Hoppa till huvudinnehåll

Tomater - guldäpplen från Medelhavet

Olika grönsaker framlagda inför tillredning av pastasås.
Olika grönsaker framlagda inför tillredning av pastasås. Bild: Yle/Monica Storm tomat,basilika,Strömsö (tv-program),trädgården på strömsö

Mormor grät när hon kom till Sverige och det inte fanns färska tomater i affären. Själv har jag svårt att tänka mig ett liv utan Medelhavsområdets grönsaker – jag hade nog vänt och åkt raka vägen tillbaka till Italien om jag varit mormor. Eller så hade jag glasat in balkongen och odlat tomater själv.

Tomaten kommer från Anderna i Sydamerika där den växer vild. De vilda tomaterna är små som vinbär, men Mayaindianerna kultiverade dem och fick fram större och rödare sorter. Namnet kommer från aztekiskans tomatl.

Tomaten kom till Europa på 1500-talet, och blev snabbt populär i Italien (där den fick namnet guldäpple – pomodoro) och Spanien. I resten av Europa trodde man att den var giftig, eftersom plantan är ganska lik plantorna i nattskattefamiljen där många växter är väldigt giftiga. Men till sist fick man ordning på det där, och nu är tomaten en av våra mest använda grönsaker. Det jag gillar med den är att trots att den är söt och god innehåller den väldigt lite kalorier (18 kcal/100 g), så man kan välja mellan en chokladglass eller 300 körsbärstomater om man känner sig på festhumör.

Mormor fick inga auberginer

När mammas familj kom till Sverige från Italien 1955 fanns det knappt några färska grönsaker att köpa i butikerna, förutom rotsaker och potatis förstås. Mormor, som kom från en familj av vida berömda kokerskor och själv var helt fantastisk i köket, fick nöja sig med grönsakskonserver. Vitlök fick hon köpa på apoteket, och olivolja och parmesan skickade hon efter från Italien, men färska tomater, paprika, zucchini och kronärtskockor kunde hon bara drömma om. Mormor grät när hon pratade om det här. ”Auberginer. Åh, vad jag saknade auberginer”, sade hon. Men så blev mormor vän med tant Mary som hade kolonilott, och då fick hon sina färska grönsaker, åtminstone på sommaren.

Själv kan jag knappt föreställa mig ett liv utan färska grönsaker. Tomaternas kombination av sötma och syrlighet som kommer fram så bra när man ugnsrostar dem eller låter tomatsåsen koka riktigt länge. Auberginens mustighet med en anstrykning av beska som ger så mycket smak till grönsaksfräs. Kronärtskockan, min favoritgrönsak, som är som en liten skatt med hjärtat som en juvel i mitten. För mig gör det inget om mina tomatplantor bara orkar producera fem tomater, det är ändå en sådan glädje att gå och stryka på bladen och dra in den kryddiga doften, hjälpa blommorna med pollineringen och att häpet betrakta förvandlingen från vissen blomma till gyllenröd frukt.

Massor av lykopen

Tomater innehåller mycket vitaminer och mineraler och är bra att äta för att hålla mineralbalansen i kroppen. Så finns där lykopen som är en bra antioxidant, och protein.

Aubergine är bra för matsmältningen, eftersom den är lite bitter, och den motverkar både bakterier och virus. Paprika innehåller flera karotenoider och lykopen, som alla skyddar kroppen från infektioner. Gul och röd paprika är bäst, det ser man på färgen. Gult är karoten och rött är lykopen.

Oftast ska man vara försiktig med uppvärmning av frukt och grönt för att bevara näringsämnena, men just lykopenet kan man tillgodogöra sig mycket bättre om man värmer upp tomaterna och paprikan. Så en pastasås med grönsaker eller en tomatmarmelad är bra sätt att få i sig lykopen.

Näringsinnehåll

Tomat
Hela B-vitaminkomplexet, A-, C-, E- och K-vitamin, folat, krom, koppar, järn, magnesium, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, lykopen och protein.

Tomater är bra för mineralbalansen i kroppen och innehåller mycket antioxidanter. Färska tomatskivor används i Mellanöstern på brännskador.

Aubergine
Vitamin B1, B3 och B6, folat, koppar, magnesium, mangan, kalium, antioxidanter (antocyanin) och bitterämne.

Aubergine hjälper matsmältningen genom att stimulera produktionen av matsmältningssekret, sänker skadligt kolesterol och är antibakteriell och antiviral.

Paprika
Vitamin B6, C och K, betakaroten, andra karotenoider och lykopen.

Antioxidanten betakaroten omvandlas i kroppen till A-vitamin. Paprika skyddar lungorna från infektioner och motverkar astma, skyddar synen och minskar risken för ögonsjukdomar.

Kronärtskocka
Vitamin B6 och C, kalcium, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer, antioxidanter och aromatiska bitterämnen.

Kronärtskocka är bra för matsmältningen och motverkar gaser, gallbesvär, IBS, illamående, förstoppning och diarré. Den stimulerar gallflödet, gynnar peristaltiken (tarmrörelserna) och hjälper till att spjälka fett. Den är också en bra detoxgrönsak eftersom den motverkar upptag av gifter i levern och minskar risken för gallsten. Anledningen är de aromatiska bitterämnena som finns både i blomkronan och bladen.

Jag brukar äta själva skockan och göra tinktur av bladen. Kronärtskockstinktur är särskilt effektivt mot uppsvälld mage, ta en tesked tinktur i ett halvt glas vatten vid behov, helst efter maten.

Läs mer om grönsaker och deras näringsvärde och betydelse för hälsan i Alexandras grönsaksguide och Alexandras Näringsguide.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

  • Andra veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Bland läckerheterna i Vegvals andra veckomeny hittar vi två familjefavoriter i helvegetarisk tappning. Stort tack till Tarja Huntus, Sari Pylsy, Hanna Kuusisalo och Johannes Djupsjöbacka. Delad matglädje är dubbel matglädje!

