Hoppa till huvudinnehåll

Upprört båtfolk demonstrerade utanför fullmäktige

finno båthamn
Själva hamnen ska få bli kvar i Finno trots bostadsbygget, men vinterförvaringen ska bort anser staden. finno båthamn Bild: Yle/Helena von Alfthan finno båthamn

Esbo stad backar om trafikarrangemangen vid Finno hamn, men fortsätter utreda förslaget om att flytta all vinterförvaring av båtar från hamnarna till Käringmossen.

Tiotals båtentusiaster samlades på måndagskvällen utanför fullmäktigegården i Esbo för att uttrycka sin åsikt om stadens planer att flytta vinterförvaringen av båtar från Finno hamn till Käringmossen.

fred granberg i finno båthamn
Fred Granberg (SFP). fred granberg i finno båthamn Bild: Yle/Helena von Alfthan finno småbåtshamn

- Det var mycket städat det hela. De fyllde läktarna, jag skulle säga att där var över hundra människor. De hade pamfletter som de delade ut på finska där det står att vi ska behålla Esbos båtliv, säger fullmäktigeledamoten Fred Granberg (SFP).

Fred Granberg hör till dem som motsätter sig att vinterförvaringen av båtar ska flyttas till Kärringmossen.

- Där var till och med polisen på plats, men det var egentligen onödigt för det gick ganska lugnt till, säger Granberg.

Egentligen skulle kommunfullmäktige på sitt möte på måndagskvällen endast behandla föroreningar i jordmånen i hamnen, men de övriga Finno-frågorna stal uppmärksamheten från Kurt Bymans spörsmål.

- På agendan var egentligen bara jordmånen i Finno, men det urartade i en diskussion om vinterupptagningarna. Ordföranden försökte få folk att hålla sig till saken men det gick inte, säger Fred Granberg (SFP).

Dyrt att föra båtar till Kärringmossen

Vinterförvaring av båtar i Finno
Vinterförvaring i Finno båthamn. Vinterförvaring av båtar i Finno Bild: Yle/Helena von Alfthan finno båthamn

Kärringmossen ligger 25 kilometer från hamnen och det skulle krävas dyra kranbilstransporter för att få båtarna dit och tillbaka varje höst och vår.

- Det är en logistisk omöjlighet och kostnadsfråga, rent ut sagt en fullständigt galen idé. Kostnaderna för att lyfta båtarna skulle bli fem till sex gånger större än vad de är nu. Om man börjar frakta båtar fram och tillbaka så har det också en betydande inverkan på säkerheten i trafiken, och båtarna klarar inte heller av att transporteras av och an på det viset, säger Ari Mäkinen, kommodör för Keilalahden venekerho i Finno, till Yle.

Orsaken till flytten av vinterförvaring är den att staden vill bygga bostäder i Finno.

- Tanken är den att allt framtida bostadsbygge i Esbo ska se kring metrostationerna. Det här visste man redan då man beslutade om metron.

Så på grund av metron ska båtarna till Käringmossen?

- Så ser det ut ifall vi inte kommer på något bättre. Det här är dock ett gott exempel på hur det kan vara möjligt att man kommit så här långt i en beslutsprocess innan de vederbörande fått uttrycka sin åsikt till beslutsfattarna, säger Jyrki Kasvi, ordförande i stadsfullmäktige.

Flytten av vinterförvaringen kan senare bli verklighet även i stadens andra småbåtshamnar.

Sjösättarnas arbete underlättas

Ett annat beslut som upprört båtplatsinnehavarna i Finno är trafikarrangemangen i hamnen. I november tog staden bort trafikmärket som begränsade trafiken i hamnen, vilket innebar att man skulle ha blivit tvungen att följa alla trafikbestämmelser i hamnområdet. Det igen skulle ha försvårat sjösättarnas arbete betydligt och utsatt dem för böter.

Efter all uppståndelse har staden nu valt att backa i beslutet. Trafiken i hamnen ska tillfälligt klassificeras som trafik inom ett begränsat område, vilket minskar på trafikbestämmelserna och underlättar sjösättandet och lyftandet av båtarna.

Artikeln uppdaterades 14.4. klockan 13:25 med intervjun med Fred Granberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen