Hoppa till huvudinnehåll

Kontroller recenserar Ori and the Blind Forest och Battlefield Hardline

I det tredje avsnittet av Kontroller träffar vi Matilda, Björn och Ted. Söta djur, polismunkar och exploderande köttbullar står på veckans meny.

Den nya recensenten Matilda Ståhl har stiftat bekantskap med det bedårande Ori and the Blind Forest, medan Björn Karlsson tittat på skurkar genom sin mobiltelefonskamera i Battlefield Hardline. Ted Forsström har försökt lära en råtta att åka snowboard. Trion diskuterar också de hetaste spelsläppen i april.

Ori and the Blind Forest

Matilda Ståhl spelar Ori and the Blind Forest
Matilda tycker att Ori and the Blind Forest är fantastiskt vackert men inget för personer med dödsfobi. Matilda Ståhl spelar Ori and the Blind Forest Bild: Yle matilda ståhl

Recenserat av Matilda Ståhl
Format: XBONE (testat), PC

Ori and the Blind Forest är ett så kallat "metroidvania". Eller ett actionäventyr med öppen värld och karaktärsuppgraderingar om man föredrar ren svenska. Spelet har utvecklats av relativt nykläckta och internationella Moon Studios, och handlar om den lilla varelsen Ori, som vår recensent Matilda beskriver som en blandning av katt, apa och fladdermus. Spelets inledning griper tag direkt, och är oerhört tragisk och traumatisk. Ori förlorar sin närmaste vän, och plötsligt är han ensam i den stora ogästvänliga och förgiftade skogen.

Spelet är fantastiskt vackert tycker Matilda. Man kunde rentav inreda en hel lägenhet med Ori-tavlor. Men trots dess barnvänliga yttre bjuder spelet på en utmaning som heter duga. Matilda dog hela 440 gånger när inspelningen ägde rum, och det var smärtsamt varje gång, speciellt eftersom Ori är så söt. Spelet använder ett begränsat sparsystem, vilket ibland leder till repetition och frustration. Det händer att Matilda tappar tålamodet och vill ta en paus, göra någonting annat en stund. Hon rekommenderar ändå spelet till personer som söker utmaning och inte lider av dödsfobi.



Battlefield Hardline

Björn Karlsson spelar Battlefield Hardline.
Björn har svårt att bestämma sig om berättelsen i Battlefield Hardline är ironiskt dålig eller bara dålig. Björn Karlsson spelar Battlefield Hardline. Bild: Yle björn karlsson

Recenserat av Björn Karlsson
Format: PC (testat), XBONE, PS4, PS3, XB360

Battlefield Hardline är det nionde spelet i Battlefield-serien. Det har utvecklats av amerikanska Visceral Games (mest kända för Dead Space) i samarbete med seriens ursprungliga upphovsmän, svenska Dice. Spelet handlar inte om soldater, som vanligtvis är fallet i Battlefield-spelen, utan om poliser och tjuvar.

Enspelarkampanjen skiljer sig dramatiskt från vad resten av serien brukar bjuda på, och vår recensent Björn har svårt att bestämma sig för om den åttiotalsdoftande polisberättelsen är ironiskt dålig eller bara dålig. Han uppskattar dock presentationen av narrativet, spelet är uppdelat i episoder som en tv-serie, kompletta med sammanfattningar av de senaste händelserna och smakprov på vad som väntar härnäst.

Spelets onlinedel känns mest bara som ett Battlefield 4 med nya karaktärsmodeller och bilar utan vapen. Värdet i hela paketet är oerhört tveksamt enligt Björn, vapnen är tråkiga och kartorna är få, och hela spelet hade passat bättre som nedladdningsbart material till just Battlefield 4. Spelet är dock snyggt och episodformatet har potential, men Björn kan ändå inte rekommendera spelet till någon i dagsläget. En snabb och girig cashgrab.



Se hela avsnittet på Arenan

I avsnitt två recenserades spelen Shelter 2 och Hotline Miami 2.

I avsnitt ett recenserades spelen Zombie Army Trilogy och Cities: Skylines. Veckans diskussion berörde karaktärsdesignen i Blizzards kommande spel Overwatch.

Nyligen publicerat - X3M