Hoppa till huvudinnehåll

Påskkorten blir populärare igen

Pappershönor hänger från taket.
Pappershönor hänger från taket. Bild: YLE/Strömsö honeycomb

Datorn och mobiltelefonen har inte lyckats ta död på påskkorten. Under de senaste åren har påskkorten varit en stigande trend.

Statistik från Posten visar att det sändes 1,8 miljoner påskkort i fjol. Det är fler än under de närmast föregående åren, då genomsnittet var 1,5 miljoner.

Jämfört med 34 miljoner julkort är det inte mycket, men många tror kanske att påskkorten helt har försvunnit från marknaden.

- Det stämmer inte alls, säger avdelningschef Christel Björkman på Akademen. Påskkorten säljer jättebra, precis som alla andra kort. Folk nöjer sig inte med att skicka sms längre, utan trenden är nu att skicka riktiga kort.

Arkivarie Anne Bergman på Svenska Litteratursällskapet har lagt märke till samma trend.

- Uppenbarligen tycker folk det är trevligt med papperskort i stället för mejl, säger Bergman.

Främmande motiv

Traditionen med påskkort kom till Finland från Tyskland. Både postgången och tryckerikonsten utvecklades så att gemene man fick råd att skicka kort, och det blev snabbt populärt.

Till en början var motiven på påskkorten relativt främmande för finländarna.

- Kycklingar och harar var inget man hade sett på kort förut. Man förstod inte riktigt idén med dem först, men så småningom blev de en del också av den finländska påskkulturen, säger Bergman.

Bergman berättar att påskkorten länge spelade ungefär samma roll som vändagskorten i dag.

- Flickor och pojkar skickade dem till varandra för att signalera intresse. Därför kan man ibland se gamla påskkort med bilder av vackra damer och stiliga herrar.

Dagens påskkort domineras fortfarande av de gamla motiven, det är tuppar, kycklingar, ägg och harar. Men utformningen kan vara lite modernare.

- Särskilt populärt är det med humoristiska kort och välgörenhetskort, säger Christel Björkman.

Läs också