Hoppa till huvudinnehåll

”Vår klass” om judepogromer

Teater Galeasens uppsättning av Vår klass
Teater Galeasen turnerar i Finland i april med pjäsen "Vår klass". Teater Galeasens uppsättning av Vår klass Bild: Foto Cato Lein, formgivare är Jan Larsson teater galeasen

I april gör Teater Galeasen en turné runtom i Finland inom ramen för Riksteatern med föreställningen ”Vår klass” – en pjäs från år 2008 av den polska författaren Tadeusz Słobodzianek där han skildrar de tilltagande spänningarna mellan den judiska och den polska befolkningen i ett litet samhälle.

Słobodzianeks historia börjar år 1925 och vi får möta 10 elever i en skolklass – dessa elever följer vi genom andra världskriget och de förföljelser som judarna utsattes för.

I den fiktiva pjäsen utgår Słobodzianek från de nya fakta som framkommit om massakern i den polska byn Jedwabne och den bygger delvis på den polsk-amerikanska historikern Jan Tomasz Gross debattbok ”Grannarna” samt intervjuer som journalisten Anna Bikont gjort för sin bok ”Vi från Jedwabne” där hon försöker reda ut vad som hände i Jedwabne den 10 juli 1941 när byns judiska befolkning brändes levande inne i en lada.

I decennier har man bedyrat att skulden för massakern i Jedwabne ligger hos de tyska nationalsocialisterna som både beordrade och utförde massmordet på de judiska invånarna i byn. Men efterforskningar har gett vid handen att de polska byborna de facto var aktiva initiativtagare och gärningsmän till det grymma dådet.

Ett statssanktionerat brott

Regissören Natalie Ringler har själv rötter i Polen, och under senare år har hon satt upp några intressanta polska pjäser, bland dem ”Metallflickan” av den polska dramatikern Dorota Maslowska på Teater Galeasen (år 2010), och nu senast ”Vår klass” som rönt stora framgångar på Teater Galeasen, där den hade premiär hösten 2013.

Pjäsen har bland annat uppförts i London, Tokyo, Toronto, Chicago, Warszawa, New York och Budapest och rönt stor uppmärksamhet. Hösten 2016 kommer pjäsen också att ha premiär på finska på Esbo stadsteater.

Enligt Natalie handlar ”Vår klass” om hur den ena halvan av en by mördar den andra halvan, men framför allt handlar pjäsen om det som händer efteråt, om hur det är att leva med tanken på att ha mördat halva byn, och att leva med ett brott.

- Det speciella med detta brott är att det är sanktionerat av staten, konstaterar Natalie Ringler. Frågan är hur man förhåller sig till att ha varit en del av ett historiskt skeende som påverkade inte bara ett enskilt liv utan hela Europas historia, för att inte säga hela mänsklighetens historia.

Vem är jag när det knackar på dörren?

Natalie Ringler konstaterar också att vi lever i en tid när rädslan brer ut sig:

- Jag är en mycket rädd och orolig människa, säger Natalie Ringler, och mest av allt är jag rädd för andra människors rädsla. Idag är människor rädda för sin egen framtid, för sina barns framtid, och rädda människor är farliga människor – vilket i sin tur innebär att vi blir mindre och mindre benägna att möta varandra, och istället försvarar vi oss.

I ”Vår klass” blir en av de centrala frågeställningarna vad rädslan och försvarspositionerna kan leda till, och Natalie Ringler ställer frågan: vem blir/är jag om någon kommer och knackar på min dörr och ber mig om hjälp? Är jag offret eller är jag förövaren? Och vad är det som får mig att bli det ena eller det andra?

Det som pjäsen visar är hur illa underbyggda och slumpartade våra val kan vara, och att vi kan fatta livsavgörande och svåra val med utgångspunkt i en vag känsla, noterar Natalie Ringler, som också konstaterar att vi får leva med konsekvenserna resten av våra liv.

”Vår klass” visas på Esbo stadsteater 16-17.4, i Tammerfors den 18.4, i Kuopio den 20.4 och på Wasa teater den 21.4.

Man kan också lyssna på föreställningen som radioteater på Sveriges Radio.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje