Hoppa till huvudinnehåll

Äggpriset kan stiga

Ett ägg som granskas på Muna Foods packeri i S:t Karins.
Äggpriserna borde vara högre för att säkra hönsgårdarnas framtid och garantera tillgången på inhemska ägg. Ett ägg som granskas på Muna Foods packeri i S:t Karins. Bild: Yle/Dmitri Volgin d

Priset på inhemska ägg borde vara högre. Det här skulle förbättra hönsgårdarnas situation och samtidigt garantera tillgången på inhemska ägg. Till påsk finns det tillräckligt med ägg men redan till jul ser läget osäkrare ut.

- Gårdarna går inte i konkurs men produktionen minskar då priset är lågt och det är inte bra för någon, säger Jan Lähde som är verkställande direktör för Muna Foods i S:t Karins. För att öka lönsamheten och garantera att utbud och efterfrågan möts skulle en prishöjning vara bra.

Ägg testas på löpande band vid Muna Foods packeri i S:t Karins.
Äggens väg från hönsgården till konsumenten bevakas hårt för att säkra att kvaliteten håller och äggen är salmonellafria. Ägg testas på löpande band vid Muna Foods packeri i S:t Karins. Bild: Yle/Dmitri Volgin äggtestning

De stora högtiderna som jul och påsk betyder bråda tider för äggpackerierna runtom i landet. På Muna Foods packeri i S:t Karins packas det dagligen en miljon ägg som granskas rigoröst före de åker iväg till butiken.

- Kvaliteten tummar vi inte på och därför har inte utländska ägg fått fotfäste i Finland, säger Lähde. Sedan 1938 har vi kunnat garantera att hela kedjan från höns till konsument är salmonellafri och det ska vi nog fortsätta med.

Finländarnas äggkonsumtion har ökat i sju år och årligen äter vi nästan 11 kilogram ägg per person. Äggets rykte har också förbättrats under senare år och numera ser man det som ett billigt och bra livsmedel.

Ägg packas i kartonger vid Muna Foods packeri i S:t Karins.
Varje dag packas det en miljon ägg här på Muna Foods packeri i S:t Karins. Inför påsk blir inget kvar i lagret utan alla ägg går åt. Ägg packas i kartonger vid Muna Foods packeri i S:t Karins. Bild: Yle/Dmitri Volgin äggfabrik

- Ägg behövs till det mesta och det verkar inte heller som om priset har någon inverkan på efterfrågan för under de sju senaste åren har intresset ökat trots att priset har åkt berg-och-dalbana, säger Lähde.

Konkurrensen bland äggpackerierna är stenhård och samtidigt gäller det att hålla sig på god fot med dagligvaruhandeln som garanterar stora volymer. En växande trend om än ännu liten är direktförsäljningen från gårdarna.

- Direktförsäljningen sätter lite färg på branschen och ökar intresset för produkten som i sista hand gynnar oss alla så de är välkomna, säger Lähde.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland