Hoppa till huvudinnehåll

Språkbada i naturen!

En ny webbplats ska hjälpa myndigheterna.
En ny webbplats ska hjälpa myndigheterna. Bild: Yle/Rolf Granqvist finsk-svensk

Sommaren närmar sig med stormsteg och med den det fruktade sommarlovspusslet. Vad ska barnen göra då föräldrarna måste jobba? Natur och Miljö, Helsingfors universitet och Luontoliitto arrangerar i år sommarläger för barn där språkbad kombineras med utforskning av naturen.

Anna Slotte är docent och universitetslektor i pedagogik vid Helsingfors universitet.
Anna Slotte är docent och universitetslektor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Anna Slotte är docent och universitetslektor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Bild: Yle / Hannah Norrena anna slotte

Anna Slotte är docent och universitetslektor i pedagogik vid Helsingfors universitet och arbetar med det tre-åriga projektet Natur & Språk vars syfte är att utveckla ett koncept för tvåspråkig fritidsverksamhet.

- Vi kommer att följa med och se hur det går då barnen får mötas över språkgränserna. Det är inga språkundervisningsläger utan deltagarna ska helt enkelt få göra roliga saker i naturen och vid sidan om få sig ett litet språkbad. Sedan analyserar vi det material vi får in och utvecklar konceptet. Vi vill samla in kunskap om hur man kan ordna tvåspråkig fritidsverksamhet som vi sedan kan dela vidare till andra fritidsorganisationer.

Vilken är bästa åldern att introducera ett nytt språk i barnets liv?

- Det är inget vi behöver eller ska vänta på, ju tidigare desto bättre. Våra läger ordnas för tre olika åldersgrupper: 8-10-åringar, 10-13-åringar och så har vi också ett tvåspråkigt familjeläger. Inga förhandskunskaper behövs utan lägren ska fungera som en möjlighet att under roliga former få bekanta sig med det andra språket.

- Det handlar förstås om att barnen från början känner sig trygga och bekväma och tycker att det är roligt. Vi hoppas att de ska märka att det här med språk är spännande och att det är likadana barn som de själva som talar det främmande språket. Tolerans gentemot andra språk och olikheter är det vi jobbar för.

Språkbada hemma

Om man inte har möjlighet att skicka sitt barn på språkbad eller bor på en ort där alla mer eller mindre talar samma språk kan det vara svårt att få barn att lära sig det andra inhemska. Hur ska man väcka intresset för ett främmande språk hos ett barn som inte möter det på naturlig väg?

Vi hoppas att de ska märka att det här med språk är spännande och att det är likadana barn som de själva som talar det främmande språket.

- Det gäller att försöka hitta aktiviteter som barnen tycker om, något som de gärna gör utan att språket är i huvudfokus. Det ska vara odramatiskt och roligt. Ju mer ett språk används och ju mer man vistas i miljöer där andra språk talas desto snabbare blir man bekant med det.

Det har varit mycket tal om hur man ska tänka i hem där föräldrarna talar olika språk. Teorier om allt från att endast använda ett av språken för att inte förvirra barnet till att friskt blanda har varierat under åren. Hur tänker man nu?

- Nu uppmuntras föräldrar som har olika första språk att använda sitt eget språk med barnen och på det sättet göra hemmet till en tvåspråkig miljö. Helst då enligt principen ett språk, en person d.v.s. att man är konsekvent i vem som talar vilket språk. Om man bara har ett språk i hemmet kan man försöka hitta andra sammanhang utanför hemmet där barnen blir utsatta för det andra språket.

Anna Slotte gästade Lördax på Radio Vega 11 april och intervjuades av Hannah Norrena och Jukka Isojoki.

Läs också

Familj

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP