Hoppa till huvudinnehåll

En skåpbil kommer lastad med ägg

En äggbil kör runt i södra och mellersta Finland och säljer äggflak direkt till kunderna. Det blir allt mer populärt att sälja livsmedel utan mellanhänder.

Parkeringsplatsen i Vårberga i Borgå är fullspäckad. Endast två personer står ändå med sina kassar och väntar, inga andra människor syns till. Det börjar skymma och regnet duggar tätt. Men då den vita skåpbilen rullar in på parkeringsplatsen stiger ett fyrtiotal människor ut från sina bilar och bildar en lång kö bakom lastbryggan på den så kallade äggbilen.

Äggspressen kommer

MunaEGGspress körde sin första runda för åtta månader sedan och har blivit en succé. Nu kör den olika rutter runtom i södra och mellersta Finland. Alltid med bagageutrymmet fyllt med färska ägg.

Maria Nyström har redan en längre tid hämtat ägg från äggbilen och nu passar hon på att hämta ägg även åt grannar och vänner.

En lång kö har bildats vid lastbryggan
En lång kö har bildats vid lastbryggan Bild: Yle/Lone Widestam äggförsäljning

- Jag tycker att de här äggen är jättegoda. Jag vill också stöda små företagare och jag vill att finskt lantbruk ska ha en framtid. Jag tror att vi med små val kan göra en skillnad.

Färska ägg direkt från producenten

Mikko Välttilä och hans fru är de första i Finland som började med hönor som går ute året om. Det är så kallade free range-hönor och äggen kallar de för ”Friida”. Hemma på gården i Somero finns 8500 hönor.

- Folk kände inte till vår produkt, berättar Välttilä. Vi försökte sälja våra ägg via affären men lyckades inte så vi beslöt oss för att föra äggen direkt till kunderna.

Över 100 hållplatser

Det finns ett givet behov av att köpa färska ägg direkt från producenten.

- Då kom vi på idén till äggbilen, berättar Välttilä. Dessutom är direktförsäljning mer lönsam för oss.

Handlandet går i rask takt. På tio minuter är kommersen över. Men så är också tidtabellen väldigt stram. Därför ska äggen betalas med kontanter. Efter Borgå står Sibbo i tur. Mikko Välttilä hoppar i bilen och kör vidare. En runda brukar ta en hel arbetsdag och det bli fyra rundor per vecka. Totalt stannar äggbilen på över 100 hållplatser.

Maria Nyström är trogen kund
Maria Nyström är trogen kund Maria Nyström är trogen kund Bild: Yle/Lone Widestam äggförsäljning

En vecka i bilen, en vid datorn

Hittills har Munaeggspress endast marknadsförts på Facebook och via djungeltelegrafen. Välttilä spenderar en hel del timmar på Facebook då han inte sitter bakom ratten. Det är där som beställningarna görs och där han informerar kunderna om när han kommer nästa gång.

- Det är lätt att beställa, säger en av kunderna, Lea Kuusio-Rautakorpi. För mig handlar det ändå främst om att hönorna har det bra. Jag tycker att det kunde säljas flera produkter på detta sätt.

Direktförsäljning TOP 5

Produkter som sålts direkt till konsumenten år 2013

1. Bär 73%.
2. Får 53%. Beräknas stiga till 63% år 2020.
3. Ägg 50%. Beräknas stiga till 54 % år 2020.
4. Grönsaker/rotsaker 41 %. Beräknas stiga till 48 % år 2020.
5.Nöt 17%. Beräknas stiga till 38% år 2020.


Det är speciellt färska produkter som vi finländare köper via direktförsäljning. Grönsaker, bär, kött och ägg är det som säljs mest. Särskilt ägg är en uppgående trend och något som vi kommer att köpa ännu mera av utan mellanhänder, uppger Suomen Gallup.

- Det hela började med ägg, berättar Mikko Välttilä. Nu säljer jag också honung och rågbröd.

Genast efter äggbilen anländer en skåpbil från ett annat företag med potatis-, kött- och brödprodukter till parkeringsplatsen i Vårberga. Målet är att få med ännu fler närproducerade produkter.

Läs också:Ovalen är sluten

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland