Hoppa till huvudinnehåll

”Fast & Furious” - en såpa?

Furious 7, Michelle Rodriguez, Vin Diesel
The Fast and The Beautiful, Michelle Rodriguez som Letty och Vin Diesel som Dominic Toretto i "Furious 7". Furious 7, Michelle Rodriguez, Vin Diesel Bild: Universal Pictures furious 7

Så har då machosagan om Dominic Toretto (Vin Diesel) och hans bilburna bröder nått fram till del sju. Och plötsligt står det klart att det finns oväntat många likheter mellan ”The Fast and the Furious" och ”The Bold and the Beautiful”.

På pappret är det inte mycket som förenar dem. Den ena serien riktar sig primärt till medelålders kvinnor, den andra till tonårskillar. Den ena är en saga om ett parfymdoftande modehus där allt kretsar kring snärtiga klädmodeller och snärjiga relationer. Den andra handlar om ett dieseldoftande garage där allt kretsar kring snärtiga bilmodeller och snärjiga relationer.

Det som genast är uppenbart är att bägge serierna har en hängiven fan-grupp. Hur skulle man annars kunna köra en filmserie genom femton år och sju delar?

Och om fansen utgjort förutsättningen för de sju delarna av sagan om "The Fast and the Furious" så är det uppenbart att detsamma gäller för "The Bold and the Beautiful". För om inte tittarna varit med på noterna hade väl ingen orkat tråckla ihop över sjutusen delar av en tv-serie som snart fyller trettio år.

Men faktum är att det vid sidan av den enorma fan-basen finns mängder av likheter mellan dessa koncept. Likheter som lever upp till den klassiska definitionen av vad som kännetecknar en tvålopera.

1. Strukturen är uppbyggd kring en familj. Dels en konkret familj, dels en utvidgad familjeliknande vänkrets. Inte sällan i form av ett större eller mindre företag. Som Forresters modehus. Eller Ewing Oil. Eller Torettos garage.

Yttre hot kan både stärka och splittra familjegemenskapen. Allt handlar om lojalitet.

2. Man spelar gärna med klassaspekten.

När det gäller "Fast & Furious" är det intressant att märka att man vid sidan av den tydliga arbetarklassprägeln även gjort en medveten markering när det gäller rollkaraktärernas hudfärg och nationalitetsbakgrund. Ett faktum som uppmärksammats i många sammanhang.

Paul Walker har under åren stått för det vita inslaget i ett gäng där de övriga utgjorts av latinamerikaner, afroamerikaner, asiater och olika blandningar.

Seriens primus motor Vin Diesel har själv en vit mor och en afroamerikansk far och led i början av sin karriär av att han inte fick svarta roller eftersom han ansågs vara för vit - och inte fick spela vit eftersom han ansågs vara för svart.

Även Dwayne ”The Rock” Johnson är svår att placera i ett nationalitetsmässigt fack – hans far är afroamerikan medan modern är hemma från Samoa.

3. Mycket handlar om sex – men det förekommer sparsamt i bild. Emotionella möten utmynnar för det mesta bara i en laddad kyss. Sedan klipper man till nästa scen.

När det gäller "Fast & Furious" innebär detta ändå inte att att man undviker lättklädda kvinnokroppar. Serien sätter ett tydligt likhetstecken mellan bikinibrudar och street racing och i del sju antar denna dimension nya höjdpunkter. Eller lågvattenmärken. Hur man nu väljer att se på det.

4. Tillbakablickar är populära. När Brooke (Katherine Kelly Lang) gifter sig för femtioelfte gången får vi se tidigare möten & vigslar passerar revy. När Toretto (Vin Diesel) sörjer Letty (Michelle Rodriguez) eller bereder sig på att ta farväl av Brian (Paul Walker) får vi se en kavalkad av betydelsebärande blickar och sammandrabbningar. Gärna i softad belysning.

5. Sorgestunder behöver inte alltid markera slutet på en era; även avlidna rollkaraktärer kan återkomma om det finns anledning till det. Till exempel om tittarsiffrorna dalar.

Mest kända såpaåterkomsten står Bobby i Dallas för. Efter ett års bortavaro steg han ut ur duschen och lät världen få veta att allt bara varit en dröm.

I ”The Fast and the Furious” spelar man med ett annat populärt grepp i dylika sammanhang: minnesförlust. Efter att ha sörjts och blivit begraven återvänder Letty (Michelle Rodriguez) utan att minnas något av det förflutna.

6. Det finns inget slut. Allt handlar om att hålla intresset vid liv genom att spela med karaktärer vi lärt känna och element vi känner igen.

Så tänk på det nästa gång du varvar såpaverkligheten med actiondrömmen. Tänk på att Dominic Toretto egentligen är väldigt lik patriarken Eric Forrester (John McCook). Och tänk på att såväl fast cars som fashion kan ge upphov till åtrå, ha-begär, intriger, maktspel och hämndlystnad.

Om och om igen.

P.S. Fråga: Vad gör Jordana Brewster när hon inte spelar Mia i "The Fast and The Furious"? Svar: hon spelar en av huvudrollerna i den moderna upplagan av "Dallas". D.S.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje