Hoppa till huvudinnehåll

Petter Sandelin: Det är inte Spotifys fel, det är skivbolagens

nicki minaj med leopart möstrat hår
Den fattiga artisten Nicki Minaj, här fotograferad i en limousin, är en av de som ställt sig bakom den nya streamingtjänsten Tidal. I bildtexten ingår ett visst mått av ironi. nicki minaj med leopart möstrat hår Bild: EPA/Peter Foley/All Over Press nicki minaj

Tidal utmanar Spotiy. Blir artisterna rikare? Petter Sandelin tvivlar.

Tidal
Tidal ser ut och fungerar ungefär som andra streamingtjänster. Ljudkvalitén är bättre än på Spotify och man satsar mycket kuraterat material. Tidal Bild: Skärmdump streamingtjänst
Det skrivs feta rubriker om Tidal igen. Streamingtjänsten för musik lanserades i Finland i januari. Nu höjer flera artister sina röster. De är arga på att de tjänar för lite på Spotify och hotar hoppa över till Tidal. Den nya ägaren Jay-Z ordnar presskonferens och låter artisterna tala ut. De flesta ligger på Jay-Z:s skivbolag.

Problemen med resonemanget är många.

Artisterna är arga på Spotify för att de inte tjänar pengar på sin musik. Taylor Swift är det. Magnus Uggla är det. Källarbanden är det. De borde rikta lite av sin ilska mot skivbolagen istället.

Skivbolagens fel?

Skivbolagen sätter en stor del av pengarna som Spotify betalar ut i sin ficka. Det här gäller speciellt äldre artister som gett ut skivor med helt andra avtal än de som skrivs idag. Tidal lanseras som artisternas streamingtjänst men det är mest ett pr-trick. Skivbolagen äger de gigantiska musikbiblioteken och kommer att gå med på en tjänst som betalar ut alla intäkter till artisterna. Förmodligen väljer de överförtjust den tjänst där de själva kan tjäna så mycket pengar som möjligt.

Det andra problemet är att Spotify inte drar in tillräckligt med pengar. Det här gäller speciellt i USA där Spotify inte har samma ställning som här i norden. Det enda Tidal kan göra åt det här är att höja priserna, stryka gratislyssningen och växa så det knakar. Att göra allt det samtidigt låter inte som en vettig affärsplan. 10 euro i månaden är nog ungefär vad folk är beredda att betala för en streamingtjänst. Utan en reklamfinansierad gratisversion växer inte prenumeranterna, folk väljer att lyssna via Youtube eller ladda ner.

Det är svårt att tjäna pengar på musik idag. Det är inte Spotifys fel.

Det är svårt att tjäna pengar på musik idag. Det är inte Spotifys fel. Det är världen som har förändrats, och det är helt okej. Musik är idag tillgänglig på ett helt annat sätt än 1982.

Om Tidal blir den stora streamingtjänsten i USA kommer artisterna att klaga på Tidal om fem år. I baksätet sitter skivbolagen och visslar.

På presskonferensen Jay-Z i armkrok med Madonna, Rihanna och Calvin Harris och berättar att de är missnöjda. Jag frågar mig själv om jag tycker att de här människorna tjänar för lite pengar? Ska jag tycka synd om Rihanna om hon drar in några miljoner mindre på sin musik i år? Den känslan kan jag inte hitta i mig själv.

Då köper jag hellre en vinyl eller en t-shirt nästa gång jag ser det inhemska lasermetalbandet Nightsatan på någon liten festival som Jay-Z aldrig hört talas om.

Nyligen publicerat - X3M