Hoppa till huvudinnehåll

HS: Krögare kräver betalning i förväg

Mat på Chez Dominique
Mat på Chez Dominique Bild: aSIMULAtor/CC-by-nd-2.0 michelinstjärnor

Allt fler restauranger i USA - särskilt bättre sådana - kräver betalning för måltiden i förskott. Notan betalas då bordet beställs, skriver Helsingin Sanomat.

Orsaken är att krögarna tröttnat på den förlust som uppkommer på grund av no-show, det vill säga att matgästen aldrig dyker upp trots att bordet beställts i god tid. Det kan i värsta fall betyda att endast några bordssällskap finns på plats även om alla platser är bokade.

Vad serveras det idag?
Vad serveras det idag? Bild: Yle restaurang

Ett annat vanligt sätt att orsaka förlust för restauranger är så kallad short-seating, vilket betyder att sällskapen blir mindre än vad som anmälts.
Marginalerna för restaurangerna är små och de tallrikar som inte dukas fram kan vara avgörande för lönsamheten.

Du betalar när du bokar

I fjol skapade en krögare i Chicago ett bokningssystem kallat The Tock, via vilket måltiden ska betalas i samband med bordsreserveringen.

Många andra amerikanska krögare anslöt sig till systemet, och nu har det spridit sig till Storbritannien, skriver The Guardian. Nästa månad ska en restaurang i London börja sälja menyer för 65 respektive 95 pund genom bokningssystemet.

Alla krögare är inte förtjusta i tanken på betalning i förväg. En krögare som The Guardian intervjuar säger att det ju är som att misstänkliggöra varenda kund och få alla att känna sig som smitare.

"Kunderna har blivit nonchalantare"

Bild: Yle krog

Toppkrögare i Finland säger sig ha full förståelse för systemet.

- Kunderna har blivit nonchalanta. De kan boka bord på flera krogar för samma kväll och så dyker de upp på bara en av dem - utan att avboka de andra. De andra restaurangernas bord står tomma, säger restaurang Olos krögare Pekka Terävä till HS.

Bord måste bokas flera veckor i förväg till vissa restauranger, vilket förvärrar problemet. Kunder glömmer eller ändrar sina planer.

- Men hur kan människor tro att de kan lämna ett bord oanvänt, de måste ju betala också för en läkartid som de inte utnyttjar, frågar sig Terävä.

Olo har i likhet med många andra restauranger börjat ringa upp kunderna när det bokade datumet närmar sig för att försäkra sig om att de tänker komma enligt överenskommelse.

Läs också