonting gott att dippa i och att man kavlar degen tunt så att det egentligen inte blir några kanter.

  • Pauls inkokta kräftor

    Hemligheten med goda kräftor är att få till en smakrik lag.

    Hemligheten med goda kräftor är att få till en ordentlig lag. Slå bort den färdiga lagen som de frysta kräftorna ligger i och gör en egen. Slutresultatet blir mycket godare och fräschare.

  • Västerbottenpaj med rostade sesamfrön

    Ett gott tilltugg till kräftor och havets andra läckerheter.

    En enkel paj med god ost och med smak av rostade sesamfrön och kummin. Ett gott tilltugg till kräftor och havets andra läckerheter.

  • Baka muffins och bröd på grillen

    Brödet kallas ficelle och är en lång, smal baguett.

    Här bakar vi både ett läckert bröd och muffins. Muffins är ju ganska söta i sig, så att göra dem med syrliga bär ger en skön balans.