  • Läckra glutenfria zucchinitortillas

    Barnvänlig "tex-mex" med ny touch.

    Läckra glutenfria zucchinitortillas Jag har ett trädgårdsland som ibland ger stor skörd av zucchini som jag måste få användning av. Hade tidigare gjort de här med skorpsmulor men nu ville jag testa en glutenfri version. Degen blandar man ihop på nolltid och slutresultatet är frasiga och goda tortillaliknande plättar som dessutom är vackra och populära.

  • Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar

    En curry som tillreds av basråvaror från skafferiet.

    Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar Klart på en kvart är ofta det viktigaste kravet för vardagsmiddagen - maten ska serveras direkt, helst lite fortare än så. Jag brukar ha basråvaror som tomatkross, bönor eller kikärter och en burk havregrädde i mitt skafferi för hektiska dagar.

  • Champinjon-Mifusåsn (på gambäl Terjärv-dialekt)

    "Hä e gou" säger Johannes med 22 års kockerfarenhet.

    Champinjon-Mifusås Johannes Djupsjöbacka Ingredienser färsk champinjonä Mifu (grynform o naturell) löötzi smöri veitimjöli koriandärfröiji senap kryddpeparn saltti grädda (vanhanajan kuohukermaa) persilja   Gör så här Lägg steikpannu å värms, hä räckä mä låg värma.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Blomkålspizza – en frasig läckerhet för vänner av ost

    "Degen" svänger du snabbare ihop än en vanlig.

    Blomkålspizza – en frasig läckerhet för vänner av ost Det har varit svårt för mig att hitta en pizzabotten utan vetemjöl som ändå är god....Den här är toppen! Glutenfri och för vänner av ost. Enkel att tillreda och lyckas alltid. Fyllningen och såsen kan man välja själv enligt smak.

  • Champinjon-Mifusås. Enkelt gott och nyskapande

    Den är god, säger Johannes med 22 års kockerfarenhet.

    Jag itär int sjölv just na tsöti, ibland vaali laga na malatsötsbollona eldä -sås jär heim. Mä annos vaali laga mytzi vegetriskt. O fiska! Ja experimenterar jär heim ny o tå för mi sjölv i stijl "lite det här och en skvätt av det där".

  • Champinjon-Mifusåsn (på gambäl Terjärv-dialekt)

    "Hä e gou" säger Johannes med 22 års kockerfarenhet.

    Champinjon-Mifusås Johannes Djupsjöbacka Ingredienser färsk champinjonä Mifu (grynform o naturell) löötzi smöri veitimjöli koriandärfröiji senap kryddpeparn saltti grädda (vanhanajan kuohukermaa) persilja   Gör så här Lägg steikpannu å värms, hä räckä mä låg värma.

  • Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar

    En curry som tillreds av basråvaror från skafferiet.

    Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar Klart på en kvart är ofta det viktigaste kravet för vardagsmiddagen - maten ska serveras direkt, helst lite fortare än så. Jag brukar ha basråvaror som tomatkross, bönor eller kikärter och en burk havregrädde i mitt skafferi för hektiska dagar.

  • Läckra glutenfria zucchinitortillas

    Barnvänlig "tex-mex" med ny touch.

    Läckra glutenfria zucchinitortillas Jag har ett trädgårdsland som ibland ger stor skörd av zucchini som jag måste få användning av. Hade tidigare gjort de här med skorpsmulor men nu ville jag testa en glutenfri version. Degen blandar man ihop på nolltid och slutresultatet är frasiga och goda tortillaliknande plättar som dessutom är vackra och populära.

  • Andra veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Bland läckerheterna i Vegvals andra veckomeny hittar vi två familjefavoriter i helvegetarisk tappning. Stort tack till Tarja Huntus, Sari Pylsy, Hanna Kuusisalo och Johannes Djupsjöbacka. Delad matglädje är dubbel matglädje!

  • Första veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Det är dags att presentera den första veckomenyn i Strömsös kampanj Vegval där ni har delat era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Päivi Lähtevänoja, Judith Alm, Frida Allberg och Katriina Lahtonen som står för veckans recept.

  • Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng

    Mat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen.

    Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng Vardagsmat! Ett recept som från början var en kylskåpsrensning men som kommit att bli en god och superenkel vardagsfavorit. Mjuk, len och rejäl vintermat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen. Judith Alm Ingredienser 1 purjolök 7-8 grönkålsblad / 1 stort knippe 1 pkt rökt tofu. Kan bytas ut mot 4-6 svampar, t.

  • Fullkornsnudlar med säsongens grönsaker – här med blomkål och broccoli

    Kan varieras enligt smak och tillgängliga råvaror.

    Fullkornsnudlar med säsongens grönsaker – här med blomkål och broccoli Det här är ett enkelt och snabbt recept som är formbart enligt smak och tillgängliga råvaror. Själv varierar jag receptet hejvilt. Jag använder fullkornsnudlar och soltorkade tomater som stomme och lägger till olika grönsaker och nån proteinrik ingrediens. Om man vill ha lite färg på sin mat funkar riven rödbeta fint här.

  • Helstekt blomkål med currysmör, och friterade kikärter

    Använd hela blomkålen på två nya sätt.

    Helstekt blomkål med currysmör, och friterade kikärter Sönderkokt blomkål är bland det tråkigaste som finns i matväg. Men när du ugnsbakar den eller river blomkålen till blomkålscouscous får du ut det bästa av grönsaken. Jag älskar verkligen currysmör som smaksättare till hela rostade grönsaker.